نرم افزارحسابداری صدگان

راديويي براي همه و هيچ‌كس

0 589

حسابداراپ

پس از آن كه از افتتاحيه نه‌چندان دلچسب نمايشگاه پنجم بازار سرمايه كمي دلگير بوديم، با روحيه‌اي بهتر از روز اول، جمعه (روز دوم نمايشگاه) بازهم به بازديد اين رويداد رفتيم تا اين بار در يك روز تعطيل بتوانيم دوستان بيشتري را ببينيم و با اهالي بازار گپ و گفت مفصل‌تري داشته باشيم.

پندار سیستم

اما برخلاف انتظار، تعداد بازديدكنندگان از نمايشگاه تفاوت چنداني با روز پنجشنبه نداشت، همه بودند و ديگر هيچ يا واضح‌تر بگويم غير از اهالي بازار سرمايه و افرادي كه به نوعي فعال بازار بودند و همه همديگر را مي‌شناختند، كس ديگري در نمايشگاه حضور نداشت و مردم عادي هم ترجيح داده بودند تا به ديدار بستني‌ها و شكلات‌ها و نوشيدني‌هاي جذاب‌تر از بورس در سالن‌‌هاي مجاور بروند.
باري، اين استقبال از نمايشگاه طبيعتا در ذوق ما زد و البته چاره‌اي نداشتيم جز تحمل و ادامه گشت و گذار در غرفه‌هاي نه‌چندان پرهياهو.
اول رفتيم به سالن ۱۱-۱۰ جايي كه راديو تجارت براي خودش برنامه پخش مي‌كند. مي‌گويند راديو تجارت را به نمايشگاه بورس، بانك،‌ بيمه و خصوصي‌سازي آوردند تا براي تمام اهالي بازار در نمايشگاه برنامه پخش كند، اما اين هم مثل كارهاي ديگر…
باري، راديو تجارت را در نمايشگاه فقط مي‌توان در غرفه سازمان بورس و اطراف آن شنيد و بس …

با اين حال پس از تجديد ديدار با دوستان در روابط عمومي سازمان بورس و شركت بورس و فرابورس به سراغ ديگر سالن‌ها رفتيم. در يكي از اين سالن‌ها غرفه آذرآب نماد تجهيزاتي پرحاشيه، خودنمايي كرد. طبق معمول طرفداران گروه تجهيزات زياد بودند و از پوشش سودآوري شركت در ۶ ماهه سخن مي‌گفتند و اينكه طي ۲ ماه گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر به سهامداران حقيقي و حقوقي شركت افزوده شده است. در غرفه كوچك صدرا هم ازدحام سهامداران ادامه داشت و بيشتر پيگير وعده‌هاي قبلي در خصوص حمايت سهامدار عمده از اين نماد پرحاشيه بازار سرمايه بودند.
اما در سالن‌هاي تونلي نمايشگاه در كمال ناباوري برخورد كرديم با غرفه پست‌بانك؛ شركتي كه برخلاف مقررات بورس پس از پايان دو ماه از مهلت قانوني، هنوز مجمع عمومي عادي سالانه برگزار نكرده است؛ گويا وزير اقتصاد مخالف برگزاري مجمع است و تا زماني كه تكليف مديريت شركت مشخص نشده، اجازه برگزاري مجمع را نمي‌دهد.
اما به هر حال پست بانكي‌ها با اعتماد به نفس كامل در نمايشگاه حضور پيدا كرده بودند.
اين هم از عجايب نمايشگاه پنجم. همچنين در غرفه فولاد خوزستان شنيديم كه اخبار مربوط به رخدادهاي اخير بانكي در خوزستان در جو كل استان تاثيرگذاشته است.‌ بگذريم كه شنيدني‌هاي جذابي هم از تاريخچه فولاد خوزستان وجود داشت…
اين بازديدها تا عصر روز جمعه ادامه پيدا كرد و در شرايطي كه پيش‌بيني مي‌شد عصر روز تعطيل آدينه نمايشگاه بورس مثل پارسال مملو از جمعيت شود، اما خبري از حضور مردم عادي نبود و حتي پيشكسوتان معاملات آنلاين بازار مثل كارگزاري مفيد كه سال گذشته وقتي براي سر خاراندن نداشتند هم امسال سرشان خلوت بود. بنابراين، در روز دوم نمايشگاه پنجم خبري از مديران ارشد بازار سرمايه نبود. ما مثل روز پنجشنبه چشممان به جمال نه مجريان ارشد بازار روشن شد و نه ناظران ارشد؛ شايد ايشان روز تعطيل جمعه را در جايي بهتر از نمايشگاه گذرانده‌اند.
و اما روز سوم و در آغاز آخرين هفته شهريور، با توجه به سپري كردن دو روز توام با خستگي و البته دلسردي نسبت به اوضاع نمايشگاه پنجم، كمي ديرتر از روزهاي قبل راهي نمايشگاه شديم و اين تاخير اجباري موجب شد تا سري بزنيم به سامانه معاملاتي TSETMC كه به لطف مسوولان بازار به جاي توسعه و اضافه شدن بخش‌هاي جديد، به سايتي معمولي تنزل پيدا كرده و حداقل شكل ظاهري آن، اين را نشان مي‌دهد.
ولي علت اصلي كه موجب شد در اين جا اشاره‌اي به سايت TSETMC داشته باشيم، پيغام جالب ناظر بازار در خصوص نمايشگاه طي ساعات معاملاتي ديروز بود. در جايي كه ناظر بازار مي‌تواند تحولات نمادها از جمله توقف و بازگشايي و… را به اطلاع فعالان برساند، ناظر بازار در پيغامي از فعالان بازار سرمايه دعوت كرد تا به نمايشگاه بيايند! البته اين كه متوليان بازار اين قدر به فكر بازديد فعالان اقتصادي از نمايشگاه هستند، اقدامي قابل تقدير است، اما اين كه چرا مسوولان بازار سرمايه ما به جاي ريشه‌يابي دليل بي‌توجهي مردم به نمايشگاه بورس، براي تبليغ نمايشگاه به استفاده از پيغام ناظر روي آورده‌اند، پرسشي بود كه رو سفيديم چون نتوانستيم براي آن جوابي پيدا كنيم. با اين حال ما كه رو سفيديم چون در اين چند روز بارها به دعوت ناظر بازار لبيك گفته‌ايم و راهي نمايشگاه شده‌ايم.
ورودي نمايشگاه ديروز خلوت و ظاهرا نمايشگاه شكلات، بستني، نوشيدني، نان و ساير خوردني‌ها! به كار خود پايان داده بود. از اين اتفاق خوشحال شديم و هرچند بورس در نمايشگاه تنها شد، ولي از ترافيك و شلوغي و ازدحام راحت شديم.
نكته باور نكردني روز سوم خلوتي روزافزون نمايشگاه نسبت به دو روز قبل بود، گويي همه در تالارهاي اختصاصي و دفاتر خود نشسته بودند براي معامله. با اين حال غرفه غدير به دليل حضور مديرعامل جديد شلوغ‌تر از بقيه غرفه‌ها بود.
ولي نمايشگاه خلوت بورس از ظهر به بعد و با پايان يافتن ساعت معاملات كمي شلوغ‌تر شد و در حالي كه با دوستان از احتمال افزايش تعداد بازديدكنندگان در ساعات پاياني سخن مي‌گفتيم، خبر رسيد كه مراسم اختتاميه نمايشگاه به ساعت ۲ بعدازظهر امروز موكول شده است. مي‌گويند، وزير اقتصاد در مراسم اختتاميه نمايشگاه حاضر مي‌شود و شايد با اين اتفاق نمايشگاه بازار سرمايه روز يكشنبه بعدازظهر شلوغ‌تري از بقيه روزها داشته باشد، چراكه خوب بعضي‌ها فقط براي ديدن وزير مي‌آيند ديگر! تا فردا و آخرين «نمايشگاه‌نامه» ما خداحافظ…

عليرضا باغاني – نمايشگاه نامه (۲)

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.