نرم افزارحسابداری صدگان

سخت گیری های مالیاتی باعث مهاجرت سرمایه‌گذاران ایرانی

0 865

حسابداراپ

 شاید تا چند سال پیش معضل بازار کار ایران خروج نیروی کار ماهر از کشور بود، اما حالا بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان هم گزینه‌ای جز مهاجرت پیش روی خود نمی‌بینند.

روند افسارگسیخته تورم، تعمیق رکود، بلاتکلیفی برجام و مذاکرات هسته‌ای، بی‌ثباتی بازار ارز و افزایش سخت‌گیری‌های مالیاتی و سیاسی دلایل کافی برای خروج سرمایه از کشور هستند.

آن‌طور که فعالان بخش خصوصی می‌گویند، فعالان اقتصادی خوش‌نام در حال ترک کار خود هستند. در این بین عده زیادی در کشورهای دیگر فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

مقاصد جدید برای مهاجرت سرمایه‌گذاران

گرچه تا چندی پیش کارآفرینان ایرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس شغل خود را ادامه می‌دانند، اما اکنون کشورهای دیگری را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. کشورهایی که بازگشت سرمایه از آن‌ها به کشور به‌مراتب سخت‌تر از عراق یا قطر است. طبق شنیده‌ها اخیراً مهاجرت سرمایه‌گذاران به کشورهایی نظیر پرتغال و گرجستان رو به افزایش است.

محمدرضا زهره‌وندی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، به تجارت‌نیوز گفت: بسیاری از همکاران ما گرجستان و پرتغال را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند. زمانی که از آن‌ها علت مهاجرت را جویا می‌شویم، اکثراً روی ثبات اقتصادی و رشد سرمایه، تاکید دارند.

پندار سیستم

او ادامه داد: زمانی که یک ساختمان‌ساز در ایران تصمیم به ساخت مسکن می‌گیرد، بر اساس نرخ‌های روز، یک قیمت تمام‌شده محاسبه می‌کند. اما پس از اتمام کار، نرخ‌ها به حدی تغییر می‌کنند که دیگر امکان سرمایه‌گذاری جدید وجود ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از قوانین به طور مداوم دستخوش تغییر می‌شوند. این مساله نیز مشکلات خاص خودش را ایجاد می‌کند. بدین‌ترتیب سرمایه‌گذار نسبت به خروج سرمایه از ایران ترغیب و با مهاجرت کسب‌وکارش را در کشوری دیگر ادامه می‌دهد. از سرمایه‌گذاران نمی‌توان انتظار داشت که پول خود را در بانک بگذارند و با دریافت سود سپرده روزگار بگذرانند.

تورم؛ درد مشترک کارگر و کارآفرین

زهره‌وندی تورم را دیگر عامل مهاجرت کارآفرینان دانست و عنوان کرد: با تشدید تورم هر سال دستمزد کارگران به شکل چشمگیری بالا می‌رود. غالبا کارفرمایان قادر به پرداخت این دستمزد نیستند. چراکه اصولا تولید و درآمد چندانی وجود ندارد.

او یادآور شد: در نتیجه کرفرمایان یا به تعدیل نیرو روی می‌آورند یا به مهاجرت. در هر صورت کارگران هم از این شرایط آسیب می‌بینند. چه بسا آسیب بیشتر در تخلیه این سیاست‌ها روی شاخص تورم قابل مشاهده است.

منبع:تجارت نیوز

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.