نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات بندی بر دارایی متورم مردم عدالت نیست

0 551

حسابداراپ

دکتر محمد طبیبیان

پندار سیستم

دو سال پیش هم در دولت آقای روحانی مطالبی پیرامون مالیات گیری بدون مبنا و بدون توجه به هزینه اقتصادی برای مردم و فقط برای کسب منابع برای دولت مطرح شد.

دوباره همان آش و همان کاسه مطالب پراکنده ای مطرح است برای دریافت مالیات از خانه های گرانقیمت بدون توجه به این که تقصیری از خانه و صاحب خانه نیست، سی سال پیش فردی منزلی خریده ده میلیون تومان که امروز به دلیل نرخ های تورم بالا شده است پانزده میلیارد تومان، نه ارزش افزوده ایجاد شده نه ثروت واقعی خلق شده به همین دلیل هم در آمد حقیقی صاحب خانه، یعنی قدرت خرید در آمد، هم برای اکثر مردم کارمندان، کارگران، بازنشسته ها و صاحبان در آمد ثابت به دلیل تورم تنزل کرده.

به قول دوست گرانقدری مردم هزینه تعمیر اتومبیل خودشان را هم نمی توانند بدهند با وجود این که تورم قیمت اتومبیل را بالا برده.

چون اقتصاد ارزش خلق نکرده در آمد سرانه حقیقی هم رشد نکرده و این مالیات های بدون مبنا به جز قرار دادن بار اضافی بر دوش مردم حاصلی ندارد. من در تعجبم که چرا به جنبه هزینه ها توجه نمی کنند.

مثلاً اگر به رشد بودجه، مجلس، ریاست جمهوری، شورای نگهبان ….طی ده سال یا بیشتر گذشته نگاه کنند متوجه می شوند از کدام بودجه باید کم کنند از بودجه آموزش و پرورش و درمان؟ این می شود ظلم آنجا که باید کسر شود تا قلم بالا می رود، مچ دست بودجه نویس گرفته می شود و بی حاصل.

نتیجه این که دائم باید به دنبال یافتن منابع از مردم بیافتند یا مالیات تورم یا مالیات بر هرچه شد. این مشکلات راه حل های تخصصی دارد که دیگران تجربه کرده اند و می توان توجه کرد. برای مثال مرور متن بالا بی فایده نیست.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.