نرم افزارحسابداری صدگان

نرخ دیه سال ۱۴۰۱ اعلام شد + جدول نرخ دیه

0 46,251

حسابداراپ

 نرخ دیه سال ۱۴۰۱ از سوی رئیس قوه قضاییه تعیین و اعلام شد.

بر این اساس، مبلغ دیه کامل مرد مسلمان در ماه های غیرحرام برای سال ۱۴۰۱ خورشیدی مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده که ۱۲۰ میلیون تومان بیشتر از نرخ دیه سال ۱۴۰۰ است.

بر اساس ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، هرگاه رفتار مرتکب و فوت مجنیٌ‌علیه هر دو در ماه‌های حرام «محرم، رجب، ذی القعده وذی الحجه» یا در محدوده حرم مکه، واقع شود خواه جنایت عمدی خواه غیرعمدی باشد، علاوه بر دیه نفس، یک سوم دیه نیز افزوده می گردد.

بنابراین نرخ دیه کامل مرد مسلمان در ماه‌های حرام در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

نرخ دیه ۱۲سال اخیر (از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۱) به تفکیک ماه های حرام و  ماه های عادی بر اساس اعلام ستاد دیه به شرح زیر است:

نحوه محاسبه چند درصد دیه

در قسمت های قبل ، درباره دیه سال ۱۴۰۱ و نرخ دیه کامل انسان ۱۴۰۱ توضیح دادیم و اشاره کردیم که نرخ دیه کامل انسان ۱۴۰۱ چقدر می باشد . پس از صحبت در خصوص دیه سال ۱۴۰۱ ، در این بخش ، قصد داریم ، درباره نحوه محاسبه چند درصد دیه که صحبت کنیم و بگوییم که نحوه محاسبه چند درصد دیه چگونه خواهد بود.

برای محاسبه چند درصد دیه ، لازم است تا نرخ دیه در هر سال را در ماه های غیر حرام بدانیم. ضرورت این موضوع ، از این جهت می باشد که چند درصد دیه ، با در نظر گرفتن دیه کامل هر سال ، محاسبه می شود . به عنوان مثال ، چنانچه قاضی ، در سال ۱۴۰۱ ، بابت جراحتی به ده درصد دیه کامل رای دهد ، این ده درصد ، با در نظر گرفتن نرخ دیه کامل انسان۱۴۰۱ ، محاسبه خواهد شد. دیه کامل انسان ۱۴۰۱ ، ۶۰۰ میلیون است و ده درصد آن ، ۶۰ میلیون تومان خواهد شد.

پندار سیستم

دیه چیست ؟

«دیه» در ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ این طور تعریف شده است: «دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود.»

دیه در ماه های حرام؛ تغلیط دیه

مبلغ دیه نفس، در صورتی هم صدمه و هم فوت در یکی از ماه های محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه (موسوم به ماه های حرام) اتفاق بیفتد، یک سوم به میزان دیه اعم از اینکه مقتول زن باشد یا مرد اضافه می شود (اصطلاحا «تغلیظ» می شود).

بنا بر این در صورت وجود شرایط تغلیط، میزان دیه نفس مرد مسلمان ۸۰۰ میلیون تومان و دیه نفس زن مسلمان ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

پرداخت دیه به قیمت زمان پرداخت

طبق ماده ۴۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ پرداخت کننده باید دیه را به قیمت تعیین شده برای زمانی که می خواهد بپپردازد بدهد، حتی اگر خود دیه تقسیط شده باشد، هر قسط را باید به قیمت زمان پرداخت بدهد.

تکلیف پرداخت قسطی دیه

باید بین تقسیط خود دیه و تقسیط قیمت دیه قائل به تفکیک شد، ممکن است مقرر شده باشد جانی هر ماه مثلا یک دهم مقدار دیه ای که محکوم شده است (مثلا دیه کامل مرد مسلمان) را بپردازد، در این صورت در هر نوبت باید به قیمت زمان پرداخت بپردازد، یعنی در همین فرض که مقرر شده جانی هر ماه یک دهم دیه کامل را بپردازد، در اسفند ۱۴۰۰ باید ۴۸ میلیون تومان پرداخت می کرده است ولی در فروردین ۱۴۰۱ باید ۶۰ میلیون تومان بپردازد.

ولی اگر در همین پرونده، مقرر شده بود که جانی ۴۸۰ میلیون تومان (که مثلا قیمت دیه در زمان توافق بوده است) را در ده قسط بپردازد، در هر حال باز هم در هر قسط همان ۴۸ میلیون تومان را باید بپردازد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.