نرم افزارحسابداری صدگان

همه كسب و كارها تا پایان سال شناسه یكتا می‌گیرند

0 491

حسابداراپ

سید امیر سیاح رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد با حضور به صورت ویدیویی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر سیما، در پاسخ به این پرسش که قرار بود به دستفروشان کد یکتا تخصیص داده شود و اینکه آیا قرار است دستفروشی به عنوان یک شغل شناسایی شود یا خیر؟ توضیح داد:

بله حتماً، سیاست دولت این است که اولاً همه فعالیت‌های غیررسمی، رسمی شوند و از زیر زمین به روی زمین بیایند و برای دولت شناخته شوند.

وی افزود: اینکه می‌گوییم مجوز می‌دهیم، به این معنا نیست که می‌خواهیم به دستفروشان اجازه فعالیت بدهیم بلکه قصد داریم فعالیت و کار آنها را رسمی کنیم. همچنین اتفاق بی‌سابقه و بزرگی در اقتصاد ایران در حال رخ دادن است و برای نخستین بار اقتصاد زیرزمینی با اتصال حساب تجاری افراد به شناسه یکتای آنها در حال محو شدن است.

 سیاح ادامه داد: شناسه یکتا یعنی هرکسی که در قلمرو جمهوری اسلامی ایران کسب و کاری دارد .

پولی درمی‌آورد و تراکنش ریالی ناشی از کاسبی دارد، اعم از کارخانه‌دار، مغازه‌دار، سلمانی، ورزشکار، وکیل، تاجر، پزشک، صادرکننده، واردکننده و … هر کاری که رسمی باشد، باید شناسه یکتا داشته باشد و در سایت qr.mojavez.ir این شناسه یکتا وجود دارد.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد بیان کرد: یکی دو اتفاق در آینده نزدیک رخ خواهد داد، یکی این است که همه کسانی که تاکنون مجوز کاغذی داشته‌اند باید خیلی سریع qr بگیرند و تا آخر امسال طبق قانون باید همه شناسه یکتا داشته باشند.

این شناسه یکتا همچنین باید با حساب تجاری افراد وصل باشد. دستفروشان هم باید شناسه یکتا داشته باشند چراکه اگر نداشته باشند نمی توانند حساب تجاری داشته باشند، یعنی نمی توانند تراکنش ریالی و دستگاه پوز داشته باشند.

پندار سیستم

وی عنوان کرد: ایده، ماموریت و هدف دولت این است که اولا کسی زیر زمین کار نکند و همه اعم از تاجر یا دستفروش همه باید ثبت‌شده روی زمین کار کنند، ثانیاً طبق تکلیف قانونی یعنی ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی هرکسی که کار می‌کند باید شناسه یکتا داشته باشد و این شناسه به حساب تجاری‌اش وصل شده باشد یعنی باید حساب مشخص با کد مشخص داشته باشد.

سیاح خاطرنشان کرد: همه دستفروشان نیز در این مسیر شناسه یکتا خواهند داشت. اینکه تاخیر داشته‌ایم درست است، تاخیر از سمت ما بوده است اما خیلی زود این کار انجام خواهد شد. در حقیقت ما منتظر چند مطالعه در این زمینه بودیم که مطالعات در این خصوص به پایان رسید و در اولین فرصت ممکن گام‌های عملیاتی را برمی داریم.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد اضافه کرد: خوشبختانه شهرداری فعلی تهران دستفروشی را معضل نمی داند، در صورتی که شهرداری‌های قبلی به دستفروشی معضل می‌گفتند. آنها می‌گفتند که چه کاری باید انجام دهیم تا مشکل دستفروشی را حل کنیم. اما از نگاه دولت سیزدهم، دستفروشی مشکل نیست بلکه دستفروشی یک فرصت کارآفرینی و گام اول کارآفرینی است. با این نگاه دستفروشی فرصتی برای تعداد زیادی شغل است و فرصتی است تا خروجی کسب و کارهای خرد را به بازار وصل کنیم تا چرخه درآمدی آنها بچرخد و رشد کنند.وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی دستفروشان کد یکتا دریافت خواهند کرد، متذکر شد: آنچه که مسلم است، تکلیف قانونی ما این است که تا آخر امسال هرکسی در ایران هر کاسبی که دارد باید شناسه یکتا داشته باشد. در اینکه تا اسفند ماه، ما به همه شناسه یکتا خواهیم داد، تردیدی نیست. حال اینکه شروع دادن شناسه یکتا به دستفروشان در شهریور باشد یا مهر ماه، باید با همکاران در شهرداری تهران و همینطور وزارت کشور یا شورایعالی استان‌ها و یا هر نهادی که می‌تواند همه شهرداری‌ها را به خط کند و شهرداری‌ها را وارد این چرخه کند، صحبت کرده و به تفاهم برسیم.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد در خصوص شرایط دریافت شناسه یکتا توسط دستفروشان توضیح داد: این شرایط در درگاه ملی مجوزها وجود دارد، دستفروشی هم به عنوان یکی از آیتم‌ها هست و شرایط صدور کد یکتا برای دستفروشی نیز در آن نوشته شده است که اتفاقا شرایط بسیار ساده‌ای هم است. البته اکنون این لینک باز نیست و روزی که با شهرداری تهران توافقی صورت بگیرد این لینک باز خواهد شد، چراکه اگر دستفروش qr کد بگیرد، باید حساب تجاری بگیرد و در نهایت شهرداری باید طبق قانون بلافاصله به وی جا و مکان بدهد.

 وی افزود: همین ماده ۱۶ می‌گوید که شهرداری‌ها موظف هستند به هر ایرانی که کالای ایرانی می‌فروشد، جا و مکان بدهد. بنابراین باید شهرداری‌ها برای آماده‌کردن مکان‌های دستفروشی توافق شود.

وی افزود: در این زمینه یکسری اقدامات نرم‌افزاری لازم است که انجام شود که به سرعت آغاز خواهیم کرد و امیدوارم به شب عید امسال برسد و کسانی که دستفروشی می‌کنند، جا و مکان‌شان معلوم و مشخص باشد تا هویت‌شان مشخص باشد و حتی مشخص باشد که چه کالایی می‌فروشند و حتی مالیات آنها نیز مشخص شود و اینکه چقدر درآمد دارند و … همه اینها روشن شود تا دستفروشی به فرصتی برای کارآفرینی تبدیل شود. باز هم می‌گویم که دستفروشی معضل نیست بلکه گام اول کارآفرینی است.

سیاح متذکر شد: اینکه تقاضا برای دریافت شناسه یکتا زیاد شود، اتفاق بسیار خوبی است و برای آن فکر هم شده است و هرچه بیشتر شود، بهتر است. نباید فرصت‌ها را تهدید نشان داد، بنابراین نباید برای افزایش زیاد تقاضا برای شناسه یکتا نگران بود، چراکه بازار این مشکل را حل خواهد کرد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.