نرم افزارحسابداری صدگان

بورس به نقدینگی نیاز دارد.

0 848

حسابداراپ

کارشناسان معتقدند که با وجود صعود شاخص بورس در مبادلات هفته گذشته، ارزش رو به نزول روزانه معاملات نشان می‌دهد که بورس تهران در شرایط حاضر نیاز به نقدینگی جدید دارد.
.
به گزارش همشهری، توافق مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار با وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی برای حضور بانک‌ها در بورس بار دیگر امید جدیدی به بازار تزریق کرد و باعث رشد شاخص بورس در هفته گذشته شد، اما با وجود افزایش شاخص بورس تهران در هفته گذشته، آمار معاملات نشان می‌دهد که ارزش معاملات در همین هفته ۲۳درصد کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند عمده‌ترین دلیل کاهش ارزش معاملات کمبود نقدینگی در بورس است و باوجود آنکه شاخص‌های بورس در هفته گذشته افزایش یافته‌اند اما بازار هنوز هم علائم چندان مثبتی از خود نشان نمی‌دهد.
.
در همین رابطه حسین اسدی‌نیا، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با همشهری گفت: درست است که شاخص‌های بورس در مبادلات هفته گذشته صعود کردند اما این مثبت‌شدن شاخص‌ها قدری نگران‌کننده است؛ چون به موازات رشد شاخص‌ها ارزش معاملات بورس رشد نکرده است.
.
وی افزود: از نظر علمی اگر قرار باشدشاخص‌های بورس رشد کنند، همزمان ارزش معاملات هم باید رشد کند؛ به این ترتیب از لحاظ تحلیل تکنیکال زمانی که حجم معاملات پایین است، خیلی نمی‌توان نسبت به روند رو به رشد بازار امیدوار بود. وی افزود:چارت‌های تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد؛ شاخص بورس تهران ممکن است تا مرز ۲۴هزار واحد یا حتی ۲۳هزارو ۵۰۰واحد هم سقوط کنند اما نکته‌ای که در حال حاضر وجود دارد تزریق نقدینگی جدید به بورس است. وی با بیان اینکه ارزش روزانه معاملات نشان می‌دهد که بازار نیاز به نقدینگی جدید دارد، افزود:
 .
اتفاق خوبی که ظرف چند روز گذشته در بازار افتاد این بود که سهام پالایشگاه بندرعباس و شیراز فروخته شد و اتفاقا سهام پالایشگاه شیراز برای اینکه نقدینگی به بورس تزریق شود به قیمت خوبی به بازار عرضه شد اما تا زمانی که نقدینگی در بازار به جریان نیفتد نمی‌توان به آینده رو به رشد بازار امیدوار بود. اسدی‌نیا درباره توافق با بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس گفت: قطعا بانک‌ها با پول کلانی که دارند می‌توانند جریان بازار سهام را تغییر دهند اما در این میان ممکن است سرمایه‌گذاران حقوقی قدیمی اقدام به فروش سهام خود به بانک‌ها کنند که این موضوع می‌تواند بار دیگر باعث منفی‌ترشدن بازار شود.
 .
گزارش کمیته حمایت
در همین حال فردین آقابزرگی کارشناس دیگر بازار سرمایه درباره وضع شاخص‌های بورس در روز‌های آینده گفت: عوامل مختلف نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد بورس تهران نمی‌تواند روند صعودی داشته باشد و آنچه در شرایط کنونی مهم است، افزایش گردش نقدینگی در بورس است چرا که ارزش روزانه معاملات نشان می‌دهد که گردش نقدینگی در بازار چندان مطلوب نیست.
.
وی افزود: در چند روز گذشته مسئولان بازار سرمایه تفاهمنامه‌ای را با صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سهام امضا کردند اما یک نکته مبهم در این تفاهمنامه وجود داشت و آن هم این بود که در تفاهمنامه اعلام شده بود که مبلغ ۱۰میلیارد دلار از طرف این صندوق برای کمک به بخش صنعت نفت درنظر گرفته شده است اما هیچ عددی برای حمایت از بازار سهام به‌صورت رسمی اعلام نشد.
.
وی افزود: اینکه هیچ رقم مشخصی برای کمک به بازار سرمایه اعلام نشد برای بازار ابهام ایجاد کرده است؛ ضمن اینکه تصمیم‌گیری نهایی به بازار پول موکول شد که چندان برای بازار امیدوار‌کننده نیست. آقا بزرگی در ادامه تصریح کرد: من فکر می‌کنم نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورس ظرف روز‌های آینده بیشتر کاهش خواهد یافت و اصطلاحا برخی قیمت‌ها همچنان جای اصلاح دارد ضمن اینکه گزارش سودآوری شرکت‌های بورس در سال ۹۱نسبت به سال ۹۰نشان می‌دهد که سود شرکت‌ها کاهش یافته و این موضوع در آینده بازار سهام اثرگذار است.
.
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.