نرم افزارحسابداری صدگان

نهادهای ناظر و نحوه‌ی بازرسی و نظارت آنها بر مؤسسات حسابرسی

0 158

حسابداراپ

 حمیدرضا کیهانی

اهمیت خدمات اطمینان‌بخشی توسط مؤسسات حسابرسی و گزارش‌های صادره توسط آنها، همواره وجود یک نهاد ناظر مستقل و نظارت بر آنها را لازم می­‌داند.

در این مقاله، با هدف آشنایی با چگونگی بازرسی انجام شده توسط نهادهای ناظر بر حرفه‌ی حسابرسی، هیأت نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی آمریکا یا همان PCAOB به‌عنوان نمونه انتخاب و نحوه‌ی بازرسی و وظایف آن تشریح می‌شود. PCAOB چه چیزی را بازرسی می‌کند و این بازرسی‌ها چگونه انجام می‌شوند؟

مروری بر بازرسی‌های PCAOB .  فرایند بازرسی توسط PCAOB. PCAOB چگونه پرونده‌های حسابرسی را برای بازرسی انتخاب می‌کند؟ چگونه PCAOB یک پرونده‌ی حسابرسی را بازرسی می‌کند؟ اگر بازرسان PCAOB به این باور برسند که ایراد در عملیات حسابرسی وجود داشته، چه اتفاقی می‌افتد؟

پندار سیستم

چگونه PCAOB سیستم کنترل کیفیت مؤسسات حسابرسی را بازرسی می‌کند؟ تفاوت بین بازرسی PCAOB و برنامه‌ی اجرایی(Enforcement Program). گزارش‌های بازرسی PCAOB. مراحل صدور گزارش بازرسی. بخش‌های عمومی و غیر عمومی گزارش بازرسی. نتایج بازرسی PCAOB در سال ۲۰۲۲ از دو مؤسسه‌ی حسابرسی PWC و Ernest& Young. حسابرسی انجام‌شده توسط سایر اشخاص.

نویسنده در پایان نتیجه می‌گیرد که متأسفانه بررسی‌­های انجام شده توسط نهاد‌های نظارتی در جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران علیرغم بهبودهای روزافزون نسبت به سنوات قبل کماکان به بهبود کامل نرسیده و قسمت مراحل صدور گزارش بازرسی توسط واحد بررسی‌کننده‌ی کنترل کیفیت و کنترل وضعیت که در قسمت ۵ و ۶ این مقاله به آن اشاره شد،

به‌صورت کامل و صحیح پیش نمی­رود. این موضوع همواره باعث اختلاف و اعتراض‌های عدیده بین تیم­های کنترل‌کننده و مؤسسات حسابرسی می‌شود و لازم است برای رفع این نقیصه به آن توجه خاص گردد.

جهت مطالعه متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.