نرم افزارحسابداری صدگان

مردم چگونه به پرداخت مالیات ترغیب می‌شوند؟

0 151

حسابداراپ

یک اقتصاددان گفت: قطع به یقین مردم حق دارند که بدانند پولی که از آن‌ها به عنوان مالیات ستانده می‌شود در کجا هزینه می‌شود.

پندار سیستم

مرتضی افقه؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص اهمیت پرداخت مالیات و ارتباط شفافیت هزینه کرد مالیات با ایجاد انگیزه در مردم اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در کشور‌های توسعه یافته دنبال می‌شود اخذ مالیات است چرا که قاعدتا همه مردم باید هزینه خدماتی که از دولت دریافت می‌کنند را بپردازند؛ بنابراین بخش قابل توجهی از مالیاتی که در کشور‌های توسعه یافته پرداخت می‌شود صرف تامین هزینه خدمات جاری خواهد شد.

این اقتصاددان گفت: از سوی دیگر بخشی از مالیاتی که مردم می‌پردازند هزینه تامین زیرساخت‌ها برای آیندگان می‌شود، یعنی ضمن اینکه بخشی از مالیات مردم صرف تامین هزینه‌های جاری می‌شود که همان زمان نیازمند دریافت آن هستند، اما بخش دیگری به عنوان سرمایه گذاری برای آیندگان در نظر گرفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز گفت: با اینکه نرخ مالیات در کشور‌های توسعه یافته بعضا بالاست و البته همه مردم دنیا تمایلی به پرداخت مالیات ندارند، اما چون شاهد ارتقای میزان خدماتی هستند که دولت به آن‌ها می‌دهد؛ بنابراین مالیات مشخص شده را به دولت می‌پردازند.

وی در باره نحوه عملکرد دولت‌های مختلف در ایران در قبال دریافت مالیات تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل اینکه مردم ایران نیز تمایلی به پرداخت مالیات ندارند و در این موضوع بسیار حساس هستند این است که دولت‌ها در قبال مالیاتی که از مردم دریافت می‌کنند خدمات قابل توجهی مثل کشور‌های توسعه یافته ارائه نمی‌دهند و هزینه‌ها شفاف نیست.

وی در این باره یادآور شد: قطع به یقین مردم حق دارند که بدانند پولی که از آن‌ها به عنوان مالیات ستانده می‌شود در کجا هزینه می‌شود؛ چرا که مردم انتظار دارند این پول به بهترین نحو هزینه شود تا ضمن پس انداز برای آیندگان صرف تامین هزینه‌های ضروری آن‌ها شود.

وی در این باره افزود: متاسفانه برخی ردیف‌های بودجه‌ای بسیاری به دولت تحمیل کرده اند که منجر به افزایش هزینه‌های دولت شده بدون اینکه بهره وری اقتصادی داشته باشند.

افقه افزود: تا زمانی که هزینه‌های ناکارآمد از بودجه حذف نشود و هزینه‌های پنهانی که غیر از مسائل مربوط به مردم هزینه می‌شود مشخص نشود مردم علاقه‌ای به پرداخت مالیات ندارند و لذا با شنیدن اخبار مرتبط با افزایش مالیات معترض شده و نسبت به این موضوع موضع گیری منفی می‌گیرند.

مرتضی افقه استاد اقتصاد گفت: دولت با حذف بسیاری از ردیف‌های هزینه‌ای و با دریافت مالیات منصفانه می‌تواند خدمات بسیار خوبی به آن‌ها ارائه دهد. برخی از ردیف‌های بودجه‌ای اگر حذف شود هیچ مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌شود، بلکه منجر به آزاد سازی منابع بسیاری می‌شود؛ به این خاطر دولت باید این ردیف‌ها را حذف کند تا ضمن اینکه مجبور به افزایش مالیات نباشد مالیات دریافتی را صرف تامین هزینه‌های عمومی کند تا مردم از آن برخوردار باشند.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.