نرم افزارحسابداری صدگان

نخستین ارزیابی‌ها از برگزاری مجامع شرکت‌ها به صورت مجازی

0 954

حسابداراپ

اختلال‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا شرکت‌های سهامی عام را واداشته تا مجامع عمومی سالانه‌ی خود را به شکل مجازی و غیرحضوری و یا با ترکیبی از روش‌های مجازی و حضوری برگزار کنند.

با توجه به همین موضوع، شورای گزارشگری مالی انگلستان روش‌های مختلف شرکت‌ها برای برگزاری جلسات مجمع عمومی سالانه را در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ بررسی کرد و به طور مشخص به این مسأله پرداخت‌که آیا روش‌های انجام شده به بهترین شكل منافع سهام‌داران را تأمین می کند یا خیر.
تمام شرکت‌ها در شرایط بسیار سختی موفق به برگزاری جلسات مجمع عمومی سالانه شدند. این بررسی نشان داد که جلسات مجازی و ترکیبی سازمان یافته و به بهترین نحو اجرا شده، امکان افزایش مشارکت سهام‌داران را فراهم كرده است. به‌عنوان بخشی از بررسی شورای گزارشگری مالی ۲۰۲ شركت از ۳۵۰ شركت برتر بورسی به‌عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌های بررسی نشان می‌دهد:
– ۸۰.۷ درصد از ۳۵۰ شركت برتر بورسی جلسات مجمع را غیرعلنی برگزار کردند که نیاز به رأی‌گیری از طریق مجازی داشتند.

پندار سیستم

– از ۱۶۳ شرکتی که جلسات غیرعلنی برگزار کردند، ۸۱.۶ درصد مقدماتی ترتیب دادند تا سهام‌داران با هیأت مدیره جلسه‌ی پرسش و پاسخ داشته باشند.
– از ۳۰ شرکتی که جلسات مجمع علنی برگزار کردند، ۶۰ درصد از طریق وبینار یا به شكل صوتی امكان رأی دادن مستقیم داشتند.
– ۳۰ شركت برای فراهم كردن شرایط پرسش و پاسخ میان سهام‌داران و هیأت مدیره چه پیش از برگزاری جلسه‌ی مجمع و چه در طول آن هیچ ترتیبی اتخاذ نكردند. این موضوع ناامیدکننده است و این نگرانی را به وجود آورده است که هرگونه اقدام به جلسات کاملاً دیجیتالی می‌تواند حق سهام‌داران را سلب نماید.
بررسی شورای گزارشگری مالی نشان می‌دهد، حقوق سهام‌داران زمانی به بهترین وجه توسط شرکت‌ها تأمین می‌شود كه ارتباطات مؤثر و شفافی را قبل، حین و پس از جلسه فراهم می‌کنند و اجازه‌ی مشاركت كامل آن دسته از سهام‌دارانی را كه مایل به حضور هستند چه به صورت حضوری (در صورت امكان) و هم به صورت مجازی فراهم می‌کنند. شورای گزارشگری مالی توصیه می‌کند تمام تلاش‌ها باید به کارگرفته شود تا سهام‌داران توانایی رأی دادن پس از ارائه توسط هیأت مدیره را داشته باشند.
ضوابط راهبری شرکتی انگلستان روش‌های خوبی را برای تعامل با کلیه‌ی ذی‌نفعان از جمله سهام‌داران تعیین کرده است. برای دستیابی به این مهم، به ویژه هنگامی که با محدودیت‌های عملیاتی قابل‌ملاحظه‌ای روبرو هستیم، تداوم تعامل هیأت مدیره بسیار مهم است و در صورت امکان، باید فعالیت‌های تعاملی را افزایش داد، زیرا مدل‌های تجاری و استراتژی‌های بلندمدت تحت فشار فزاینده‌ای قرار می‌گیرند. جلسات مجمع عمومی که به خوبی برگزار می‌شوند برای دستیابی به این هدف کمک خواهد کرد. شورای گزارشگری مالی یک گروه ذی‌نفعان را تشکیل می‌دهد که شامل دولت، شرکت‌ها و سرمایه گذاران می‌شود تا توصیه‌های مربوط به تغییر قانون را در نظر بگیرند و روش‌های جایگزین را برای دستیابی به انعطاف پذیری پیشنهاد می‌کنند، در حالی که یکپارچگی جلسات مجمع عمومی را نیز حفظ می‌کنند.
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.