نرم افزارحسابداری صدگان

تصویب دستورالعمل اوراق سلف نفتي

0 648

حسابداراپ

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصويب دستورالعمل سلف موازي نفتي در هيات مديره اين سازمان خبر داد.

علي صالح‌آبادي با بيان مطلب فوق افزود: در جلسه اخير هيات‌مديره سازمان بورس، دستورالعمل سلف موازي نفتي بررسي و به تصويب رسيد.


وي اظهار كرد: از اين پس وزارت نفت مي‌تواند با اخذ مجوزهاي لازم از مراجع ذي‌صلاح، اوراق سلف نفتي منتشر کند. صالح‌آباي خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌هاي اوراق مرابحه و قرض‌الحسنه نيز در کميته تدوين مقررات سازمان بورس به تصويب رسيده است و هم اکنون در دستورکار هيات مديره سازمان قرار دارد.


سخنگوي سازمان بورس در مورد زمان راه‌اندازي معاملات آپشن در بورس اوراق بهادار تهران و بورس کالا گفت: در حال حاضر بسترهاي مقرراتي اين معاملات در بازار سرمايه فراهم است.
وي اضافه کرد: دستورالعمل‌هاي معاملات آپشن کالا و سهام در کميته تدوين مقررات تصويب و در هيات‌مديره سازمان بورس مطرح شده است.

پندار سیستم


رييس سازمان بورس گفت: دستورالعمل‌هاي فوق به کميته فقهي سازمان بورس ارسال شده است تا از لحاظ شرعي و فقهي مورد بررسي قرار گيرد.
صالح‌آبادي با بيان اينکه معاملات قراردادهاي آتي بورس تهران به سيستم جديد منتقل شده است، افزود: هنوز Back office کارگزاري‌ها متناسب با ساختار جديد ارتقا نيافته است و بايد نرم‌افزارهاي واسط تکميل شود تا شرايط براي راه‌اندازي معاملات آپشن در بازار مهيا شود.


رييس سازمان بورس راه‌اندازي معاملات آپشن را يکي از ضرورت‌هاي بازار اوراق بهادار اعلام و اظهار اميدواري کرد تا هر چه سريعتر بسترهاي نرم‌افزاري اين معاملات در بازار فراهم شود.


تایید در کمیته فقهی
همچنين ريیس اداره امور بورس‌ها و ناشران نيز درباره تصویب دستور العمل سلف نفتی گفت: دستورالعمل سلف نفتی چهارشنبه هفته گذشته در کمیته فقهی سازمان بورس بررسی و تصویب شد. خواجه‌نصیر گفت: پس از تصویب جزئیات در کمیته فقهی، شنبه هفته جاری این دستورالعمل در هیات مدیره سازمان مطرح و به تایید رسید.


ريیس اداره امور بورس‌ها و ناشران در خصوص مراحل بعدی برای انتشار این اوراق بیان کرد: پس از این، مشخصات قرارداد از جمله نرخ سود، مدت قرارداد و سایر موارد باید از سوی شرکت ملی نفت ایران به بورس کالا و سپس به هیات پذیرس ارسال و به تصویب برسد.


اوراق سلف موازی نفت یک ابزار جدید مالی است که قرار است بر اساس مشخصات آن یک کف سود برای خریداران اوراق در نظر گرفته شود، حتی دارنده اوراق، اختیار فروش اوراق نفتی را در سررسید به شرکت ملی نفت در صورت متضرر شدن دارد.
همچنین، توافق شده که معاملات ثانویه آن در بورس کالا انجام شود، ولی عرضه عمومی این اوراق می‌تـواند در شبکه بازار سرمایه یا بانکی انجام شود.

منبع : سنا

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.