نرم افزارحسابداری صدگان

بازی با اعصاب و روان متقاضیان شغل حسابداری رسمی

0 1,519

حسابداراپ

در نامه انتقادی به وزیر اقتصاد تصریح شد.

دخالت نهادها و سازمان‌های دولتی در امور مربوط به شهروندان در ایران سقف ندارد و هر سازمانی تا هر جا بتواند، پیش می‌رود و در این فرآیند رفتارهای سلیقه‌ای و شگفتی‌ساز جایگزین روش‌های علمی و کارشناسانه می‌شود. یکی از این امور روش‌های عجیب به کار گرفته شده در امتحان گزینش داوطلبان حسابداری رسمی است که باعث رنجش و انتقاد گروهی از نخبگان این فن شده است. در همین باره آنها در نامه‌ای که به فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نوشته‌اند یادآوری کرده‌اند این روش‌ها بازی با اعصاب و روان متقاضیان شغل حسابداری رسمی است.

در این نامه آمده است:
نباید اجازه داده شود که اعصاب و روان داوطلب در جلسه آزمون به بازی گرفته شود، چه دلیل آن طرح سوالات ابهام‌انگیز و چندپاسخی و یا بدون پاسخ بودن و گاه سوال اشتباه که در نتیجه تمرکز روی آن، امکان برگرداندن وقت تلف‌شده در سر جلسه امتحان به داوطلب هرگز میسر نمی‌شود و چه دلیل آن نامساعد بودن محیط فیزیکی آزمون، استفاده از مراقبان غیرحرفه‌ای که باعث استرس می‌شوند و عوامل دیگر که همگی اضطراب و روان‌پریشی در ساعات امتحان و بعد امتحان را به میراث می‌گذارد باشد.
در این نامه انتقادی اضافه شده است: پیشینه دیرینه آزمون‌های حرفه‌ای جهان نشان‌دهنده آن است که این نوع آزمون‌ها دارای چارچوب و اصول طراحی خاصی بوده که به اطلاع داوطلبان رسانده می‌شود و در همان راستا، پرسش‌ها و مسائل طرح می‌شود.
با توجه به جهانی بودن حرفه حسابداری رسمی، آزمون‌های مرتبط با آن نیز از این قاعده، مستثنی نیستند. برخلاف آنچه در انجمن‌های حرفه‌ای کشورهای دیگر جهان متداول است، هیات تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی ایران که رکنی خارج از ارکان جامعه حسابداران است، مسوولیت امتحانات حسابداری رسمی را بر عهده دارد. متاسفانه بر اساس دیدگاهی غیرصحیح که مدت‌هاست شکل گرفته، خود را متعهد به اعلام و اجرای دستورالعمل یا چارچوب خاصی برای آزمون و پرسش‌های آن ندانسته و هیچ دستورالعملی به طراحان سوال امتحانات برای رعایت حداقل استانداردهای سوالات آزمون ابلاغ نکرده و در نتیجه این رفتار، پرسش‌های هر دوره امتحانی با یک نوع بدعت و شاکله خاص، طراحی شده و داوطلبان را شگفت‌زده می‌کند.
امضاکنندگان این بیانیه که از مدرسان باسابقه حرفه حسابداری و به ویژه دوره‌های آموزشی حسابداران رسمی هستند، با تاکید بر اینکه متاسفانه کرارا اشتباهات خاصی پیرامون پرسش و پاسخ‌ها در این سال‌ها صورت گرفته، نگران نوع طراحی، طراحان سوال و هیات تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی نیستند بلکه نگران نتایج آزمون‌ها و نتیجه فوری آن هستند که به تدریج باعث خروج و کناره‌گیری نیروهای کیفی از حرفه شده است.
برخلاف آنکه در سال جاری به‌ دلیل شیوع کرونا و محدودیت اجرای کلاس‌های حضوری و شرایط خاص کشور انتظار می‌رفت هیات تشخیص صلاحیت حسابداران، تاکیدات خاصی را پیرامون طرح سوالات در دستور کار قرار می‌داد، اما انتشار پرسش‌های امتحانی که همچون سنوات قبل، فاقد پاسخ‌ پرسش‌های تشریحی نیز بوده، نگرانی داوطلبان و دلسوزان حرفه حسابرسی کشور را دوچندان بیش نموده است.

پندار سیستم

این روش غیرعلمی آزمون باعث شده که در عرض بیست سال گذشته سالانه حداکثر حدود ۷۰ نفر به اعضای جامعه افزوده و نتیجه نابخردی‌های صورت گرفته باعث خروج نیروهای ورزیده از حرفه گردیده که تداوم فعالیت کیفی موسسات حسابرسی را با مشکل مواجه ساخته است.
نکته قابل توجه آنکه برخی کشورها، از این آزمون به عنوان سد و مانع برای رشد داوطلبان استفاده نکرده و شاهد برگزاری حتی تا چهار بار آزمون انتخاب حسابداران رسمی در آمریکا و انگلستان هستیم، ولی در ایران اصرار بر انجام یک بار آزمون در سال آن هم با پیش‌بینی تعداد قلیلی داوطلب به عنوان قبولی، جای تامل دارد.
آقایان مسوول گزینش حرفه‌ای، اشخاصی که بنا به هر دلیل و قانونی مسوولیت‌های خاصی را در جامعه عهده‌دار می‌شوند باید آگاه باشند که مسوولیت باید با پاسخگویی منطقی و عقلانی و به دور از شعار همراه باشد، پس ما همگی مسوول پاسخگویی به انتظارات معقول اعضای فعلی جامعه حسابداران و اعضای آتی آن (داوطلبان امتحانات) هستیم.
ممکن است گفته شود ساده‌ترین راه‌حل، پناه بردن به راهکار منحنی باشد اما همگان می‌دانند که این روش منسوخ‌ترین شیوه امتحانی است. امروزه شرایطی وجود دارد که غالب امتحانات حرفه‌ای همه جای دنیا با یک کلیک ساده در دسترس است. از جامعه‌ حسابداران رسمی که به ‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین نماد آن، پاسخگویی و شفافیت به شمار می‌رود، نمی‌توان انتظار داشت که فرآیند آزمون‌های آن غیرشفاف و ابهام‌آمیز باشد. به عنوان افرادی که در این بیست سال اخیر بخشی از مسوولیت خطیر آموزش داوطلبان حرفه حسابرسی را بر عهده داشته‌ایم، انتظار داریم هیات تشخیص صلاحیت جامعه حسابداران رسمی و به ویژه شخص وزیر امور اقتصادی و دارایی به این موضوع ورود کرده و در احقاق حقوق داوطلبان امتحانات حسابدار رسمی یاری نمایند تا علاوه بر رسیدگی به حقوق داوطلبان دوره‌های قبل نسبت به ایجاد یک ساختار گزینش حرفه‌ای امتحانات در دوره‌های آتی اقدام عاجل و خاص به‌عمل آید. بدیهی است نه‌تنها نگارندگان این بیانیه که همه دلسوزان حرفه حسابداری و حسابرسی وظیفه خود می‌دانند هر گونه همکاری لازم را در این موضوع به ‌عمل آورند.



محمد باقرآبادی- دکتر یداله تاری وردی – دکتر مهدی حقیقت- دکتر حمید خادم- غلامحسین دوانی- منصور شمس‌احمدی– دکتر محسن غلامرضایی -دکتر مهدی مرادزاده‌فرد- علی مصدر- دانیال محجوب- دکتر ابراهیم نوروزبیگی.



رونوشت:
۱- جناب آقای دکتر پورابراهیمی ریاست محترم کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و دادخواهی و امید بر آنکه هیات تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی همچون همه جای دنیا بخشی از ارکان جامعه حسابداران شود.
۲- جناب آقای اکرمی ریاست محترم هیات تشخیص صلاحیت جامعه حسابداران رسمی ایران جهت اطلاع و دستور رسیدگی خاص.

منبع:جهان‌صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.