نرم افزارحسابداری صدگان

۵ شرکت پرفروش ایران کدامند؟

0 1,804

حسابداراپ

سازمان‌مدیریت‌صنعتی ایران از سال ۱۳۷۷ به رتبه بندی شرکت های ایرانی پرداخته است و امسال هم ۵۰۰ شرکت برتر این کشور را معرفی کرده است.


مبنای رتبه بندی اخیر که هشتم بهمن ماه اعلام شده، اطلاعات مالی سال گذشته (۱۳۹۶) شرکت‌های مختلف بوده و بنابر این منعکس کننده تاخیری حدودا یک ساله است.

در سال جاری اقتصاد ایران شاهد تلاطم‌های مختلفی نظیر بحران ارزی، اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا و طبیعتا کاهش فروش و صادرات نفت ایران بود که بر عمکرد بعضی از شرکت‌ها تاثیر گذاشت؛ به عنوان مثال در صنعت خودروسازی به دلیل افزایش قیمت ارز و اختلال در روند تامین قطعات و مواد اولیه تولید کاهش یافت و خودروها گرانتر شدند.

شرکت‌های برتر ایرانی بر اساس ۳۳ شاخص نظیر اندازه و رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، بهره‌وری، صادرات، نقدینگی و بدهی رتبه‌بندی شده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان مدیریت صنعتی، حجم فروش صد شرکت اول در سال ۱۳۹۶ ، ۵۶۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به کل فروش همین صد شرکت به سال قبل (۱۳۹۵) حدود ۲۴درصد رشد داشته است.

نتایج رتبه‌بندی امسال نشان می‌دهد در مجموع شرکت‌های اعلام شده، بیشترین میزان فروش مربوط به بانک‌ها و موسسات اعتباری بوده.

شرکت‌های فعال در زمینه پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم پرفروشترین‌ها قرار گرفته‌اند.

در فهرست زیر ۵ شرکت پرفروش ایرانی از دو بخش خصوصی و دولتی که سازمان مدیریت صنعتی آنها را رتبه بندی کرده، آورده شده است.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

این شرکت در رتبه بندی امسال پرفروشترین شرکت در سال ۱۳۹۶ لقب گرفته و همزمان بیشترین صادرات را داشته است.

فروش این هلدینگ در سال گذشته حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان اعلام شده؛ سال ۹۵ این فروش حدود ۲۶.۵ هزار میلیارد تومان بود.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که سودآورترین هلدینگ پتروشیمی در ایران شناخته می‌شود یکی از پردرآمدترین شرکت‌های شناخته شده در ایران است که سهام آن در بازار بورس اوارق بهادار تهران عرضه می‌شود.

بزرگترین سهامداران این هلدینگ سهام عدالت (۴۰ درصد)، شرکت ملی صنایع پتروشیمی (۲۰ درصد)، و صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت نفت (۱۷ درصد) هستند.

این شرکت با داشتن ۱۴ مجتمع‌ تولیدی، بزرگترین شرکت پتروشیمی در ایران شناخته شده است.

بانک پارسیان

این هلدینگ با حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان فروش در سال ۱۳۹۶ دومین شرکت پرفروش ایرانی لقب گرفته است.

درآمد این شرکت در سال قبل از آن (۱۳۹۵) حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده.

بانک پارسیان در قالب شرکت سهامی عام و با مالکیت اشخاص غیر دولتی در سال ۱۳۸۰ مجوز فعالیت را از بانک مرکزی ایران گرفت و از اولین بانک‌های خصوصی بود که از اسفند همان سال فعالیت خود را شروع کرد.

این بانک در کنار بانکهای ملی، ملت و مسکن، از بزرگترین بانک‌های ایران از لحاظ میزان درآمد محسوب می‌شود.

نماد بانک پارسیان در بورس تهران پس از اینکه در آبان ماه ۹۵ به دلیل عدم انتشار صورت‌های مالی و برگزاری مجمع متوقف شده بود در آبان ۹۶ بازگشایی شد.

پندار سیستم

شرکت پالایش نفت اصفهان

این شرکت که متعلق به بخش دولتی است در سال ۱۳۹۶ رتبه سوم پرفروشترین شرکت‌ها را از آن خود کرده است.

بنابر اعلام سازمان مدیریت صنعتی فروش این شرکت در سال پیش بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است؛ این رقم در سال ماقبل ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان بود.

شرکت پالایش نفت اصفهان در زمینه پالایش نفت خام، تولید فرآورده های نفتی و تامین خوراک صنایع پایین دستی فعالیت دارد و از سال ۱۳۵۸ آغاز به کار کرد؛ این شرکت می‌گوید حدود ۲۳ درصد از فرآورده های نفتی ایران را تولید می‌کند.

شرکت پالایش نفت اصفهان همچنین اعلام کرده در سال مالی گذشته (۱۳۹۶) هر سهم آن سودی معادل ۸۹ تومان داشته است.

خودروسازی سایپا

هلدینگ سایپا که به همراه ایران خودرو، غول خودروسازی ایران محسوب می‌شود در سال گذشته خورشیدی در رتبه چهارم پرفروشترین شرکت ایرانی قرار گرفته است.

فروش این شرکت در سال گذشته (۱۳۹۶) حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال ماقبل حدود ۷ هزار میلیارد تومان بیشتر فروش داشت.

این خودروساز در حالی در رتبه چهارمین شرکت پرفروش ایرانی در سال ۱۳۹۶ قرار گرفته در سال ۱۳۹۷ با نوسانات ارزی و سخت شدن تامین قطعات و نقل و انتقالات بانکی به دلیل تحریم‌های آمریکا مانند سایر خودروسازان ایرانی متضرر شد.

با خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، بخشی از تحریم های پیشین این کشور از جمله تحریم صنایع خودروسازی ایران از نیمه مرداد دوباره از سرگرفته شد و بعضی از شرکت های بزرگ خودروسازی بین‌المللی از جمله پژو-سیتروئن و رنوی فرانسه که با شرکت های ایرانی قرارداد همکاری داشتند، به فعالیت خود در ایران پایان دادند.

تولید خودروی سایپا در آبان ماه امسال نسبت به همین ماه پارسال نزدیک به شصت درصد کاهش داشته است.

در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از شهروندان ایرانی برای خرید خودرو ثبت نام کرده بودند؛ اما نتوانستند در زمان مقرر خودروهای خود را تحویل بگیرند که این، اعتراض مشتریان را به همراه داشته.

بانک صادرات

این هلدینگ در رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی در رتبه پنجم قرار گرفته است.

میزان فروش بانک صادرات در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ماقبل بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان بود.

بدهی اعلام شده این بانک به بانک مرکزی در آبان ماه امسال حدود ۸ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

دولت ایران با ۲۲ درصد و سهام عدالت با ۴۰ درصد مالکیت، بزرگترین سهامداران این بانک هستند.

ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفته است: “سهم ارزش ‌افزوده ۱۰۰شرکت برتر از تولید ناخالص داخلی از جمله شاخص‌هایی است که اکنون مشخص شده است. بر این مبنا، ۱۰۰ شرکت نخست ۱۲ درصد این شاخص را پوشش داده‌اند.”

این سازمان همچنین به نقش این شرکت‌ها در اشتغال‌زایی هم پرداخته است؛ که بر این اساس سایپا، بانک صادرات، بانک تجارت، فولاد مبارکه و شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۹۶ بیشترین سهم را در اشتغال‌زایی داشته‌اند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.