نرم افزارحسابداری صدگان

کدام سپرده‌های بانکی در قانون جدید مشمول مالیات می‌شود؟

0 1,654

حسابداراپ

سپرده‌های بانکی براساس قانون جدید اخذ مالیات از سال جاری مشمول مالیات می‌شود. بر این اساس هر شرکتی که در بانک‌های دولتی یا خصوصی سپرده داشته باشد؛ باید بابت سودی که از محل سپرده‌گذاری در بانک بدست می‌آورد، مالیات پرداخت کند.

مالیات بر سپرده بانکی شامل چه افرادی می‌شود؟

سپرده‌های بانکی حجم بالایی از نقدینگی موجود در کشور را شامل می‌شوند. اخذ مالیات از سپرده بانکی می‌تواند بخش عمده‌ای از هزینه‌های سالانه دولت را تامین کند. ابتدا دولت تصمیم داشت دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی را برای تمام سپرده‌های حقیقی و حقوقی عملی کند. اما از آنجایی که این موضوع می‌تواند تبعات اقتصادی زیادی داشته باشد، در لایحه بودجه ۱۴۰۱، تصمیم بر آن شد که اخذ مالیات در گام اول تنها بر روی سپرده‌های بانکی شرکت‌های حقوقی‌ اعمال شود. بنابراین از این پس سود سپرده‌های بانکی تمام شرکت‌های حقوقی‌ مشمول اخذ مالیات می‌شود و سپرده‌های بانکی افراد حقیقی فعلا مشمول این قانون نمی‌شوند. هرچند ممکن است در آینده سپرده‌های عموم مردم هم تحت تاثیر قوانین مشابه مالیاتی قرار بگیرد!

نکته مهم در رابطه با این قانون، اخذ مالیات از تمامی سپرده‌‌های بانکی حقوقی‌ها، اعم از سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است. در این قانون فقط برخی از اشخاص حقوقی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین خسارت‌های بدنی همچنان می‌توانند از معافیت مالیاتی سپرده‌های بانکی خود بهره‌مند شوند؛ البته یک استثناء جذاب هم درخصوص این قانون مالیاتی وجود دارد که با استفاده از آن شرکت‌ها می‌توانند هم سود مشابه و بالاتر از بانک دریافت کنند و هم بابت سود دریافتی مالیات پرداخت نکنند!

جایگزین مناسب سپرده بانکی برای شرکت‌های حقوقی

همان‌طور که بیان شد، طبق قانون مالیاتی، سود سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود. بنابراین صندوق‌های درآمد ثابت بورسی و سبدهای اختصاصی درآمد ثابت، جایگزین مناسبی برای سپرده‌های بانکی شرکت‌ها و شخصیت‌های حقوقی هستند که هم مزایای دریافت سود بانکی را دارند و هم امکان دریافت بازدهی بدون ریسک و بیشتر از بانک را فراهم می‌کنند.

بیشتر دارایی این صندوق‌ها و سبدها در سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود و بازدهی آن‌ها نیز نسبت به سپرده‌های بانکی به مراتب بیشتر است. این صندوق‌ها مجوزهای لازم برای فعالیت خود را از سازمان بورس اخذ کرده‌اند و با توجه به اینکه می‌توانند سود نسبتا ثابتی را به صورت روزشمار به سرمایه‌گذاران پرداخت کنند، بهترین جایگزین برای سپرده‌های بانکی محسوب می‌شوند.

پندار سیستم

بهترین صندوق درآمد ثابت

یکی از بهترین گزینه‌ها در بین صندوق‌های درآمد ثابت بورسی، صندوق دوم اکسیر فارابی است. مدیریت این صندوق را شرکت سبدگردان فارابی به عهده دارد و جهت اطمینان بیشتر دارای ضامن نقدشوندگی است. بیشتر دارایی این صندوق در سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. بازدهی این صندوق نیز طی سالیان گذشته عموما بالاتر از ۲۰ درصد بوده و سود آن نیز به صورت ماهانه به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود.

نکته مهم در رابطه با این صندوق، نحوه محاسبه سود آن است. سود صندوق دوم اکسیر فارابی به صورت روز‌شمار محاسبه می‌شود؛ بنابراین بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای شرکت‌هایی است که نیاز به گردش ماهانه وجوه خود دارند. این شرکت‌ها می‌توانند بدون محدودیت اقدام به واریز و برداشت از حساب خود کنند و بدون کسر سود یا اعمال جریمه، سود روزشمار دریافت کنند.

سبدهای اختصاصی بورسی برای کسب سود بالاتر از ۲۵ درصد

شرکت‌هایی که مبالغ بالایی در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کردند، می‌توانند از طرح‌های ویژه سبد اختصاصی سبدگردان فارابی نیز استفاده کنند. بازدهی سبدهای درآمد ثابت فارابی به مراتب بالاتر از سپرده‌های بانکی و حتی صندوق‌های درآمد ثابت بورسی است. بررسی سوابق سبدهای اختصاصی درآمد ثابت فارابی نشان می‌دهد، میزان بازدهی آن‌ها – حتی پس از کسر هزینه‌ها و کارمزد –  بالاتر از ۲۵ درصد سالانه نیز گزارش شده است.

مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری ویژه اشخاص حقوقی‌

علاوه بر صندوق درآمد ثابت و سبد اختصاصی درآمد ثابت، شرکت سبدگردان فارابی امکان اختصاصی‌سازی سرمایه‌گذاری – بدون ریسک – را برای شرکت‌های حقوقی فراهم کرده است. در صورت تمایل به دریافت مشاوره و انتخاب طرح مناسب سرمایه‌گذاری(بدون پرداخت مالیات) می‌توانید از طریق تماس با شماره ۱۵۶۱ (مرکز تماس ۲۴ ساعته گروه مالی فارابی‌) از مشاوره‌های اختصاصی در این حوزه بهره‌مند شوید.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.