نرم افزارحسابداری صدگان

اوراق تسهیلات مسکن چگونه شما را صاحبخانه می‌کند؟

0 932

حسابداراپ

هر برگه اوراق تسهیلات مسکن نماینده ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات است. غیر از خرید خانه می‌توانید آنها را برای سرمایه‌گذاری هم تهیه کنید.


اوراق تسهیلات مسکن در حال حاضر توسط دو بانک مسکن و بانک ملی ارائه می‌شوند و قابلیت معامله در فرابورس را هم دارند. هر کدام از این برگه‌ها  نماینده ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات است. اوراق تسهیلات مسکن معروف به تسه‌ پانزدهم هر ماه توسط بانک مسکن به دارندگان «حساب سپرده ممتاز» اختصاص داده می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی و سپرده شدن نزد مرکز سپرده‌گذاری، نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند.

پندار سیستم

نماد معاملاتی این اوراق شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور است. به عنوان مثال نماد «امتیاز تسهیلات مسکن مهر ۹۵» مربوط به اوراقی است که در مهر ماه ۹۵ منتشر شده‌اند. اوراق صادره از تاریخ صدور به مدت دو سال اعتبار دارند و به همین خاطر اوراقی که از زمان اعتبار آن‌ها زمان کمتری باقی مانده است دارای قیمت متفاوتیهستند بنابراین نماد معاملاتی جداگانه‌ای برای هر ماه به این اوراق اختصاص پیدا می‌کند.
نکته‌ای که سرمایه‌گذاران در خصوص اوراق باید در نظر داشته باشند، مدت اعتبار آنها است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکرده باشد، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی جهت خرید اوراق به هیچ وجه مسترد نمی‌شود. به همین خاطر بورس به سرمایه‌گذارانی که قصد استفاده از تسهیلات این اوراق را ندارند توصیه می‌کند تا قبل از پایان مهلت اعتبار، اوراق را در بازار به فروش برسانند.
نحوه استفاده از تسهیلات برای خریداران واحد‌های مسکونی
دارندگان اوراق تسهیلات مسکن می‌توانند با مراجعه به شعب بانک و ارائه گواهینامه‌های خود و مدارک مربوط به ملک مسکونی مورد نظر برای اخذ تسهیلات اقدام کنند. ملک مورد نظر باید مشخصات تعریف شده توسط بانک را داشته باشد و نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل این اوراق نیز معادل نرخ سود بخش مسکن بدون سپرده است. حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات پرداختی از محل این اوراق براساس میزان تسهیلات دریافتی متفاوت است.
شرایط دریافت تسهیلات از محل این اوراق مانند سقف تسهیلات دریافتی، مشخصات محل مسکونی مورد نظر، درصد سود پرداختی این تسهیلات، مدت اعتبار اوراق تسهیلات و سایر ویژگی‌های دیگر توسط بانک تعیین و قابل تغییر است. سرمایه‌گذار هنگام خرید و فروش این اوراق، مبلغی به عنوان کارمزد معاملات پرداخت می‌کند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.