نرم افزارحسابداری صدگان

نشست ویژه بورس کالا با وزیر نفت

0 611

حسابداراپ

گروه بورس: عضو شورای بورس از برگزاری نشست ویژه با وزیر نفت برای روشن شدن تکلیف عرضه نفت خام در بورس خبر داد و در عین حال تاکید کرد:

براساس تکلیف رئیس‌جمهور همه زیرساخت‌های لازم در بورس کالا برای عرضه نفت خام مهیا شده اما به‌نظر می‌رسد بدنه وزارت نفت علاقه‌ای به این کار ندارد و نشست ویژه ما با شخص وزیر برای حل و فصل نهایی عرضه نفت خام انجام می‌شود.به گزارش همشهری، کلاف سردرگم عرضه نفت خام در بورس با وجود اینکه پس از ۴بار عرضه یک محموله ۵۰۰هزار بشکه‌ای در بورس فروخته شده، هنوز باز نشده و هرچند رئیس‌جمهور همه طرف‌های مؤثر در عرضه نفت خام را مکلف کرده تا زمینه راه‌اندازی بورس نفت را فراهم کنند با وجود این بدنه وزارت نفت به‌شدت در مقابل عرضه نفت خام در بورس مقاومت می‌کند اما گفته‌های چند روز گذشته وزیر نفت در باره عرضه این محصول در بورس، روزنه‌های امیدی را برای حل این مشکل گشود و به‌نظر می‌رسد گره این کلاف سردرگم و کور فقط به دست وزیر جدید نفت باز خواهد شد، که از تعامل بسیار خوبی با مجموعه بازار سرمایه برخوردار است.

در همین رابطه محمد رضا پورابراهیمی، عضو شورای بورس و عضو هیأت‌مدیره بورس کالای ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره برگزاری نشست ویژه با وزارت نفت گفت: قرار است به‌زودی نشست ویژه و مشترکی ازمسئولان بازار سرمایه با وزارت نفت برگزار شود و تکلیف نهایی عرضه نفت خام دربورس مشخص شود.وی در پاسخ به این پرسش که آیا این نشست با شخص وزیرنفت برگزار خواهد شد گفت:بله، ما صحبتی با بدنه وزارت نفت نداریم و این نشست فقط با شخص وزیر نفت برگزار خواهد شد. وی در باره اینکه در این نشست چه موضوعاتی مطرح خواهد شد تاکید کرد: بورس کالا ادبیات خود، قوانین، مقررات وآیین‌نامه‌های خود را دارد اینطور نیست که بدنه وزارت نفت می‌گوید که ما این قواعد را قبول نداریم و براساس قواعد خودمان عمل می‌کنیم.

پندار سیستم

وی افزود: براساس تکلیف رئیس‌جمهور برای عرضه نفت در بورس، همه زیر ساخت‌های لازم در بورس کالا فراهم است و وزارت نفت باید مشخص کند که آیا علاقه‌ای به عرضه نفت در بورس دارد یا خیر، و این نشست در واقع به همین دلیل برگزار می‌شود.

چرا ۵۰۰ هزار بشکه مازاد فروخته نشد؟

مدیر تالار‌های بورس کالا گفت: اگر فروش نفت خام در چهارمین عرضه مفت فروشی و مفت خری بود چرا از یک میلیون بشکه عرضه شده تنها ۵۰۰ هزار بشکه فروخته شد و مابقی یک هفته در سیستم مازاد بورس باقی ماند. محمود غفاری در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به موضع برخی رسانه‌ها درخصوص مفت‌خری و مفت فروشی نفت خام در چهارمین عرضه گفت: تاکنون ۳ عرضه نخست نفت‌خام در بورس به نتیجه نرسید و در عرضه چهارم نیز از یک میلیون بشکه‌ای که عرضه شد تنها ۵۰۰ هزار بشکه به فروش رسید و نیمی از حجم عرضه شده روی میز فروش ماند. وی تأکید کرد: ۵۰۰ هزار بشکه باقی مانده از عرضه چهارم یک هفته در بخش کالا‌های مازاد(مچینگ) بورس باقی ماند و متقاضی برای خرید آن وجود نداشت. بنابراین اگر فروش نخستین محموله نفت‌خام از نظر برخی مفت‌ فروشی و مفت‌خری است چرا کسی حاضر به خرید باقی مانده این محموله نشد.

منبع : همشهری

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.