نرم افزارحسابداری صدگان

کارت‌های بانکی اعتباری روسی به زودی به ایران می‌آیند

0 151

حسابداراپ

 بر اساس اعلام سفارت ایران در روسیه تا ۲ ماه دیگر امکان استفاده از کارت های بانکی اعتباری روسی در ایران فراهم می‌شود. به این ترتیب گام نخست استفاده از کارت‌های بانکی ایرانی در روسیه هم برداشته شد.

 محسن رحیمی، رایزن سفارت کشورمان در روسیه، اعلام کرده که ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از کارت‌های بانکی روسیه در ایران در حال انجام است و البته بارگزاری سامانه‌های آن کمی زمان خواهد برد. وی تأکید کرد این اقدام در راستای ادامه تلاش‌های روسیه و ایران برای تقویت مناسبات اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است.

در سایه تحریم‌های غرب که بعد از آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین همانند کشورمان علیه مسکو نیز شدت گرفته، دو کشور با شدت بیشتری به سمت تقویت روابط اقتصادی و مالی خود رفته‌اند. یکی از این اقدامات حوزه مالی امکان استفاده از کارت‌های بانکی ایرانی در روسیه و بالعکس بود.

 اواخر تیر سال ۱۴۰۱ بود که با آغاز معامله روبل روسیه در بازار متشکل ارزی ایران مقدمات رسمی این طرح کلید خورد. رئیس کل بانک مرکزی در آن زمان اعلام کرد که علاوه بر بازگشایی نماد معاملاتی روبل در بازار متشکل ارزی، پیمان‌های پولی و بانکی مختلفی بین ایران و روسیه منعقد شده که برخی از آن‌ها شامل استفاده از پول‌های ملی در مبادلات تجاری، پرداخت‌های خرد بین شهروندان روسی و ایرانی و نحوه تبادلات مالی دو کشور است. اما داستان از کجا شروع شد؟

آغاز جدی طرح در دولت روحانی

پندار سیستم

در فروردین ۱۳۹۷ بود که وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت از توافق با روسیه برای استفاده ازکارت‌های بانکی ایرانی در این کشور خبر داده بود. در آن زمان شریعتمداری اعلام کرده بود که توافقی مشابه با ترکیه هم در جهت گسترش صنعت گردشگری در حال انجام است.

در سال ۱۳۹۹ هم بهروز الفت مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت، ارتباطات بانکی ایران با روسیه در مقایسه با سایر کشورهای جهان در شرایط تحریم بهتر توصیف کرد و گفت در  یکی از اقداماتی که از سوی بانک مرکزی و سایر بانک‌های تجاری در حال پیگیری است اتصال کارت‌های شتاب ایرانی در روسیه است.

دولت سیزدهم و ادامه راه

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این تلاشها ادامه پیدا کرد و در سال ۱۴۰۱ مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه تاکید کرد که دو کشور برای آن که مبادلاتشان را «دلارزدایی» کنند باید سیستمی مانند سوئیفت داشته باشند. صفری از توافق‌ برای استفاده از کارت بانکی «میر» روسیه در ایران هم خبر داد و گفت که این سیستم «به زودی در ایران راه اندازی خواهد شد». چند ماه پیش هم با سفر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به مسکو و ملاقاتش با الویرا نبیولینا، رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه همکاری‌های بانکی دو کشور افزایش یافت و امکان گشایش اعتبار میان تجار ایرانی و روسی برقرار شد.

حالا بعد از گذشت ۷ سال به نظر می‌رسد این طرح در آستانه نهایی شدن است و آنطور که سفیر کشورمان در روسیه خبر داده از دو ماه دیگر اجرایی خواهد شد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.