نرم افزارحسابداری صدگان

آیا تقاضای بازاردررشته‌ی حسابرسی و ظرفیت دانشگاه‌ها با یکدیگر همخوانی دارند؟

0 300

حسابداراپ

مراکز آموزش عالی کشور هر ساله اقدام به جذب و پذیرش دانشجو در رشته‌ی حسابرسی می‌کنند. حال این سؤال مطرح است که آیا تقاضای بازار و ظرفیت دانشگاه‌ها با یکدیگر هم‌سانی دارند یا خیر؟ علاوه بر این، آیا این ظرفیت با استقبال دانشجویان مواجه است یا خیر؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها ابتدا باید ظرفیت مراکز عالی کشور را بررسی کنیم.

پندار سیستم

 از کل ظرفیت پذیرش دانشجو در سطح کارشناسی ارشد حسابرسی سال ۱۴۰۲ تنها ۶ درصد آن را دانشگاه‌های دولتی دربرمی‌گیرند که شامل ۵ درصد روزانه و ۱ درصد شبانه است. ۵۶ درصد این ظرفیت در شهر تهران و مابقی در مراکز دیگر استان‌ها است. در سال جاری تنها دانشگاه شهید بهشتی ظرفیت ۳ نفر در پردیس خودگردان داشته است. ۵ درصد ظرفیت در سال مذکور متعلق به سه دانشگاه پیام نور در مراکز استان است. ۴۴ درصد کل پذیرش این رشته به دانشگاه‌های غیر انتفاعی تعلق دارد که ۶۷ درصد آن در مراکز استان و مابقی در شهرستان‌ها است. همچنین، سهم شهر تهران در پذیرش غیرانتفاعی ۷ درصد است. بیشترین سهم در ظرفیت پذیرش سال ۱۴۰۲ را دانشگاه‌های آزاد اسلامی در اختیار دارند. که ۲۱ درصد آن متعلق به مراکز استان (تهران ۱۳ درصد) و مابقی متعلق به شهرستان‌ها است.

ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حسابرسی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته رشد جزئی (۰.۲ درصد) داشته که مربوط به دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی می‌بشود. گفتنی است در سال ۱۴۰۲ دانشگاه علامه طباطبایی و در سال ۱۴۰۱ دانشگاه شهید بهشتی در این رشته پذیرش نداشته‌اند.

برای مطالعه‌ی گزارش کامل ظرفیت مراکز آموزش عالی برای رشته‌ی حسابرسی، به کوشش زهرا کرمی، اینجا کلیک کنید.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.