نرم افزارحسابداری صدگان

ماجرای فرار مالیاتی پزشکان/ حساب و کتاب درآمدها

0 867

حسابداراپ

گفته می شود مالیاتی که جامعه پزشکی و دندانپزشکی می بایست پرداخت کنند، رقمی بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است. در حالی که تنها ۱۰ درصد این ارقام، به عنوان مالیات پرداخت می شود.


پندار سیستم

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع پرداخت مالیات جامعه پزشکی که شامل دندانپزشکان نیز می شود، این روزها نقل محافل رسانه ای است. در واقع، به دنبال مصوبه طرح الزام مطب ها به داشتن پایانه فروشگاهی، که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، ماجرای فرار مالیاتی پزشکان، بیش از پیش برجسته شده است.

به گفته یک کارشناس اقتصاد سلامت، رقم واقعی مالیات جامعه پزشکی و دندانپزشکی، در حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است که فقط ۱۰ درصد این رقم به عنوان مالیات توسط جامعه پزشکی و دندانپزشکی پرداخت می شود.

عزت الله گل علیزاده نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی، در واکنش به محاسبه مالیات جامعه پزشکی، گفت: دوستان بیایند و شفاف بگویند چند درصد پزشکان فرار مالیاتی دارند و وضعیت سایر اصناف چگونه است. طبق اطلاعات، قاطعانه می‌گویم که همکاران ما جزو منظم‌ترین و منضبط‌ترین گروه‌ها در پرداخت مالیات هستند.

وی در عین حال اظهارداشت: قطعا اقلیتی هم در جامعه پزشکی هستند که رانت اطلاعاتی و سیاسی داشته و یا بر اساس روابطی که با ممیزی‌های ادارات مالیاتی برقرار می‌کنند، قوانین را دور می‌زنند. اما، نباید رفتار این اقلیت را به پای اکثریت همکاران ما نوشت.

سازمان نظام پزشکی دارای ۲۲۰ هزار عضو است که از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر گروه پزشکی هستند و بقیه در سایر گروه‌ها قرار دارند.

در همین حال، سیاوش غیبی پور نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران، با عنوان این مطلب که ۴۶ هزار پزشک مطب شخصی دارند که شامل مالیات شغلی می شوند، گفت: طبق آمارهای رسمی سرجمع مالیات شغلی که این گروه در سال گذشته پرداخت کرده اند ۱۵۰ میلیارد تومان بوده در حالی که درآمد واقعی این تعداد پزشک ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با عنوان این مطلب که فرار مالیاتی پزشکان ریشه داخلی دارد، افزود: به طور کلی پزشکانی که مطب دارند یا حقوق بگیر مراکز درمانی یا بیمارستان ها هستند که مالیات برحقوق مانند سایر کارمندان پرداخت می کنند یا کارهای حجمی می گیرند که به نوعی مالیاتش پرداخت می شود.

بر اساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون فعلی مالیات های مستقیم تمامی افراد موظف به اعلام حساب ها، صورت وضعیت ها و خرید و فروش های خود به سازمان امور مالیاتی هستند.

در همین حال، نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی، با بیان این مطلب که همکاران ما ماه‌هاست از بیمه‌ها طلبکارند، گفت: نکته قابل توجه این است که در حساب‌های مالیاتی این طلب‌ها به عنوان درآمد پزشکان لحاظ می‌شود. یعنی مالیات را بر اساس درآمدی که هنوز محقق نشده، محاسبه می‌کنند.

گل علیزاده درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر الزام پزشکان به نصب سامانه‌های فروشگاهی از سال آینده، ‌افزود: باید توجه کرد که تبصره دو ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی مستقیم درباره این موضوع اشاره کرده است که سازمان امور مالیاتی موظف است به تدریج و بر اساس اولویت، اشخاص مشمول حکم این تبصره را تعیین و اعلام کند.

وی با عنوان این مطلب که پزشک معامله انجام نمی‌دهد و رابطه خرید و فروشی با بیمار ندارد، ادامه داد: اگر قرار است اولویتی هم باشد، این اولویت باید در سایر مشاغل انجام و زیرساخت‌های آن فراهم شود و بعد سراغ گروه پزشکی بیایند. البته ما تابع قانون نظام صنفی نیستیم، بلکه نظام پزشکی قانون مستقلی دارد.

حسین بانکی کارشناس سیاستگذاری حوزه سلامت، در واکنش به موضوع فرار مالیاتی پزشکان، گفت: پزشکان مالیات خود را به طور کامل نمی دهند و سازمان مالیاتی در این بین انفعال دارد. باید بدانیم مبلغی که به عنوان مالیات از پزشکان باید اخذ شود چقدر است. در حال حاضر تعداد پزشکان متخصص در کشور ۴۶ هزار و ۶۰۰ پزشک هستند، ما در اینجا فرض می کنیم ۴۰ هزار پزشک متخصص داریم.

وی افزود: درآمد ماهیانه این پزشکان متخصص را ۵۰ میلیون تومان لحاظ می کنیم که براین اساس، در مجموع یک سال میزان درآمد سالیانه پزشکان متخصص ۲۴ هزار میلیارد تومان است. برای دندان پزشکان که تعداد آنها ۲۸ هزار نفر است مبلغ ماهانه را ۳۰ میلیون تومان در نظر می گیریم که مجموع درآمد سالیانه دندان پزشکان ۱۰ هزار میلیارد تومان می شود . با این احتساب مجموع درآمد سالیانه دندان پزشکان و پزشکان متخصص ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

بانکی گفت: اگر درصد مالیات را ۲۰ درصد در نظر بگیریم، رقم مالیاتی که دندانپزشکان و پزشکان متخصص باید بپردازند ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: طبق اظهار نظر رئیس سازمان مالیاتی، می بایست از پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شود که با رقم محاسباتی ما فاصله زیادی دارد، البته پزشکان همین مالیات را نیز نمی پردازند و در حال حاضر  سالیانه ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات می دهند که رقم بسیار کمی است.

بانکی با عنوان این مطلب که در محاسبات مالیاتی، ۸۰ هزار پزشک عمومی را نیاورده ایم، گفت: ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی پزشکان، معادل یارانه یک سال ۱۲ میلیون ایرانی و وام ازدواج ۴۵۰ هزار زوج جوان است.

این در حالی است که یک کارشناس اقتصاد سلامت، معتقد است که کارانه پزشکان بخش دولتی نیز در مالیات های پرداختی محاسبه نمی شود. در حالی که بیمه ها به راحتی می توانند به اسناد درآمدی پزشکان دسترسی داشته باشند و این مالیات ها را تعیین تکلیف کنند.

در همین حال، احمد حائریان رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان یزد در نامه ای به غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، موضوع الزام جامعه پزشکی به استفاده از پایانه فروشگاهی را مورد اشاره قرار داده و گفته است که تصویب این طرح به نفع پزشک و بیمار نیست و می تواند سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی، معتقد است که نوع و ماهیت تعاملات پزشک و بیمار از مقوله خرید و فروش کالا نیست و اصولا خدمات بخش سلامت که در اقصی نقاط کشور و به صورت شبانه روزی برای آحاد مردم شریف کشور ارائه می شود، مشمول تعاریف و قوانین فعالیت‌های اقتصادی نیست.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.