نرم افزارحسابداری صدگان

روش‌های نادرست اخذ مالیات

1 734

حسابداراپ

مهدی آیتی – نماینده مجلس ششم

با اینکه چهل سال از نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد ولی متاسفانه هنوز روش‌های اخذ مالیات در ایران بسیار ابتدایی، توهین‌آمیز، گمراه‌کننده، نادرست و توام با نارضایتی مردم است.


اگر در یک نظرسنجی تصادفی از جامعه مودیان ایران آمارگیری شود خواهیم دید که حداقل ۹۰ درصد مردم از نحوه و شیوه اخذ مالیات ناراضی و مکدر هستند و نمی‌دانند که شکایت خود را باید به کجا ببرند؟ از یک طرف از نظر سازمان مالیاتی و کارمندان آن، بسیاری از مردم در اظهار مالیاتی دروغ می‌گویند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و از طرف دیگر، سازمان مالیاتی هیچ‌گونه سند و مدرک ارائه شده از طرف مودیان اعم از دفاتر پلمپ شده و فاکتورهای هزینه‌کرد و حساب‌های درآمدی را قبول ندارد.

پندار سیستم

چقدر مضحک است که سالیانه هزاران دفتر پلمپ شده از قطع درختان جنگل بوسیله مودیان سیاهه می‌شود و سازمان مالیاتی بدون آنکه بتواند یا بخواهد یک جلد از آن‌ها را ورق بزند همه این دفاتر، بایگانی و در نهایت دور ریخته می‌شود! در سازمان مالیاتی هیچ‌گونه عزت و احترامی برای مودیان قائل نیستند و جواب‌ها معمولاً بی‌ادبانه و سربالاست، در حالی‌که در کشورهای متمدن و پیشرفته، مودی مورد عزت و احترام و تکریم است زیرا مودی کسی است که بوسیله او چرخ اقتصادی و خدماتی مملکت می‌چرخد.
امروز با اینکه چهل سال از انقلاب گذشته است، متاسفانه هنوز روش‌های اخذ مالیات در ایران بصورت چکی و علی‌الراس است و اخذ مالیات چه مالیات مستقیم و چه غیرمستقیم، غلط و اشتباه و گاه غیرقانونی و غیرشرعی است و در نهایت موجب لعن، نفرین و نارضایتی از سوی مودیان می‌شود.
امید است روزی برسد که چند نفر آدم عاقل و خبره بر مسند سازمان مالیاتی کشور بنشینند و با کسب تجربه و الگوگیری از کشورهای مترقی، یک روش ساده، عادلانه و رضایتمندانه برای اخذ مالیات از مردم را برقرار کنند.


محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. نيره می گوید

    البته وضعيت سازمان تامين اجتماعي و حسابرسي هاي بي حساب وكتاب و بي قاعده و قانون هم كم به شركتها و كارخانجات ضرر نرسونده و كسي حرفي راجع بهش نميزنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.