نرم افزارحسابداری صدگان

شورای نگهبان افزایش حقوق را رد می‌کند؟

0 277

حسابداراپ

لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و در انتظار اعلام نظر شورای نگهبان است.

 جعفرقادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس:

مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۳ در خصوص افزایش حقوق‌ها و تخصیص فوق‌العاده خاص کارمندان به شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع ارجاع شده است.اگر این دو نهاد ببینند که منابع دولت پاسخگو نیست، مجلس ناچار است که این موارد را اصلاح کند.

پندار سیستم

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس خاطرنشان کرد: کلکل‌ها میان مجالس و دولت‌ها همیشه بوده و در این دوره هم شاهد آن هستیم. چون امسال سال پایانی مجلس است، نمایندگان نیز خیلی ملاحظه دولت را نمی‌کنند. از سوی دیگر مطالباتی در جامعه وجود دارد از جمله افزایش حقوق‌ها و فوق‌العاده خاص که نمایندگان به آن توجه داشتند. مردم معتقد بودند که با توجه به تورم، افزایش حقوق‌ها پاسخگوی نرخ تورم نیست که البته درست  هم می‌گویند.

اما از سوی دیگر منابع دولت پاسخگو نیست و در اینجا اختلاف نظری میان دولت و مجلس به وجود آمد. او گفت: مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۳ در خصوص افزایش حقوق‌ها و تخصیص فوق‌العاده خاص کارمندان به شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع ارجاع شده است.

البته قبلا تنها شورای نگهبان بودجه را بررسی می‌کرد، اما در حال حاضر هیات عالی نظارت هم بودجه را بررسی می‌کند. بنابراین اگر این دو نهاد ببینند که منابع دولت پاسخگو نیست، مجلس ناچار است که این موارد را اصلاح کند. این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس‌ با اشاره به ادعای دولت مبنی بر افزایش ۳۰۰‌هزار میلیاردی سقف بودجه در مجلس‌ تصریح کرد: در یکی از مصوباتی که مجلس در آخرین روز بررسی بودجه داشت، آمده بود «تا ۱۰۰ همت برای تسهیلات بانکی تخصیص دهد» اما به‌کار بردن واژه «تا» یعنی هیچ و اگر یک ریال هم دولت پرداخت کند می‌تواند بگوید به تکلیفم عمل کردم.

همچنین در بخش‌هایی آمده که دولت مجاز است که این اقدامات را انجام دهد و این موضوع تکلیفی را بر دوش دولت نمی‌گذارد. به نظر می‌رسد جای نگرانی وجود ندارد. قادری خاطرنشان کرد: اگر استدلال‌های دولت در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت محکم باشد آنها استدلال دولت را می‌پذیرند و مجلس ناچار به اصلاح بودجه می‌شود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.