نرم افزارحسابداری صدگان

طرح ساماندهی کارکنان دولت با مانع اشکالات هیات عالی نظارت مواجه شد

0 139

حسابداراپ

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به طرح ساماندهی کارکنان دولت بود، گفت: اکنون شورای نگهبان هیچ نکته و ایرادی نسبت به این طرح ندارد اما با توجه به نامه‌ای که از سوی هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به شورا واصل شده ایرادات و موارد مدنظر این هیات همچنان پابرجاست و به همین خاطر این مصوبه مجددا به مجلس ارسال می‌شود.

پندار سیستم

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۲ خود با خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و عید نوروز و سال نو، در سخنانی گفت: درخدمت شما هستم تا گزارشی از ۹ طرح و لایحه که در این مدت در شورای نگهبان مورد بحث قرار گرفت را به شما عرض کنم و از این طریق گزارشی را به محضر ملت شریف ایران داشته باشم. انتخابات در ۱۱ اسفند برگزار شد و طبق قانون ما تا ۱۷ اسفند موظف به دریافت شکایات و بعد از آن بررسی مستندات بودیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با لوایح و طرح‌های بررسی شده در این شورا عنوان کرد: طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس غیرانتفاعی در بررسی اولیه با اشکالاتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده بود که با اصلاحاتی که در این آن صورت گرفت رفع ایراد شد و اکنون از نظر شورا با ایرادی از نظر شرع و قانون اساسی مواجه نیست.

وی افزود: موضوع بعدی طرح ساماندهی کارکنان دولت بود که با اصلاحات و رفع ایرادات که بر روی این طرح انجام شد اکنون شورای نگهبان هیچ نکته و ایرادی نسبت به این طرح ندارد اما با توجه به نامه‌ای که از سوی هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به شورا واصل شده ایرادات و موارد مدنظر این هیات همچنان پابرجاست و به همین خاطر این مصوبه مجددا به مجلس ارسال می‌شود.

طحان نظیف درخصوص آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌ها، ابراز داشت: این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی رفع ایراد شد اما مهم‌ترین ایرادی که نسبت به طرح شفافیت مطرح شده این بود که در این مصوبه استثنائاتی نسبت اجرای این قانون عنوان شده بود، ما نسبت به این استثنائات ایراد داشتیم که سازوکار تعیین این استثنائات مشخص نشده است.

وی افزود: در فرآیند اخذ رأی فرد به صورت کامل با ارائه یکی از مدارک هویتی و ثبت در دستگاه أخذ رأی و موارد این مسأله انجام شده است و اینطور نبود که صرفاً با داشتن شماره ملی یک نفر بتوان در غیاب او رأی ثبت کرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره تکلیف لایحه بودجه با وجود ایرادات شورا و مجمع ابراز داشت: بخشی از ایرادات شورا و هیأت عالی نظارت رفع شد و بخشی نیز با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد که جلسات مجمع نیز برگزار شده‌ است و احساس می‌کنم که طی روزهای باقی مانده تا پایان سال فرآیند ابلاغ بخش اول بودجه طی شود. درباره جداول نیز دولت باید نهایتاً تا پایان اردیبهشت جداول را به مجلس ارائه دهد و در این مدت نیز بر اساس جداول سال ۱۴۰۲ عمل می‌کند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره سرنوشت مصوبه مجلس در برنامه هفتم مبنی بر کاهش مدت سربازی اعلام کرد: نسبت به این حکم در مرحله قبل ابهاماتی داشتیم که پس از رفع ابهام مجلس اصل این حکم خلاف موازین قانون اساسی و شرع شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا از میان طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان موردی مغایر با اصل ۵۰ قانون اساسی شناخته شده‌ است؟ گفت: موضوع اصل ۵۰ حفاظت از محیط زیست است را شاید بتوان در عرصه اجرا و عمل پیگیری کرد و ما در شورای نگهبان خیلی کم با این موضوع مواجه باشیم. در یکی از موارد در یکی از بندهای ماده ۴۳ طرح تامین مالی تولید و زیرساخت فرآیندی جهت تشکیل یک هیئت برای اظهار نظر درباره بهره‌برداری و حفاظت از جنگل‌های خارج طرحهای جنگلداری در خصوص تعیین تکلیف درختان شکسته، افتاده، ریشه کن شده یا آفت زده پیش‌بینی شده بود که به این دلیل که سازوکارهای نظارت در این هیئت پیش‌بینی نشده بود شورای نگهبان این مصوبه را مغایر نظام اداری صحیح دانست.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره تعداد طرح‌ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان طی سال ۱۴۰۲ نیز عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۵ مصوبه را از مجلس دریافت کردیم که شامل ۲۳ لایحه و ۲۲ طرح بوده‌ است که ۹ مصوبه در مرحله اول به تایید رسیده، ۲۰ مصوبه پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به تأیید رسیده و ۱۶ مصوبه هم جهت رفع ایرادات شورای نگهبان به مجلس برگردانده شده است. همچنین امسال ۲۴ اساس‌نامه را از دولت دریافت کردیم که ۱۳ اساسنامه تایید شده، ۳ اساسنامه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و ۸ اساسنامه نیز در دستور کار این شورا قرار دارد.

وی افزود: نسبت به نامه‌های ارسالی از دیوان عدالت اداری باید بگویم که امسال ۳۸ نامه از سوی فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته که ۲۸ مورد خلاف موازین شرع شناخته نشده و ۱۱ نامه بر خلاف موازین شرع تشخیص داده شده است. امسال در شورای نگهبان در کنار جلساتی که برای انتخابات داشته‌ایم، ۱۵۹ جلسه  برای بررسی مصوبات داشتیم.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.