نرم افزارحسابداری صدگان

آگاهي حسابداران از موضوعات حسابرسي

0 729

حسابداراپ

مخاطبان اين نوشتار اعضاي مالي هيات مديره، مديران مالي و روساي حسابداري واحدهاي مورد رسيدگي هستند.

موضوعي كه مي‏خواهم مطرح كنم آن است كه افراد يادشده بالا آيا بايد از استانداردهاي حسابرسي آگاهي داشته باشند و اگر پاسخ آن مثبت است، تا چه حدي بايد آگاهي داشته باشند؟

پندار سیستم

اين درست است كه كليه اشخاصي كه رشته‏ حسابداري را در دانشگاه‏ها مي‏خوانند، واحدهاي حسابرسي را مي‏گذرانند ولي آيا اين مقدار آگاهي از حسابرسي براي اين اشخاص كافي است؟ پاسخ خير است. در حال حاضر مطالب چند واحد حسابرسي كه دانشجويان رشته‏ حسابداري در دانشگاه‏ها مي‏گذرانند، بسيار سطحي بوده و بيشتر در حد جزوه‏ چند صفحه‏اي يا كتاب‏هاي جزوه‏اي هستند كه در نهايت دانشجويان از موضوع حسابرسي مطلبي را درك نمي‏كنند و با اين مقدار اطلاعات ناچيز، نه مي‏توان كارآموز حسابرسي شد و نه از آن اطلاعات در كار اجرايي حسابداري استفاده كرد.


كساني كه در موسسات حسابرسي معتبر شروع به كار مي‏كنند، از درجه كارآموز (پايين‏ترين رده در موسسات حسابرسي معتبر) كار خود را شروع مي‏كنند و با توجه به هوش و ذكاوت و مطالعات بعدي، درجات كمك حسابرس، حسابرس، حسابرس ارشد و … را طي مي‏كنند و احتمالا در نهايت از مديران ارشد يا شركاي موسسات حسابرسي مي‏شوند. ولي كساني كه از ابتدا كار اجرايي حسابداري را در شركت‏ها شروع مي‏كنند، تنها با امور حسابداري سروكار دارند و احتمالا اطلاعاتي از حسابرسي (حسابرسي واقعي و نه آنچه قبلا از جزوات ياد گرفته‏اند) ندارند يا اطلاعات آنها بسيار اندك است و كاربردي نيست.
حالا اين سوال پيش مي‏آيد كه اشخاص يادشده بالا كه كار اجرايي در شركت‏ها انجام مي‏دهند، چه نيازي به آگاهي از اطلاعات حسابرسي دارند؟ پاسخ اين سوال اين است كه اين اشخاص بايد كاملا متوجه باشند كه حسابرسان چه كارهايي را انجام مي‏دهند، هر كاري را به چه منظوري انجام مي‏دهند و مي‏خواهند به چه نتايجي برسند. داشتن اطلاعات حسابرسي براي اين افراد اين توانايي را به آنها مي‏دهد كه در موارد ضروري بتوانند با اعتماد به نفس كامل با حسابرسان بحث حرفه‏اي كنند و كليه‏ اظهارات حسابرس را چشم بسته قبول نكنند.


هرگاه حسابرس با آنها از استانداردهاي حسابرسي صحبت مي‏كند، اين اشخاص بايد از آن استانداردها اطلاع كافي داشته باشند. اين اشخاص بايد بدانند كه وظايف آنها چيست و حسابرسان چه وظايفي دارند و تا چه حدي مي‏توانند در كار خود و رسيدگي‏ها پيشروي كرده و چه اطلاعات و اسناد و مداركي را از واحدهاي مورد رسيدگي درخواست كنند.
مهم‏ترين موردي كه اين اشخاص بايد با آن آشنايي كامل داشته باشند، گزارش‏نويسي در حسابرسي است. آنها بايد بتوانند در مورد هر بند گزارش حسابرس ، البته در صورت نياز، با او بحث حرفه‏اي كنند و فورا تسليم گفته‏هاي حسابرس نشوند. در مواردي اتفاق مي‏افتد كه حسابرس بندي را در گزارش حسابرسي درج مي‏كند كه يا آن بند نبايد در گزارش حسابرس درج شود يا نحوه‏ نگارش آن بايد تغيير يابد. در مورد بند اظهارنظر گزارش حسابرس هم افراد يادشده بايد كاملا از درست بودن نوع اظهارنظر (يا عدم اظهارنظر) حسابرس مطمئن شوند.
مطلع بودن از تمام موارد بالا و توانايي در بحث حرفه‏اي با حسابرسان نياز به داشتن تسلط كامل به استانداردهاي حسابداري و حسابرسي دارد.


بنابراين به كليه مخاطبان اين نوشتار به عنوان يك حسابرس پيشنهاد مي‏كنم كه كتاب استانداردهاي حسابرسي را به طور كامل و به صورت عمقي مطالعه كرده و تاكيد زيادي بر بخش‏هاي گزارشات حسابرسي داشته باشند.
 گارو هوانسيان‌فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.