نرم افزارحسابداری صدگان

نقش حسابدار حرفه‌ای در داده‌ها

0 469

حسابداراپ

حجم داده‌های‌ دیجیتالی در سراسر جهان در حال انفجار است. در سال ۲۰۲۰، طبق برآوردها، داده‌های دیجیتال در مقایسه با تنها ۱.۲ زتابایت در سال ۲۰۱۰ در حدود ۴۰ زتابایت بوده است. به‌طور باور نکردنی، نود درصد این داده‌ در سال آخر ایجاد شده‌اند و در هر دو سال انتظار می‌رود که کل حجم داده‌ دو برابر شود.

در اقتصاد امروزی، داده نه تنها یک کالا، بلکه یک دارایی است و کلید بازگشایی تصمیمات قدرتمند مبتنی بر بینش را به همراه دارد. اما مثل هر تغییر عظیم، انقلاب داده هم چالش‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد. استانداردهای نظارتی با ظهور این دارایی جدید ارزشمند همگام نشده‌اند. ضعف محیط قانونی و نظارتی بر همه چیز تأثیر می‌گذارد، از گذار جهانی ما به اقتصاد دیجیتال گرفته، تا سودآوری و پایداری مشاغل فردی. ریسک قابل‌توجهی وجود دارد که ممکن است به دلیل فقدان چارچوبی برای آموزش کاربران داده و تنظیم و اجرای قوانین، فعالیتهای غیرقانونی یا غیراخلاقی انجام شود.

رهبران از تمام حوزه‌های جهانی و منطقه‌ای و کسب‌وکار، به دنبال کمک به تنظیم انتظارات، کنترل فعالیت‌ها و اثرگذاری بر داده برای ارتقای سودآوری و رفاه هستند.

پندار سیستم

در این محیط، حسابداران حرفه‌ای این فرصت را دارند تا خود را برای حمایت از رهبران در توسعه استانداردها و چارچوب‌های جدید همگام سازند.

این نظر در حال گسترش، در خصوص شناسایی داده ‌به‌عنوان یک دارایی نیز می‌تواند باز تعریفی بر مفهوم سنتی زنجیره‌های ارزش باشد. که مدل جدید، با نام زنجیره‌­های ارزش مدیریت داده، پدیدار شده‌ است زنجیره‌­های ارزش داده از زنجیره‌­های ارزش سنتی که نوعی خدمات یا محصولات را تولید می‌کند متفاوت است. زنجیره‌­های ارزش مدیریت داده درباره‌ی ایجاد نتایج است. نتایج داده‌‌محور می‌تواند از استراتژی سازمانی شواهدمحور تا راه‌حل هوش مصنوعی با خود فراگیری درجه‌بندی شود که تصمیم‌گیری در روال عادی را انجام می‌دهد.

زنجیره‌ی ارزش مدیریت داده از فرایندهایی تشکیل‌ شده‌ و آغاز آن زمانی است که ابتدا داده‌ ایجاد شوند و این شامل طبقه‌بندی، انتقال، تحلیل و تفسیر داده‌ به طریقی است که کاربران می‌توانند از بینش آن سود ببرند. این گزارش بررسی می‌کند که چطور تخصص حسابداران حرفه‌ای را می‌توان در چهار نقش مهم زیر برای زنجیره‌ی ارزش مدیریت داده به‌کار برد:

  1. مهندس داده: اطمینان می‌دهد داده‌های استفاده‌شده درست، پاک و قابل اعتماد است.
  2. کنترل‌کننده‌ی داده: تمرکز روی نظارت بر منابع داده‌ به همان شیوه‌ای که در نقش کنترل‌کننده‌ی فعلی است. (نظارت منابع مالی و فیزیکی)
  3. دانشمند داده: داده‌های پیچیده را برای توسعه دیدگاه جهت حمایت از تصمیم‌گیری تحلیل و تفسیر می‌کند.
  4. مشاور استراتژیک: مسائل کسب‌وکار پیچیده را در محتوای محلی، ملی یا جهانی بر اساس نقاط قوت و ضعف داده‌ و بر اساس فرضیات و مدل‌هایی تنظیم، تحلیل و توضیح می‌دهد که زیربنای بینش‌های حاصل‌شده است.
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.