نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش هزینه اعتراض بلاوجه به مالیات

0 151

حسابداراپ

 دکتر احسان خاندوزی روز شنبه در اجلاس سراسری مدیران امور مالیاتی که با حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی، معاونین و مدیران امور مالیاتی سراسر کشور حضور داشتند، بیان داشت: هر قدر که ما بتوانیم در راستای تحقق این دو هدف یعنی مالیات ستانی عادلانه و هوشمند بکوشیم در ارتقا و رشد اقتصادی موفق خواهیم بود و عکس این موضوع، مخرب فعالیت‌های اقتصادی خواهد بود.
وزیر اقتصاد با اشاره به فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر مبنی بر اینکه مالیات گیرنده و مالیات دهنده باید با هم اصلاح شوند و بقیه امور به تبع این اصلاح درست خواهند شد، گفت: اصلاحی در نظام اقتصادی صورت نمی‌گیرد مگر در نظام مالیاتی صورت گرفته باشد، لذا اصلاح اقتصاد کشور در گرو اصلاح فرایند‌های مالیاتی است. نظام مالیاتی در یک نقطه کانونی اقتصاد کشور قرار دارد و شان و جایگاه نظام مالیاتی بالاتر از یک دستگاه اجرایی در ذیل وزارت اقتصاد است.
دکتر خاندوزی در ادامه به ارتباط آبادانی و مالیات پرداخت و افزود: نگرفتن مالیات و گرفتن مالیات بازخورد دارد؛ کم و زیاد گرفتن مالیات و بخشودگی و معافیت و عدم آن‌ها هم تبعات دارد، اما شیوه درست اخذ و تنظیم صحیح نحوه دریافت آن است که برای دولت و مردم سودمند خواهد بود.
وزیر اقتصاد به وجه مهم دیگر مالیات یعنی عدالت اشاره کرد و گفت: حس و درک مالیات عادلانه بسیار مهم است، پنانچه این موضوع رواج پیدا کند و به یک باور عمومی تبدیل شود، آن موقع کار روی ریل قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به هجمه رسانه‌ای علیه نظام مالیاتی، دولت و حوزه اقتصاد کشور، گفت: در راستای کاهش این موضوع، هر قدر شواهد عادلانه بودن مالیات را به چشم و گوش آحاد جامعه برسانیم و واقعا آن چیزی که پرداخت می‌شود و در جای درست مصرف می‌شود را منعکس کنیم، ثمره اش به نفع اجتماعی باز خواهد گشت.
دکتر خاندوزی در ادامه به تصویرسازی مثبت از مالیات در اذهان مردم پرداخت و گفت: عملکرد تک تک افراد در مواجهه با مودیان و مردم موثر است از اینرو چنانچه تصویر عدالت مالیات در سهولت و هوشمندی و غیرسلیقه‌ای بودن را بتوانیم به درستی ایفا کنیم، موفق خواهیم بود.
وی همچنین به ماموریت سنگین نظام مالیاتی در سال آینده اشاره کرد و گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی اولویت شماره یک سازمان مالیاتی خواهد بود تا بتوان ضمن ارتقای کارآمدی و بهره وری در حوزه مالیات بر ارزش افزوده، با اتکا به اطلاعات موجود در سامانه‌های مالیاتی، بطور خودکار و عادلانه مالیات را محاسبه کرد.
وزیر اقتصاد با اشاره به لزوم تمرکز بر پرونده‌های بزرگ مالیاتی گفت: صرفا پرونده‌های بسیار اندک و قلیلی که موتور ریسک تشخیص داده و بسیار بزرگ و ویژه هستند، باید توسط ممیزان خبره و مسلط رسیدگی شود و بقیه پرونده‌ها سیستمی محاسبه و تعیین شود. اگر این اتفاق بیفتد و بخشی از این پرونده‌ها جمع شود، اتفاق مبارکی در نظام مالیاتی رخ خواهد داد.
وی درخصوص ورود پرونده‌های مالیاتی به هیات‌های دادرسی نیز گفت: نظام هرینه و فایده باید درنظر گرفته شود تا هر پرونده‌ای و اعتراضی وارد این چرخه نشود، لذا تغییر این موازنه، حکم قانونی لازم دارد و قانونگذار باید هزینه اعتراض بلاوجه را بالا ببرد و جز کسانی که حق شان هست وارد این پروسه نشود، باید هرچه سریع‌تر فرایند قانونی آن در قالب فوریت مجلس یا الحاقیه طی شود.
دکتر خاندوزی به حسابرسی صورت‌های مالی شرکت‌های متوسط و بزرگ پرداخت و گفت: هیچ شرکتی بدون صورت مالی حسابرسی شده در سازمان مالیاتی جایی نخواهد داشت. البته شرکت‌های کوچک شرایط شان متفاوت است و نیاز به تهیه یک بخشنامه در این زمینه دارد؛ لذا صورت‌های مالی درج شده تمام شرکت‌های متوسط و بالاتر در کشور در سامانه باید تایید شده باشند.
وی به برچیده شدن روش‌های حضوری و غیرمتعارف در رسیدگی‌ها تاکید کرد و افزود: شیوه‌های رسیدگی باید مبتنی بر مستندات، سامانه‌ها (ابلاغ، اعتراض و قطعی شدن همه الکترونیکی شوند) و همه فرایند‌ها در درون سازمان امور مالیاتی اتفاق بیفتد.
وزیر اقتصاد به بحث داده کاوی و دریافت اطلاعات و رکورد ۱۰ میلیارد تراکنش بانکی اشاره کرد و گفت: این اقدام ارزشمندی موجب شده هم زمینه محاسبات مالیات ستانی عادلانه فراهم شود و هم دستگاه‌ها و نهاد‌های علمی و پژوهشی از این داده‌ها نیز بتوانند در شناسایی فرار‌های مالیاتی و نظایر آن به شما کمک کنند.
دکتر خاندوزی در پایان گفت: سازمان امور مالیاتی بصورت کمی و کیفی وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و دریافت جوایز متعدد و تایید دولت، موید این موضوع هست. امیدواریم شاهد پیشرفت بیش از این، در سال آتی باشیم.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.