نرم افزارحسابداری صدگان

نگاه سرمایه‌گذاران به وال‌استریت دوخته شد.

0 522

حسابداراپ

هشتمین ماه سال ۲۰۱۱ میلادی در حالی از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد که اوضاع نابسامان اقتصادی در اروپا و از طرفی کسری بودجه شدید در ایالات متحده آمریکا به شدت سرمایه‌گذاران را با نگرانی مواجه کرده است. این نگرانی‌ها در اواخر هفته‌ای که گذشت به اوج خود رسید به‌طوری که تمامی بازارهای جهانی از جمله بازار سهام تا بازارهای کالایی بزرگ جهان با افت حجم معاملات مواجه و حاکمیت فضایی توام با بیم و امید را تجربه کردند.

علت اصلی این نگرانی‌ها ناشی از انتظار برای اعلام آمار نرخ شغل ایجاد شده یا بیکاری (NFP) ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان بود که با توجه به اهمیت آن به عنوان معیار رکود یا رونق اقتصادی در تمام بازارهای جهانی و از طرفی وابستگی نرخ بهره بانکی آمریکا به این آمار، تمامی کارگزاران و سرمایه‌گذاران آسیایی، اروپایی و آمریکایی را به خود معطوف کرده است. در این راستا اداره آمار نیروی کار ایالات متحده روز جمعه پنجم آگوست ۲۰۱۱ (۱۴ مردادماه) با اعلام دستاوردهای شغلی رخ داده در بخش مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی و تولید و نیز ارایه داده‌های نظرسنجی خانگی در ماه گذشته (JULY) از کاهش ضعیف ۱/۰ درصدی نرخ بیکاری نسبت به ماه ژوییه خبر داد. گفتنی است نرخ بیکاری در ماه ژوییه ۲/۹ درصد اعلام شده بود.

پندار سیستم

نتیجه آنکه با اعلام اخبار نه چندان دلچسب اشتغال آمریکا، همزمان با شاخص داوجونز شاخص‌های اروپایی و آسیایی همچنان با افت‌های سنگینی مواجه هستند. اگرچه انتشار این اخبار می‌تواند حداقل برای دوره بسیار کوتاهی نرخ جهانی دلار را تقویت کند اما با توجه به کاهش رتبه اعتباری مالی اوراق قرضه بلندمدت دولت فدرال آمریکا از سوی موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز و در نتیجه افزایش بیشتر نرخ بهره پرداختی برای بدهی‌های بلندمدت، سرمایه‌گذاران گریزان از دلار آمریکایی را به سوی ارزهای قدرتمندی همچون یوان چین و از همه مهم‌تر عطش بیشتر برای خریداری فلز گرانبهای طلا به تکاپو خواهد انداخت.

بنا بر گزارش بورس‌نیوز، هرچند آمارهای اشتغال و بیکاری چندان برای بازار جهانی طلا جذاب نیست اما برطرف شدن نگرانی‌ها برای فرو نرفتن دوباره در گرداب رکود اقتصادی در جهان باعث خواهد شد تا همچنان طلا و فلزات گرانبها به عنوان تنها حافظ ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران مورد استقبال قرار گیرد. گفتنی است طی هفته گذشته ترس از پدیدار شدن دوباره رکود اقتصادی در جهان، بازار فلزات اساسی را نیز دچار نوسان‌های منفی کرد. بازارهای جهانی همچون کالاها و فلزات پایه در حالی به تعطیلات رفته‌اند که طی هفته گذشته شاخص‌های این بازار در سراشیبی افت قیمت‌ها قرار گرفته است

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت نقدی مس از اول آگوست (دوشنبه ۱۰ مردادماه) شیبی نزولی را تجربه کرده به‌طوری که قیمت نقدی این کالا در بورس فلزات لندن از ۹۸۱۰ دلار در ابتدای هفته به ۹۴۵۱ دلار در روز پنجشنبه تنزل یافته است. قیمت نقدی سرب و روی نیز در این بازار طی هفته گذشته با افت مواجه بود. به‌طوری که به ازای هر تن نرخ روی از ۲۴۸۰ به ۲۳۳۶ دلار و قیمت نقدی سرب از ۲۶۳۰ به ۲۴۹۲ دلار در هفته اخیر نزول کرد. شمش فولادی یا استیل بیلت نیز با وجود تجربه نرخ ۶۱۰ دلاری در ابتدای هفته به ۵۹۳ دلار در آخر هفته کاهش پیدا کرد. با وجود همه این موارد قیمت هر اونس طلا اگرچه با ریزش اندکی مواجه شده اما به نظر می‌رسد با افزایش تقاضا از سوی کشورهایی همچون چین و کره‌جنوبی و نیز نبود گزینه قابل اطمینانی برای سرمایه‌گذاری همچنان این کالا با رشد تدریجی پس از بازگشایی بازارهای جهانی روبه‌رو باشد.  روند بازارهای جهانی نیز پس از یک استراحت مقطعی و نیز برطرف شدن بخشی از نگرانی‌ها دوباره با رشد روبه‌رو خواهند شد که این خود می‌تواند بهبود این بازار‌ها را طی روزهای آتی نوید دهد اما باید منتظر روز دوشنبه و بازگشایی بازارهای جهانی ماند.

منبع : جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.