نرم افزارحسابداری صدگان

نرخ دیه سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد

1 2,766

حسابداراپ

رئیس قوه قضاییه در بخشنامه‌ای به همه واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور نرخ دیه سال ۱۴۰۲ را ابلاغ کرد.

واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور

در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲ و با توجه به بررسی‌ های بعمل آمده قیمت دیه کامله در ماه‌ های غیر حرام از ابتدای سال ۱۴۰۲، مبلغ نه میلیارد ریال تعیین می‌ گردد.

رئیس قوه قضائیه ـ غلامحسین محسنی اژیه

 به موجب ابلاغ بخشنامه حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای به همه واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و در راستای اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲، قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۹میلیارد ریال معادل ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

توضیح سایت تازه های حسابداری:

باتوجه به قیمت دیه اعلام شده ، ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر از نرخ دیه سال ۱۴۰۱ است.قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۱، ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

بر اساس ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، هرگاه رفتار مرتکب و فوت مجنیٌ‌علیه هر دو در ماه‌های حرام «محرم، رجب، ذی القعده وذی الحجه» یا در محدوده حرم مکه، واقع شود خواه جنایت عمدی خواه غیرعمدی باشد، علاوه بر دیه نفس، یک سوم دیه نیز افزوده می گردد.

بنابراین نرخ دیه کامل مرد مسلمان در ماه‌های حرام در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان خواهد بود.

نحوه محاسبه چند درصد دیه

برای محاسبه چند درصد دیه ، لازم است تا نرخ دیه در هر سال را در ماه های غیر حرام بدانیم. ضرورت این موضوع ، از این جهت می باشد که چند درصد دیه ، با در نظر گرفتن دیه کامل هر سال ، محاسبه می شود . به عنوان مثال ، چنانچه قاضی ، در سال ۱۴۰۲، بابت جراحتی به ده درصد دیه کامل رای دهد ، این ده درصد ، با در نظر گرفتن نرخ دیه کامل انسان۱۴۰۲ ، محاسبه خواهد شد. دیه کامل انسان ۱۴۰۲ ، ۹۰۰میلیون است و ده درصد آن ، ۹۰میلیون تومان خواهد شد.

پندار سیستم

دیه چیست ؟

«دیه» در ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ این طور تعریف شده است: «دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود.»

دیه در ماه های حرام؛ تغلیط دیه

مبلغ دیه نفس، در صورتی هم صدمه و هم فوت در یکی از ماه های محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه (موسوم به ماه های حرام) اتفاق بیفتد، یک سوم به میزان دیه اعم از اینکه مقتول زن باشد یا مرد اضافه می شود (اصطلاحا «تغلیظ» می شود).

بنا بر این در صورت وجود شرایط تغلیط، میزان دیه نفس مرد مسلمان ۱.۲۰۰ میلیون تومان و دیه نفس زن مسلمان ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

طبق ماده ۵۵۰ قانون مجازات اسلامی: دیه قتل زن، نصف دیه مرد است. در این مورد لازم است به ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی نیز اشاره نماییم که بر اساس آن، دیه زن و مرد در اعضاء و منافع تا کمتر از ثلث دیه کامل مرد یکسان است و چنانچه ثلث یا بیشتر شود دیه زن به نصف تقلیل می یابد.

پرداخت دیه به قیمت زمان پرداخت

طبق ماده ۴۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ پرداخت کننده باید دیه را به قیمت تعیین شده برای زمانی که می خواهد بپپردازد بدهد، حتی اگر خود دیه تقسیط شده باشد، هر قسط را باید به قیمت زمان پرداخت بدهد.

تکلیف پرداخت قسطی دیه

باید بین تقسیط خود دیه و تقسیط قیمت دیه قائل به تفکیک شد، ممکن است مقرر شده باشد جانی هر ماه مثلا یک دهم مقدار دیه ای که محکوم شده است (مثلا دیه کامل مرد مسلمان) را بپردازد، در این صورت در هر نوبت باید به قیمت زمان پرداخت بپردازد، یعنی در همین فرض که مقرر شده جانی هر ماه یک دهم دیه کامل را بپردازد، در اسفند ۱۴۰۱باید ۴۸ میلیون تومان پرداخت می کرده است ولی در فروردین ۱۴۰۲ باید ۶۰ میلیون تومان بپردازد.

ولی اگر در همین پرونده، مقرر شده بود که جانی ۴۸۰ میلیون تومان (که مثلا قیمت دیه در زمان توافق بوده است) را در ده قسط بپردازد، در هر حال باز هم در هر قسط همان ۴۸ میلیون تومان را باید بپردازد.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. الی می گوید

    هردرصد دیه نه ملیون تومان، در ماه حرام دوازده ملیون تومان. تغلیظ دیه صرفا به فوتی تعلق میگیرد.
    ماه حرام، محرم رجب ذیقعده ذی الحجه. ومکه مکرمه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.