نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات و انتخابات

0 632

حسابداراپ

در كارزار رقابت انتخاباتی آمریكا در هفته گذشته مشخص شد كاندیداهای ریاست‌جمهوری كدامیك قانونمندتر هستند. با توجه به شمار جنبش اعتراض وال‌استریت كه «چرا همگان مالیات نمی‌دهند» و اینكه شركت‌های بزرگ و بانك‌ها و پولدارها كمتر از مردم عادی مالیات می‌دهند موضوع پرداخت مالیات توسط كاندیداهای ریاست‌جمهوری به یك بحث داغ تبدیل شده است.

.

در مناظره اخیر و براساس گزارش روزنامه (Financial times) نمايه وضعیت درآمد و مالیات سه كاندیدای فعلی ریاست جمهوری آمریكا در سال ۲۰۱۰ به شرح نمايه ۱ بوده است. افشای فرار مالیاتی میته رامنسی باعث شكست وی در دور مقدماتی در دو ایالت مشهور امریكا شده است. یادآور می‌شود در كشورهای پیشرفته درآمدهای مالیاتی رقمی بین ۶۵ تا ۸۵ درصد درآمدهای كشور را تشكیل می‌دهد كه بار اصلی مالیات در آنجا نیز برعهده اقشار میانی و پائین قرار دارد.

.
مثلاً نرخ مالیات بردرآمد یك حقوق بگیر كه سالانه یكصد هزار دلار درآمد داشته باشد در آمریكا رقمی حدود ۱/۲۱ و برای حقوق‌بگیران تا ۱۵۰.۰۰۰ معادل ۲/۲۲ درصد مي‌شود در حالی كه دارندگان درآمدهای نجومی در آمریكا با مالیات گریزی و ترفندهای خاص از پرداخت مالیات متعلقه خودداری ولی دیگران را به پرداخت مالیات تشویق و ملزم می‌كنند! توجه به نمایه‌‌های شماره (۲) و (۳) نشاندهنده تبعیض مالیاتی همین حقوق‌بگیران عادی با قشر ممتاز یك درصدی‌ها است كه حكایت از اعمال نادرست مالیات بر درآمدهای بالا دارد.

.

شایان توجه آنكه به تازگي وارن بافت از ثروتمندترین مردان جهان اعلام كرده كه منشی وی بیشتر از خودش مالیات پرداخت می‌كند! و چون ایشان از این بابت شرمنده مردم زحمتكش آمریكا شده به كمپین معترضین ۹۹ درصدی پیوسته و مدعی شده كه پولدارها باید مالیات بیشتری پرداخت كنند. بد نیست با توجه به تقارن انتخابات مجلس شورای اسلامی، كاندیداهای محترم نیز درآمد سال ۱۳۸۹ و مالیات‌های پرداختی یا كسوره خود را اعلام كنند تا شهروندان نیز بدانند آیا قانونگذاران كه دیواری كوتاهتر از اقشار پايینی برای وصول مالیات پیدا نكرده‌اند خود به قانون تمكین می‌كنند! شایسته است دولتمردان و مسوولان‌ نیز اظهارنامه مالیاتی خود را (فقط برگ رقم مالیات) را براي اطلاع عموم منتشر كنند تا شهروندان نیز به عنوان یك وظیفه اجتماعی پرداخت مالیات را با ملاحظه مالیات آنها سرلوحه كار خود قرار دهند.

.

پندار سیستم

بد نیست بدانیم كه آل‌كاپون رهبر مافیای آمریكا كه همیشه از چنگ (FBI) می‌گریخت و دم لای تله نمی‌داد توسط سازمان مالیاتی آمریكا (CRA) در یك فرار مالیاتی دستگیر و در حین بازجویی توانستند اسناد جنایت وی را به دست آورند. همچنين پیشنهاد می‌شود اعلام شود بزرگ‌ترین‌ بدهكاران بانك‌ها (كسانی كه بیشترین منابع سپرده‌گذاران را به یغما برده‌اند) و همچنین بزرگ كلاهبرداران تاریخ بانكی كشور در سال ۱۳۸۹ چقدر مالیات داده‌اند!

.
غلامحسین دوانی – كارشناس مالیاتی

منبع : دنياي اقتصاد

.

.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.