نرم افزارحسابداری صدگان

تهدیدات کرونائی برای موسسات حسابرسی

0 1,059

حسابداراپ

غلامحسین دوانی – عضو جامعه حسابداران رسمی ایران

حسابداری علم «مهندسی ساخت و ساز مالی» و حسابرسی علم« مهندسی نظارت بر این ساخت و ساز مالی» تلقی می شود. انجام هر گونه تولید و خدمات بدون کاربرد حسابداری و حسابرسی نمی تواند منجر به فایده برای مصرف کنندگان شود چرا که قیمت تمام شده و قیمت بازار بایددارای یک رابطه منطقی باشند تا بازارها کارآمدشوند. از حمله وظایف حسبارسان اطمینان بخشی به استفاده کنندگان صورت های مالی از کمیت و کیفیت تولید و خدمات می باشد .

بررسی اوضاع شیوع اپیدمی کروناویروس نشان داده که از اوائل اسفندماه موسسات حسابرسی در چالش با اپیدمی کرونا ویروس در وضعیت ناپایداری به سر می برند. موسسات حسابرسی کشور عملاً جزء موسسات دانش بنیان تلقی می شوند زیرا که جزء سرمایه فکری و ثروت انسانی فاقد هر گونه سرمایه و دارایی هستند. حسابرسان در واقع چشم بیدار و ناظر ملت در شفاف سازی مبادلات اقتصادی بنگاهها به شمار می روند. در شرایطی که شرکتها هنوز پیش پرداخت اولیه قراردادهای حسابرسی خود را پرداخت نکرده اند موضوع حقوق و مزایای ده هزار نفر دانشگاهی شاغل در این موسسات و تداوم فعالیت آنها مورد تردید جدی قرار گرفته است.

بدیهی است چنانچه نتوان حداقل معیشت حسابرسان فراهم شود از گزارشات حسابرسی به موقع و اطمینان خبری نخواهد شد. لذا در این شرایط که حسابرسان یا «حافظان سلامت مالی جامعه» همچون «حافظان سلامت عمومی» ، یا در موسسات و یا در بنگاهها و یا از طریق دورکاری متعهد به انجام وظیفه خود که همانا عملیات انجام صدور گزارشات حسابرسی بموقع است، مشغول هستند دولت وظیفه دارد از طریق بسته های حمایتی مالی ، موسسات حسابرسی را حمایت مالی نماید تا بتوانند حقوق کارکنان خود را به موقع پرداخت نمایند. بدون شک مقام ناظر بازار سرمایه (سازمان بورس) و مقام ناظر بازار پول (بانک مرکزی) بخوبی آگاه هستند که هر گونه تعلل در حمایت از موسسات حسابرسی بالتبع عدم صدور گزارشات حسابرسی رابه همراه دارد

حسابرسان امین و چشم بیدار ملت در فرآیند برقراری حکمرانی خوب ، شفاف سازی و پاسگوئی هستند. ویژگی حسابرسان آن است که اولا دارای پایگاه دانشگاهی « فرهیخته گان دانش» و ثانیا بدلیل نقش شان در اقتصاد کشورها از ابعاد مسئولیت های اجتماعی دارای «پایگاه مردمی» نیز هستند .

خصوصیات شغلی حسابرسان آن است که در شرایط که در ماه های پایانی سال همگان بدنبال خرید شب عید وسور پایان سال هستند« باستثای سال گذشته» ، ناچارند در فرآیند انبارگردانی در این یا آن شهر دور از خانواده و در ایام تعصیلات تابستانی کشور که بسیاری با خانواده های خودبار سفر و مسافرت می بندند نیز به دلیل آنکه پایان سال مالی عموم شرکت های ایرانی آخر اسفندماه و تا پایان تیرماه سال بعد مهلت دارند مجامع خودرا برگزار و اظهارنامه های مالیاتی خودراارائه نمایند، حسابرسان ناچارند در این چهار ماه نیز حتی شبانه روزی به تکمیل فرآیند حسابرسی بنگاه های خصوصی و دولتی پرداخته و شرمنده زن و بجه و خانواده های خود از عدم همراهی با آنان در تعطیلات هستند.

پندار سیستم

شغلی به غایت سخت و از دیدگاه روان شناسی زیان آور چون اساسا با ریسک و نگرانی قضاوتی نیز همراه است .کار حسابرسان از قضات بسیار سنگین تر و خطرناک تر است چرا که اگر قاصی اشتباه کند و متهمی را اشتباها محکوم به اعدام نماید شایع شده که محکوم به بهشت خواهد رفت در حالیکه اگر یک حسابرس در گزارشات خود اشتباه مرتکب شود نه تنها جبران خسارت وارده را باید متقبل شود بلکه هزاران اتهام و .. را نیز باید متحمل شود .

به همین دلیل در جهان پیشرفته شان و منزلت حسابرسان ، بدلیل مسئولیت های اجتماعی و نقش بارز و ارزنده ای که در اطمینان بخشی به بازارهای سرمایه که قلب پرتحرک نظام سرمایه داری است ، دارای جایگاه خاصی است.شاید بتوان در شرایط فعلی که کادر درمان و پزشکی کشوررا بعنوان «حافظان سلامت عمومی» معرفی کرده ، حسابرسان را نیز « حافظان سلامت مالی کشور» قلمداد کنیم چرا که حداقل بدون گزارش حسابرسی تمام بافته های سازمان بورس و اوراق بهادر و نتایج عملیات بانکی کشور پشیزی ارزش نخواهند داشت ؟!

در حال حاضر جامعه حسابداران رسمی ایران بعنوان نهاد نظارتی حرفه حسابرسی کشور، بازوی شفاف سازی دولت را در بازارهای مالی- پولی به شمار می رود. این جامعه متشکل از حدود ۲۵۰ موسسه حسابرسی کشور با حدود ۱۲ هزار نفر شاغل داشگاهی که حداقل تحصیلات آنها لیسانس « عموما حسابداری » است.

بهمین علت و بدون شک بخشی از فرهیخته گان کشور به شمار می روند.با این وصف بر اساس صورتهای مالی جامعه حسابداران رسمی ایران که در تارنمای جامعه مدکور قابل دسترسی است متوسط حقوق و مزایای پرداختی به حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی با حداقل ۵ سال سابقه کار با اوقات کاری ۵۳ ساعت در هفته « شامل اضافه کار» حداکثر رقمی حدود ۳ میلیون تومان بوده و کل درامد حرفه حسابرسی کشور از بسیاری پرونده بدهکاران بانکی که در زندان ویژه به استراحت مشغول هستند، کمتر بوده است ؟! که جای تاسف و دریغ با مقایسه با شغل های کاذبی که نقش مخرب را نیز در اقتصاد دارند. با توجه به مسائل پیشگفته بالا و به منظور صیانت از حرفه حسابرسی پیشنهادات موکد زیر را ارائه می شود.

۱-    مبلغ ۲۵۰ میلیار تومان به جامعه حسابداران رسمی ایران تخصیص فوری دهند تا این جامعه بر اساس تعداد شاعلین در موسسات حسابرسی ، به این موسسات پرداخت تا امرحسابرسی شرکتها با توجه به تمدید مهلت مندرج در بند «۳» زیر به تعویق نیفتد.

۲-    از آنجا که به موجب قانون بورس و اوراق بهادار ، موسسات حسابرسی جزو نهادهای بازیگر بازار سرمایه تحت نظارت سازمان بورس معرفی شده اند ، سازمان بورس وظیفه دارد از محل منابع مالی خود که قابل توجه هم می باشد به موسسات حسابرسی معتمد بورس در قبال حقوق پرداختی کارکنان آنها از طریق تامین مالی یا تخصیص وجوه بدون بهره حداقل تا ۳۱/۰۶/۱۳۹۹ تمهیدات لازم را بعمل آورد چه در غیر اینصورت موضوعیت صدور گزارشات حسابرسی عملا در شرایط فعلی بعلت شرایط حاکم بر کشور که مصداق واقعی قوه قاهره (فورس ماژور) است منتفی خواهد بود که تبعات آن متوجه بازار سرمایه خواهد بود.

۳-    دولت و ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی تمهیداتی را در رابطه با تمدید مهلت قانون برگزاری جامع شرکت ها و ارائه اظهارنامه های مالیاتی حداقل تا ۳۱/۰۶/۱۳۹۹ بعمل آورند تا با مصیبت عدم ارائه ارائه گزارش حسابرسی و یا صدور گزارشات حسابرسی فاقد کیفیت لازم مواجه نشویم.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.