نرم افزارحسابداری صدگان

تعامل نزدیک بورس با حرفه حسابداری

0 566

حسابداراپ

بازار سرمایه بدون حمایت حرفه حسابرسی نمی‌تواند به اهداف عالی خود دست یابد.

علی صالح آبادی در هشتمین همایش سالانه حسابداری هسته مرکزی اقتصادی در تهران با بیان مطلب فوق افزود: بازار سرمایه برای ارتقا و رسیدن به جایگاه واقعی خود به تعامل نزدیک با حرفه حسابداری نیاز دارد.

.
وی بر ضرورت همگرایی با استانداردهای بین‌المللی حسابداری در بازار سرمایه تاکید کرد و اظهار داشت: لازمه اعتماد به بازارهای مالی این است که حسابداران نقش‌های خود را به خوبی ایفا کنند.

.
سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه سرمایه‌گذاران نیازمند اطلاعات قابل اتکا در بازارهای مالی هستند، افزود: بازار سرمایه ایران به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی است و برای تحقق این امر باید اطلاعات بازار با سایر بورس‌ها قابل مقایسه و قابل اتکا باشد که این امر جز با ابزارها و ضوابط معتبر قابل انجام نیست بنابراین باید ریسک اطلاعات برای سرمایه‌گذاران کاهش یابد تا باعث تخصیص بهینه منابع و کارآیی بازار مالی شود.

.
صالح‌آبادی با اشاره به اینکه حرکت به سمت استانداردهای بین‌المللی توسط سازمان حسابرسی به تصویب رسیده است، گفت: برای عملیاتی کردن این بخش به یک نقشه راه نیاز داریم تا با برنامه زمان‌بندی مشخص و با همکاری حرفه حسابداری و دستگاه‌های ذی‌ربط این کار دنبال شود.

.
رییس سازمان بورس با بیان اینکه با گسترش بازارهای مالی بازار سرمایه باید بتواند در کنار بازار پول نقش مهمی در تامین مالی ایفا کند، اظهار داشت: از حرفه حسابداری تقاضا دارم کمک کند تا این هدف در عمل نیز پیاده‌سازی شود.

.
وی به اهمیت صورت‌های مالی تلفیقی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: امروز با پذیرش شرکت‌های جدید که شرکت‌های تابعه فراوانی دارند، صورت‌های تلفیقی بسیار مهم و ضروری است و باید حرفه حسابداری در زمینه استانداردها و آموزش به این موضوع توجه کرده و آن را تقویت کند.

پندار سیستم

.

به گفته صالح‌آبادی با پیچیدگی فضای کسب و کار و شرکت‌ها طبیعتا توجه بیشتری به این مباحث در کشور مورد نیاز است تا در این حوزه ارتقا رخ دهد.

.
وی تصریح کرد: با وقوع مساله اخیر مالی در کشور اهمیت کنترل داخلی بیشتر نمایان شد و این موضوع نشان داد  شرکت‌ها باید به سمت کنترل داخلی دقیق و سامان‌یافته حرکت کنند.

.
صالح آبادی اضافه کرد: شرکت‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند باید به انتظار سهامداران و نهادهای نظارتی از جمله سازمان بورس پاسخ دهند بنابراین ارتقای سامانه‌ کنترل داخلی شرکت‌ها ضروری است.

.
وی یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر برخی مدیران شرکت‌ها از اطلاعاتی که باید به بورس ارایه دهند، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و خود را عضو غیرموظف می‌دانند بنابراین باید کنترل داخلی در شرکت‌ها اصلاح شود و انتظار از مدیران شرکت‌ها این است که نظام کنترلی خود را ارتقا دهند.

.
صالح‌آبادی به اهمیت حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: هر چقدر به سمت جلو حرکت می‌کنیم، اهمیت حاکمیت شرکتی افزایش می‌یابد به طوری که در همین مساله اخیر مالی  که اتفاق افتاد اگر حسابرسی داخلی در شرکت‌ها پررنگ‌تر بود، می‌شد از وقوع آن جلوگیری ‌کرد بنابراین نقش حاکمیت شرکتی بسیار مهم است.

.
رییس سازمان بورس به برخی خلاءهای موجود در قانون تجارت و نبود تطبیق و استانداردهای روز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برخی جنبه‌های حاکمیت شرکتی توسط شرکت بورس در حال تدوین است که در این موضوع الزام ایجاد کمیته حسابرسی در شرکت‌های سهامی عام و حقوق سهامداران اقلیت مدنظر قرار گرفته است.

 .

منبع : جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.