نرم افزارحسابداری صدگان

حسابرسان داخلی و ارزیابی ریسک‌های بازگشت به محیط کار

0 1,525

حسابداراپ

حسابرسان داخلی ضمن بازگشت به کار باید به سازمان‌های‌شان كمك كنند تا ریسک‌های مربوط به بازگشت نیروی كار به شرایط عادی را هدایت كنند. بخشی از این کار، به نقش حسابرسی داخلی در اطمینان‌بخشی نسبت به ریسک‌های سلامتی و ایمنی کارکنان باز می‌گردد.

در این زمینه چهار پرسش اصلی مطرح می‌شود:

  • آیا مدیریت به اندازه‌ی کافی ریسک‌های مرتبط با بازگشت به محیط کار را شناسایی و ارزیابی کرده است؟
  • آیا سیاست‌ها و کنترل‌های بازگشت به محل کار، ریسک‌های اصلی را برطرف می‌کند؟
  • آیا سیاست‌ها و کنترل‌ها (از جمله ارتباطات) به طور مؤثر اجرا می‌شوند ؟
  • آیا برنامه‌ی کلی همان‌طور که در نظر گرفته شده اجرا می‌شود یا بهبود آن ضروری است؟

 

طبق نظرسنجی جدید انجمن حسابرسان داخلی آمریکا از مدیران ارشد حسابرسی در آمریکای شمالی، پاسخ‌های متفاوتی درباره‌ی این‌که آیا سازمان‌ها آماده هستند و یا این‌که آیا حسابرسی داخلی به اندازه‌ی کافی درگیر این موضوع است، ارائه شده است. در این نظرسنجی که  مرکز اجرای حسابرسی انجمن حسابرسان داخلی آمریکا انجام داده، مشخص شده است که بیش از نیمی از سازمان‌ها ممکن است آمادگی لازم را برای پرداختن به برخی از عوامل اصلی برای بازگشت مناسب به محیط کار نداشته باشند.

این گزارش شامل برخی از عوامل مستقیم مرتبط با انتقال ویروس کووید ۱۹، همچون ضد عفونی کردن محل کار و همچنین ارزیابی مسئولیت اجتماعی بالقوه‌ی سازمان است. علاوه بر این، نگران‌کننده است که بسیاری از پاسخ‌دهندگان نتوانستند درباره‌ی آمادگی سازمان خود برای حدود یک سوم از عوامل مورد بررسی، نظر خود را ارائه دهند.

پندار سیستم

این موضوع نشان می‌دهد که بررسی ریسک‌های ناشی از شیوع بیماری موردتوجه حسابرسان داخلی نبوده است. این وضعیت قابل‌قبول نیست، چراکه ارزیابی ریسک برای مقابله با بحران همه‌گیر باید به روز رسانی می‌شد. این به این معنی نیست که حسابرسی داخلی هیچ کاری انجام نمی‌دهد. تقریباً سه چهارم پاسخ دهندگان اظهار داشتند كه ریسک‌های در حال ظهور را شناسایی كرده و ارزیابی ریسك را به‌روز می‌كنند. دو سوم نیز فعالیت‌های مشاوره‌ای را برای آماده سازی سازمان‌ها جهت بازگشت به محل کار، انجام می‌دهند. با این حال، تعداد کمی از حسابرسان داخلی در حال بررسی برخی حوزه‌های ریسک‌های بحرانی هستند.

بررسی عمیق‌تر یافته‌ها نشان می‌دهد که کم‌تر از نیمی از پاسخ دهندگان گزارش داده‌اند که سازمان‌های‌شان به خوبی یا بسیار مناسب برای مقابله با شش عامل ریسک اصلی آماده هستند. این شش عامل ریسک اصلی عبارت‌اند از:

  • تغییرات در محل کار به دلیل مسافت
  • آزمایش آلودگی فعلی به ویروس
  • آزمایش آلودگی قبلی به ویروس
  • تجهیزات حفاظت شخصی
  • هزینه‌های آماده‌سازی محیط کار
  • مسئولیت در قبال فوت یا بیماری کارکنان

 

تعدد پاسخ دهندگانی که از سطح آمادگی سازمان خود در برخی از این مناطق مهم مطمئن نیستند، نگران‌کننده است. به عنوان مثال، بیش از یک پنجم پاسخ دهندگان نتوانستند در مورد آمادگی در مورد آزمایش آلودگی فعلی ، آزمایش آلودگی قبلی، آلوده بودن کارکنان بخش نظافت به ویروس و مسئولیت سازمان خود در قبال بیماری در محل کار یا فوت کارکنان اظهار نظر کنند. سه مورد اول مستقیماً به انتقال بالقوه‌ی ویروس مرتبط هستند. از سوی دیگر ، تنها ۸٪ از پاسخ دهندگان گزارش داده‌اند که در بررسی‌های بهداشتی و ایمنی حضور داشته‌اند. هدف از طرح این موضوع به چالش کشیدن حسابرسان داخلی نیست. برعکس،بسیاری از كاركردهای حسابرسی داخلی در طی بحران همه‌گیر کرونا بسیار تحسین برانگیز بوده و آنان قدم‌های بسیاری برداشتندتا به سازمان های خود كمك كنند تا بر چالش‌ها و ریسک‌های حیرت‌انگیز غلبه كنند. با این حال، بارها این سوال مطرح شده که حسابرسان داخلی کجا بوده‌اند؟ به عنوان آخرین خط دفاعی سازمان‌ها، نمی‌توان از نقش مهم حسابرسان داخلی برای مدیریت ریسک‌های کلیدی به‌خصوص در هنگام بروز بحران صرف نظر کرد. خیلی زمان نخواهد برد که مدیریت و کمیته‌های حسابرسی نسبت به ارزشی که حسابرسی داخلی می‌تواند قبل از بازگشت به محل کار ، با بررسی‌های بهداشتی و ایمنی ایجاد کنند، هشدار دهند.

منبع:na.theiia.org

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.