نرم افزارحسابداری صدگان

ظرفیت ثبت‌نام حسابداری کاهش می یابد

0 281

حسابداراپ

 کامپیوتر و حسابداری پرمتقاضی‌ترین رشته‌های هنرستان است که درحال کاهش ظرفیت آنها هستیم، امسال بیش از ۱۰۰ رشته محل حسابداری را کاهش دادیم.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان از آن دست موضوعاتی‌ است که با وجود تأکید مسئولان کشور در سطوح مختلف، همچنان در میدان اجرا با درهای بسته مواجه است.

هم اکنون هنرستان‌ها به عنوان تنها مرجع ارائه آموزش مهارتی به دانش‌آموزان شناخته می‌شوند و به گفته مسئولان در سال‌های اخیر گرایش دانش‌آموزان به برخی رشته‌های هنرستانی افزایش یافته است تا جایی که به تعبیر معاون وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموز با معدل ۲۰ متقاضی ورود به هنرستان بود اما ظرفیت کافی برای ثبت‌نام وجود نداشت.

به گفته وزارت آموزش و پرورش، «ایجاد ظرفیت لازم در هنرستان‌ها برای ثبت‌نام از دانش‌آموزان متقاضی نیازمند تأمین اعتبار و تجهیزات برای هنرستان‌ها است همچنین باید زمینه مشارکت دستگاه‌ها، بنگاه‌ها، فعالان اقتصادی و کارخانه‌ها در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای فراهم شود.»

نسبت دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش به کل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در حالی که هدفگذاری قانون برنامه ششم توسعه برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ برابر ۵۰ درصد بود در نهایت در سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۶ درصد رسید.

رشته‌های مکانیک خودرو، کامپیوتر، حسابداری،گرافیک و طراحی و دوخت (برای دختران) جزو رشته‌های پرطرفداری است که علاقه‌مندان بسیاری دارد.

پندار سیستم

در همین ارتباط محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به فارس گفت: کامپیوتر و حسابداری پرمتقاضی‌ترین رشته‌های هنرستان است که درحال کاهش ظرفیت آنها هستیم، امسال بیش از ۱۰۰ رشته محل حسابداری را کاهش دادیم.

وی درباره متقاضیان ورود به هنرستان‌ها اظهار کرد: تقاضای اجتماعی برای آموزش مهارتی وجود دارد چراکه افراد اکنون متوجه شدند، فرصت‌های شغلی با مهارت بوجود می‌آید.

کاظمی با تاکید براینکه تقاضا برای برخی از رشته‌های هنرستانی بیشتر است، افزود: ظرفیت یک‌ساله و یک‌باره ایجاد نمی‌شود و ما نمی‌توانیم ظرفیت را یکباره افزایش دهیم. هدفگذاری کردیم که تا پایان برنامه هفتم به صورت متناسب با نیازها در سال‌های اول با رشد کمتری و در سال‌های بعدی با رشد بیشتری ظرفیت را افزایش دهیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه رشته‌ها متناسب با نیاز بازار کار در نظر گرفته می‌شود، بطور مثال امسال در هرمزگان متناسب با بوم و زیست بوم استان، رشته‌های مبتنی بر دریا و حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی ایجاد شد.

کاظمی یادآورشد: در تمام استان‌ها آمایش منطقه را باید مد نظر قرار داد، در برخی از استان‌ها باید رشته‌های کشاورزی توسعه یابد.

پایان پیام

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.