نرم افزارحسابداری صدگان

بورس و پيوند آن بامذاكرات ژنو

0 505

حسابداراپ

در مذاکرات پیش رو به نتیجه پایداری برسیم که دراز مدت باشد و اثرات عینی و عملی در حوزه اقتصاد وجود داشته باشد یعنی عملا حلقه تحریم ها و محاصره اقتصادی کم شود بازار بورس هم به تبع آن به سمت رشد و جهش پیش خواهد رفت که پیش بینی می شود تا هفتاد درصد این وضعیت ایجاد شود.


سال ۹۲ را می‌توان دوره‌ای تاریخی برای بورس تهران قلمداد کرد؛ بازدهی ۱۱۰درصدی از ابتدای سال۹۲، سالی مناسب و پربازده را برای سهام‌داران و سرمایه‌گذاران رقم زد که مطمئنا خاطره آن در ذهن آن‌ها نقش خواهد بست. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بورس که سال ۹۳ را سالی پر بار برای بورس پیش بینی می کردند  این روزها شاهد هستند که بورس وضع چندان جالبی ندارد. این شرایط تا آنجا پیش رفته که وزیر اقتصاد، بانک‌ها و بیمه‌ها را به یاری طلبیده تا به کمک هم بازارسرمایه را از خطر سقوط بیشتر برهاند. با این حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ریزش شاخص‌های بورس را طبیعی و در جهت تنظیم سیکل و حرکت عادی بازار ارزیابی می‌کنند.

در این باره حسین خزلی خرازی، یکی از کارشناسان بازار بورس در گفتگو با «فردا» ضمن تاکید بر تاثیر نتیجه مذاکرات ژنو بر بازار بورس گفت: ثبات اقتصادي و بحث تحريم ها و مذاکرات بين المللي هسته اي به تربیت در ثبات و صعود بازار بورس نقش ایفا می کنند. همه فعالین بازار بورس اعم از حقیقی و حقوقی منتظر مهم ترین خبر توافق مذاکرات ژنو هستند. در این باره سه سناریو می توان پیش بینی کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر در مذاکرات پیش رو به نتیجه پایداری برسیم که دراز مدت باشد و اثرات عینی و عملی در حوزه اقتصاد وجود داشته باشد یعنی عملا حلقه تحریم ها و محاصره اقتصادی کم شود بازار بورس هم به تبع آن به سمت رشد و جهش پیش خواهد رفت که پیش بینی می شود تا هفتاد درصد این وضعیت ایجاد شود.

پندار سیستم

حسین خزلی ادامه داد: اين نتيجه سبب مي‌شود كه شاهد اثرات عيني اين توافق بر اقتصاد كلان و مسائل مالي شركت‌ها باشیم. در صورتي كه بر اثر توافق نهايي فضاي مبادلات بانكي باز شود بر چرخه مبادلات تجاري شركت‌ها اثر خواهد داشت كه البته بايد براي هر صنعت تحليل ويژه‌اي داشت.

این کارشناس بورس خاطرنشان کرد: اما اگر مذاکرات در همین سطح ادامه پیدا کند و شرایط موجود تمدید شود بازار در همین حول و حوشی که هست باقی خواهد ماند و نه شاهد رشد و نه شاهد نزول آن خواهیم بود. زیرا بازار بورس در چهار ماه گذشته سیر نزولی داشته و در حال حاضر هم از لحاظ بنیادی و هم از لحاظ تکنیکالی بسیاری از سهم ها در کف های انتظاری قیمت هستند. در این شرایط احتمال وقوع چنین حالتی سی درصد پیش بینی می شود.

خزلی با اشاره به بدبینانه ترین حالت مذاکرات گفت: در بدبینانه ترین حالت اگر شرایط به قبل از مذاکرات پنج ماه گذشته برگردد یعنی وضعیت مساعدی حاصل نشود قطعا تاثیر روانی منفی بر بازار خواهد داشت که این وضعیت ده درصد پیش بینی شده است.

تحلیلگر ارشد بازار بورس گفت: ما منتظر تاثیرات روانی در بازار بورس در روند این مذاکرات نیستیم بلکه منتظر تاثیرات عینی و عملی آن هستیم. به این معنا که سوییچ بانک ها باز شود. اگر توافق پایداری که نتیجه اش این باشد که حساب های جمهوری اسلامی باز شود، سوئیچ بانک ها باز شود و همچنین تسهیلات امر صادرات و واردات تسهیل شود تاثیر عینی و عملی در اقتصاد ایران خواهد داشت و بالافاصله در صورت های مالی شرکت های بورسی دیده خواهد شد و اثر گذار خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: درست است که ده سال از تحریم ها گذشته است و ایران با آن روبرو بوده است و شرایط بسیار بدتر همه داشته ایم اما در آن سال ها اثر روانی وجود نداشت. با آغاز مذاکرات اثر روانی حاصل از مذاکرات بر بازار بورس بسیار تاثیرگذار بوده است.  البته بورس از عوامل دیگر هم تاثیر می پذیرد اما در شرایط فعلی مهم ترین و اثرگذار ترین عامل اخبار حاصل از بورس است.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.