نرم افزارحسابداری صدگان

حساب جاري شركا

6 4,561

حسابداراپ

اين سرفصل در سمت بدهي‌هاي ترازنامه بعضي از شركت‌هاي خصوصي مشاهده مي‌شود و مبالغ آنها هم در بيشتر موارد بسيار بالا و در بعضي مواقع غير قابل مقايسه با ساير اقلام ترازنامه است.


من شخصا به كاركنان موسسه خود گفته‌ام كه به اين سرفصل با ديد «فروش‌ها يا در آمدهاي ثبت نشده» نگاه كنند. البته ممكن است كه واقعيت امر چنين نباشد، ولي در بيشتر موارد كه من با آن برخورد كرده‌ام، عنوان اصلي اين سرفصل همان «فروش‌ها و درآمدهاي ثبت نشده» است.


بنابراين، حسابرس، نخست بايد با اين ديد به اين سرفصل حساب نگاه كند و رسيدگي‌هاي خود را با توجه به عنوان صحيح آن انجام دهد. البته نمي‌توان نتيجه‌گيري كلي كرد كه در هر جا كه حساب جاري شركا وجود دارد، در آنجا حتما فروش‌ها يا درآمدهايي در سرفصل «درآمد»‌ها ثبت نشده است.

.

ممكن است واقعا نام سرفصل «جاري شركا» با مواردي كه تحت آن سرفصل ثبت شده، همخواني داشته باشد ولي در رسيدگي‌ها بايد اصل و مبنا را چنين قرار داد كه اين سرفصل نماينده درآمدهاي ثبت نشده است، مگر اينكه عكس اين مطلب ثابت شود.


در رسيدگي به اين سرفصل حساب، هر موردي را بايد با تعمق بررسي كرد. چرا شركا به طور مرتب وجه نقد وارد شركت مي‌كنند؟ آيا شركت واقعا با كمبود نقدينگي روبه‌رو است؟

پندار سیستم


چرا هر ساله شركا (صاحبان سرمايه) بايد به طور مرتب مبالغي را از جيب خود به شركت واريز كنند. در بعضي از شركت‌ها مشاهده مي‌شود كه اين سرفصل حساب هر سال نسبت به سال قبل متورم تر مي‌شود. يك حسابرس بايد از خود بپرسد كه صاحبان سرمايه آن شركت چه نفعي از ادامه فعاليت آن شركت مي‌برند. ممكن است شركتي در سال‌هاي اول يا دوم بعد از تاسيس با مشكلات نقدينگي روبه‌رو شود و حتي زيان‌ده هم باشد، ولي اين عمل تا چه زماني مي‌تواند ادامه داشته باشد؟

.

آيا صاحبان سرمايه چنين شركت‌هايي اين درك را ندارند كه اگر پول خود را به صورت سپرده ثابت بلند مدت نزد بانك‌ها مي‌گذاشتند، مي‌توانستند بدون هيچ مشكلي، سود سرمايه گذاري خود را بيشتر از سود احتمالي يا زيان شركتي كه در آن سرمايه گذاري كرده بودند، به‌دست آورند؟


بنابراين، متورم شدن مانده بستانكار اين سرفصل حساب از سالي به سال ديگر، بايد براي حسابرس سوال‌برانگيز باشد. در اينجا است كه حسابرس بايد با ترديد حرفه‌اي به حساب درآمدها و فروش‌ها نگاه كند و رسيدگي‌هاي خود را با اين فرض انجام دهد كه درآمد‌ها و فروش‌هايي در واحد مورد رسيدگي ثبت نمي‌شود.

.

براي اين منظور هم بايد حساب‌هاي ديگري از قبيل قيمت تمام شده كالاي فروش رفته، و ساير مدارك و مستندات از قبيل گزارش‌هاي توليد، ميزان اضافه كاري كاركنان، حواله‌هاي خروج كه نزد نگهباني بايگاني مي‌شود و … را با دقت رسيدگي كند و به هر ثبت حسابداري كه بدهكار آن حساب‌هاي «صندوق» يا «بانك» هستند و بستانكار آنها «جاري شركا»، با ترديد حرفه‌اي نگاه و رسيدگي كند.

.

به عبارت ديگر، بايد به‌دنبال درآمدهاي ثبت نشده بگردد و اين اعتقاد را داشته باشد كه بالا بودن مبلغ مانده بستانكار حساب جاري شركا و افزايش مانده آن در سنوات بعد، به احتمال بسيار زياد به علت ثبت نشدن كليه درآمدها و فروش‌ها بوده است.


نتيجه‌گيري و كلام آخر: براي من اين حساب هميشه معادل «درآمدهاي ثبت نشده» تلقي مي‌شود و با اين ديد به اين حساب نگاه مي‌كنم و رسيدگي‌هاي جانبي خود را در رابطه با ساير حساب‌ها افزايش مي‌دهم. اين حساب بايد با تجزيه تحليل فراوان، البته به موازات ساير حساب‌هاي مرتبط رسيدگي شود.


گارو هوانسيان فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

محل تبلیغ شما

6 نظرات
  1. اکبرزاده می گوید

    گاروی عزیز

    همه میدانیم حساب جاری شرکا واریز درآمد وفروش و و و است .

    نگرانی شما در خصوص تاکید به کاوش برای پی بردن همکارانتان باز کردن زخمی است که تولید کنندگان بیچاره می کوشند از اینطریق از مرگ اجباری خود را برای جنگ با تورم . جنگ با ورود کالاهای بی ارزش چینی و تلاش بی امان برای رساندن خود قدری بالاتر از بهای سر به سر و همه آن چیزهای که خود در بهای تمام شده تولید و فرزند ناخلفی به نام ارزش افزوده می دانید است و من و خیل زیادی از همکارانمان
    بر این باور هستیم که اگر یک حسابدار
    حسابداری را بداند از تمام کنترلها و بررسی های مو شکافانه قویترین حسابرسان چه قسم خورده و چه قسم نخورده به راحتی خواهند گذشت
    پس دوست عزیز سعی کنید به حسابرسان همکارتان بگوئید جاری شرکا ۹۰% شیر اطمینان فرار از مرگ اجباری یک بنگاه اقتصادی است که با چنگ و دندان دارد سعی می کند نابود نشود.

  2. آیلان می گوید

    با سلام
    استاد اکبر زاده گرامی
    از حسابدارانی مثل شما سپاسگزارم که با دید وسیع تری به این مقوله نگاه کرده و مواردی را عنوان فرمودید که بسیاری شرکتهای تولیدی زخم خورده همین حسابی می شوند که مدیران مجموعه تلاش در نگهداشتن و از هم پاشیده نشدن آن داشته اند دست شما را می بوسم و از خداوند منان برای شما بهترین ها را خواستارم…

  3. محمد می گوید

    با سلام
    عرضم به خدمت شما حسابرسان عزیز حساب جاری شرکا دیگه قدیمی شده و ما ترفندهای به روز تری داریم با حداقل استفاده از جاری شرکا

  4. ناصر می گوید

    خيلي جالب است من در مورد موضوعي صحبت مي كنم كه حدود ۴سال از طرح آن با معرفي جاري شركا گذشته ،اين درست كه بعضي از شركتها ازاين حساب براي سرپوش فروش شركت استفاده مي كنند ، اما باور كنيد هميشه اين گونه نيست ، بنده حدود ۱۸سالست ازاين سرفصل حساب استفاده كرده ام وهيچ وقت براي سرپوش فروش ويادرآمد شركت نبوده ، بلكه در شركتي كه الزاما خريد روزانه دارد ( مانند شركتهاي پنبه پاك كني ويا خدمات دامداري خريد شير ) گاهي الزاما به دليل بعد مسافت ويا مراجعه در ساعات تعطيلي بانكها وجوهي به عنوان نقدي پرداخت مي گردد كه مي تواند به عنوان مثال در فصل برداشت محصول كشاورزان روزانه بسيار زياد باشد در چنين حالتي است كه ناگزير از پرداخت نقدي در قالبهايي غير از تنخواه ويا صندوق مي شود مي توان از اين سرفصل حساب استفاده نمود . بنابراين اينكه يك حسابرس وياكارشناسان محترم دارايي بااين ديدگاه كه اين سرفصل حساب فقط براي سرپوش فروشهاي غير رسمي است مصداق پيدا نمي كند بنابراين بهترين تعريف از حساب جاري شركا مي تواند اين گونه بيان گردد كه: ( حساب جاري شركا سرفصلي است دوماهيتي كه مانده آن مي تواند بدهكار ويابستانكار باشد ودر مواقع پرداخت ودريافت شركا براي امور جاري شركت مورد استفاده قرار مي گيرد ومحدوديتي در استفاده ازاين حساب نيست . ) . متشكرم

  5. امین می گوید

    سلام
    پس به ما هم یاد بدین

  6. کلانتر می گوید

    سلام اگه میشه به من هم بگید از چه حسابی استفاده میکنید مدیرعامل شرکت من اصلا اهمیتی نمیده هرچی بهش میگم پول های رسمی رو در حساب خودت نریز تا وقتی که حساب شرکتی هست ولی متاسفانه به خاطر اینکه جابه جایی با چک باید انجام شود پذیرای این حرف نیست البته کلا مدیر عاملا به حرف حسابدارا اهمیتی نمید ن و انتظار دارن جریمه هم نشن و اخرش هم از چشم ما میبینن ( خواهشا بگید چه کنم )

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.