نرم افزارحسابداری صدگان

تصویب آیین‌نامه خرید و فروش اوراق مالی اسلامی

0 1,113

حسابداراپ

هیات دولت آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور با موضوع خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و بانک مرکزی را به تصویب رساند.

پندار سیستم


به گزارش ایبِنا هیات وزیران به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی موضوع خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و بانک مرکزی را تصویب کرد.

بر همین اساس، به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ های سود و کنترل تورم، بانک مرکزی نسبت به انجام عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و وثیقه گیری اوراق مذکور در ازای اعطای اعتبار به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اقدام می‌نماید.

همچنین، وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه دارد در صورت اجرای عملیات بازار باز و نیز وثیقه‌گیری اوراق مالی اسلامی دولتی از بانک ها از سوی بانک مرکزی، بخشی از بدهی های قطعی و حسابرسی شده دولت به بانک ها را که در چهارچوب قوانین تا پایان سال ۱۳۹۷ ایجاد شده تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بهادارسازی نماید.

افزون بر این، وزارت اقتصاد به منظور بهادارسازی مجاز است نسبت به انتشار انواع اوراق مالی اسلامی ازجمله اسناد خزانه اسلامی بلندمدت با امکان پرداخت حفظ قدرت خرید به صورت کوپن و مجزا از ارزش اسمی اسناد در مقاطع زمانی معین اقدام نماید.

گفتنی است، این آیین‌نامه در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ های سود و کنترل تورم، انجام عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و وثیقه‌گیری اوراق مذکور در ازای اضافه‌ برداشت بانک ها و یا اعطای خط اعتباری از سوی بانک مرکزی از تصویب هیئت وزیران گذشت.

اصلاح مصوبه فروش اوراق مالی اسلامی

همچنین هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با افزودن یک تبصره، تصویب‌نامه موضوع انتشار ۳۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی را اصلاح کرد.

بر همین اساس، در صورت انتشار بخشی از اوراق مالی اسلامی موضوع این تصویب‌نامه به شکل اسناد خزانه اسلامی، شرایط انتشار و واگذاری این اسناد تابع آیین‌نامه اجرایی مصوب ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ خواهد بود و سررسید اسناد مذکور از سوی کمیته موضوع قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور تعیین می‌شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.