نرم افزارحسابداری صدگان

تحول در مديريت مالي از طريق برون‌سپاري

0 1,002

حسابداراپ

انجمن حسابداران رسمي و خبره انگلستان(ACCA)
رهبران جهاني مي‌گويند چالش‌هاي موجود در تحول اداره امور مالي از طريق برون‌سپاري، همچنان وجود دارند. از سوي ديگر فرصت‌هاي زياد براي بهره‌برداري نيز در گزارش جديدي كه توسط (ACCA) (انجمن حسابداران رسمي و خبره انگلستان) ارائه شده برشمرده شده است.

.

متخصصين امور مالي از ۲۰ مجموعه بين‌المللي مانند كوكاكولا، دلويت، پي‌دابليو‌سي، شل، يونيليور و دابليو‌پي‌پي اظهار كرده اند كه نمي‌توان از برون‌سپاري به عنوان مدل اداره امور مالي در آينده عقب نشيني كرد.
با توجه به فوايد حاصله در كاهش هزينه‌ها و بهبود پروسه‌ها، اين گزارش مشخص مي‌كند كه تحول اداره امور مالي از طريق برون‌سپاري و استفاده از شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات مشترك مالي ادامه پيدا خواهد كرد.

.
جيمي ليون، رييس‌ خدمات كارفرمايان در ACCA و يكي از نويسندگان اين گزارش مي‌گويد «در اين گزارش مي‌خواستيم بررسي كنيم كه مديران، چگونه اداره امور مالي را از طريق برون‌سپاري و استفاده از شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات مشترك مالي متحول مي‌كنند تا توانايي‌هاي مالي خود را ارتقا دهند و اينكه در اين راه با چه مشكلات، چالش‌ها و فرصت‌هايي روبه‌رو هستند. تحول اداره امور مالي موضوعي بسيار مهم براي مديران بخش مالي است، به ويژه در محيط تجاري هميشه پر چالش امروز.

پندار سیستم

.
متخصصين بين‌المللي در اين گزارش فرصت‌هاي زيادي را براي كسب نتايج بهتر كاري از طريق تحول اداره امور مالي ديده اند و اين تنها به كاهش هزينه‌ها و بهبود پروسه‌ها ختم نمي‌شود. در اين گزارش آنوپ ساگو از اكسنچر (Accenture) عنوان كرده است «رييسان بخش مالي كه من با آنها كار مي‌كنم تحول امور مالي را ابزاري براي تغيير مي‌بينند. اكنون آنها بيش از هر چيز به بهره‌وري بنگاه علاقه‌مند هستند.»

.
اما گزارش تعدادي چالش را مشخص كرده است كه براي كسب فايده در آينده، بايد ابتدا بر آنها غلبه كرد.
رهبران جهاني اين گزارش همچنان از نقص در توانايي، از كارآيي پروسه مديريت تغيير گرفته تا بي‌توجهي به تيم مالي حفظ شده، ابراز نگراني كرده اند. اين عوامل به عنوان موانع اصلي در راه موفقيت تحول اداره امور مالي عنوان شده‌اند. گراهام راسل از دابليو‌پي‌پي گفته است «در تحول اداره امور مالي، سخت‌ترين بخش هميشه مديريت تغيير است». جان اشورث از پيرسون (Pearson) عنوان كرده است «اداره امور مالي حفظ شده نيازمند نوع خاصي از برخورد است… آنها نياز دارند كه تغيير را بپذيرند و به دنبال فرصت‌هايي براي ايجاد هدف باشند».

.
اين گزارش همچنين ارتباط كاري خوب با شركت‌هاي برون‌سپاري را امري بسيار مهم قلمداد كرده است اما از اين موضوع كه راهكارهاي پيشنهادي شركت‌هاي برون‌سپاري هميشه مطابق نيازهاي واقعي مشتريان نيستند ابراز نگراني كرده است. ارزشهاي فرهنگي، اهداف و روش‌هاي انگيزشي متفاوت ميان مشتريان و شركت‌هاي برون‌سپاري مي‌توانند تعيين‌كننده موفقيت يا شكست برنامه‌هاي تحول اداره امور مالي باشند. برخي از سازمان‌ها نيز در مورد از دست دادن دانش مالي درون سازماني هشدار داده اند مانند كريستين كاف من از شركت يونيليور (Unilever) كه گفته است «برخي از شركت‌ها همه دانش خود در رابطه با پروسه را برون‌سپاري كرده‌اند… ما مي‌گوييم شما نمي‌توانيد مالكيت پروسه را برون‌سپاري كنيد».

.
جيمي ليون ادامه مي‌دهد: «آنچه به وضوح از رهبران جهاني كه براي اين گزارش با آنها مصاحبه شده است درك مي‌كنيم اين است كه هنوز بايد فوايد و ارزش‌هاي بسيار بيشتري از تحول اداره امور مالي به وسيله برون‌سپاري حاصل شود تا اين امر به بهبود پايدار در بهره‌وري بنگاه‌ها منجر شود.

.
مساله‌ اصلي در اينجا قابليت است؛ توانايي و خواست رهبران بنگاه‌ها، شركت‌هاي برون‌سپاري و مشتريان آنها در بهينه‌سازي مدل اداره امور مالي است تا به بهترين وجه از بنگاه حمايت كند توانايي در مديريت موثر پروسه دائمي تغيير، توانايي تيم مالي حفظ شده در توسعه مهارت‌هاي موثر، مشاركت در ارائه ديد درست به بنگاه و در نهايت توانايي توسعه مدلي جامع براي اداره امور مالي همراه با برون‌سپاري كه به بهترين حالت از بنگاه حمايت كند. اين گزارش مشخص مي‌كند كه مزاياي خاصي از برون‌سپاري حاصل شده است اما در عين حال مشخص مي‌كند كه كارهاي بسيار بيشتري مي‌توان انجام داد.»

.
متن كامل گزارش در وب‌سايت ACCA و از طريق لينك زير قابل دسترس است:
www.accaglobal.com/transformation

منبع : دنياي اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.