نرم افزارحسابداری صدگان

نرخ بهره چیست و چه عواملی در آن اثرگذارند؟

0 1,560

حسابداراپ

امیررضا عبدلی

نرخ بهره چیست؟ معمولاً پاسخ می دهند قیمت اجارۀ پول یا سرمایه. این غلط محض نیست. امّا به اندازۀ کافی تکلیف ما را با این مفهوم روشن نمی کند. نرخ بهره، قیمت واگذاری حق استفادۀ از کالا در زمان حال است.


مثلاً وقتی شما یک هندوانه دارید و کسی به شما می گوید هندوانه ات را نخور، آن را به من بده تا فردا یک هندوانه دیگر به تو برگردانم، در واقع شما را با یک پیشنهاد حاوی ریسک مواجه کرده است. شاید شما فردا زنده نباشید. شاید به دلایل پزشکی از خوردن هندوانه منع شوید. شاید دولت تصمیم بگیرد برای حفظ منافع یا امنیت کشور صنعت هندوانه را ملّی اعلام کند و هندوانه های خصوصی شهروندان مصادره شوند و هرگونه مبادلۀ آنها قاچاق محسوب شود. شاید قرض گیرنده بمیرد یا فرار کند یا به فقر و عسرت بیفتد و نتواند قرض شما را برگرداند. شاید..شاید..شاید..

 همۀ این شایدها در حالی است که شما می توانید همین حالا و بدون هیچ ریسکی هندوانه تان را میل کنید و از آن لذت ببرید. نرخ بهره ترفند قرض گیرنده است تا شما را ترغیب کند که همۀ ریسکها را بپذیرید و قرض بدهید. چراکه وقتی موعد پرداخت قرض رسید یک هندوانه و مقداری بیشتر دریافت خواهید کرد. پس نرخ بهره قیمت صرف نظر کردن از مصرف فعلی و به تأخیر انداختن آن است.

مفهوم نرخ بهره:

نرخ بهره (Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام گیرنده دریافت می شود.

پندار سیستم

تعریف نرخ بهره از نظر فیشر:
“نرخ بهره درصد پاداش پرداختی بر روی پول، بر حسب پول در تاریخ معینی می باشد که معمولا یک سال پس از تاریخ معین است.”

سه عامل بر تعیین نرخ بهره اثر عمده دارننرخ بهره به زبان یاده

اقتصاد به زبان ساده

۱⃣رجحانهای زمانی مردم. هرچه مردم آینده نگر تر باشند راضی کردن آنها به قرض دادن منابعشان با نرخ بهره کمتری امکان پذیر است.

۲⃣هرچه ریسک و نااطمینانی در فضای اقتصاد بیشتر باشد مخاطرات تهدید کننده منابع قرض داده شده بیشترند و برای راضی کردن قرض دهندگان به نرخ های بهره بالاتری نیاز است.

۳⃣هرچه تورم انتظاری بیشتر باشد نرخهای بهره بالاتری برای جبران کاهش ارزش ناشی از تورم مطالبه خواهند شد.

لذا از نظر کسانی که به بازار آزاد معتقدند، راههای کاهش نرخ بهره عبارتند از: کاهش تورم و کاهش نااطمینانی. وقتی در کشوری همگان منتظر تورمی بزرگ و اتفاقاتی بسی بزرگ تر هستند، از روز روشن تر است که بازار آزریسکاد نرخ بهرۀ بالایی را برای مبادلۀ حال با آیندۀ کاملا نامعلوم تعیین خواهد کرد. و اگر دولت بخواهد به زور و دستور نرخ بهره را از آنچه واقعا هست پایین تر بیاورد همان کاری را با شبکه بانکی می کند که احمدی نژاد کرد. و البته این هیچ عیبی ندارد چون حساب ورشگستگی و اعسار آنها را باید چندسال بعد و کسان دیگری پس بدهند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.