نرم افزارحسابداری صدگان

صدور بخشنامه جدید واردات در مقابل صادرات

0 1,915

حسابداراپ

مدیرکل صادرات بانک مرکزی اعلام کرد که امروز بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی صادر شده که صادرکنندگان می‌توانند براساس آن در سامانه طراحی شده، برابر صادرات خود واردات انجام دهند.

پندار سیستم


به گزارش خبرنگار ایبِنا، صمد کریمی که شامگاه دوشنبه در هشتاد و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع پیمان سپاری ارزی شرکت کرده بود، با اعلام این خبر افزود: امروز (دهم دیماه) بخشنامه ای از سوی بانک مرکزی صادر شده که صادرکنندگان با توجه به دستورالعمل داده شده، می توانند واردات در مقابل صادرات خود را در سامانه ای که طراحی شده، ثبت کنند.

وی با تاکید بر اینکه پیمان‌سپاری به مفهومی که در دهه گذشته انجام می شد مدنظر این بانک نیست، گفت: بر اساس بخشنامه جدید صادرکنندگان در مقابل صادرات خود واردات انجام می دهند ولی فقط آن را در سامانه ثبت می کنند.

کریمی ادامه داد: پیمان سپاری ارزی به شیوه‌ای که در دهه گذشته صورت می گرفت، در بخشنامه اخیر بانک مرکزی که آبان ماه صادر شده است، مدنظر نیست، یعنی بیش از آنکه پیمان سپاری مدنظر باشد موضوع تعاملات ارزی مطرح است.

مدیرکل صادرات بانک مرکزی افزود: مدیریت منابع و مصارف ارزی باید در موضوع بازگشت ارز صادراتی صورت گیرد که در این راستا جلساتی با صادرکنندگان بزرگ برگزار شده است. وی مشکل بیشتر صادرکنندگان بزرگ را مربوط به صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان اعلام کرد و اظهارداشت: در این رابطه در دوره های مجاز، صادرات ریالی جزو تعهدات ارزی صادرکنندگان قبول شده، اما صادرکنندگان پذیرش صادرات ریالی را همچون گذشته از مردادماه به بعد خواستار هستند که این موضوع نیز در حال بررسی برای تعیین تکلیف است.

مدیرکل صادرات بانک مرکزی تصریح کرد: واردات در مقابل صادرات نیز از جمله شیوه هایی بوده است که صادرکنندگان می‌توانند از آن استفاده کرده و این موضوع را نیز انجام داده اند، ولی در سامانه های ذیربط استفاده از ارز خود برای واردات مورد نیازشان را نیز ثبت نکرده اند ولی با بخشنامه امروز می توانند واردات در مقابل صادرات خود را در سامانه طراحی شده، ثبت کنند.

کریمی با حائز اهمیت خواندن بخشنامه امروز بانک مرکزی، گفت: بر اساس این دستورالعمل، صادرکننده می تواند واردات در مقابل صادرات انجام داده و فقط باید در سامانه آن را به ثبت برسانند. وی تصریح کرد: ما بحث پیمان سپاری نداریم، ارز باید فقط به چرخه تجاری برگردد و مشخص شود که ارز یا به صرافی برگشته، یا بابت پرداخت بدهی ارزی خود مورد استفاده قرار گرفته است یا حتی به صرافی فروخته شده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.