نرم افزارحسابداری صدگان

انتشار لیست معافیت‌های مالیاتی دربودجه ۹۸

0 679

حسابداراپ

وابستگی ۲۷درصدی بودجه ۹۸به نفت، بنزین هزارتومانی، افزایش حقوق ۲۰ درصدی،دلار ۴۲۰۰تومانی برای کالاهای اساسی، دلار ۵۷۰۰تومانی برای تسعیر ارز و انتشار لیست معافیت‌ها از ویژگی‌های مهم بودجه سال آینده است.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، بررسی بخش های مهم لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور که در روز پنج شنبه هفته گذشته از سوی محمدباقر نوبخت؛ رییس سازمان برنامه و بودجه رونمایی شد نشان می دهد که دولت برای سال آینده به دنبال بودجه ای واقع بینانه بوده و با توجه به مباحث تحریمی اخیر آمریکا، تلاش بر این است که ارقام مندرج در بودجه به ویژه در بخش های مربوط به درآمدهای نفتی، محقق شود.

به بیان دیگر دولت با در نظر گرفتن کاهش میزان تولید نفت به یک و نیم میلیون بشکه در روز، در صدد خنثی سازی تحریم های آمریکا از ناحیه کاهش فروش نفت بوده تا از این بخش درآمدی بودجه، صدمات کمتری متوجه اقتصاد ایران شود. همچنین دولت پیش بینی کرده که بتواند هر بشکه نفت را در سال آینده ۵۴ دلار به فروش برساند.

از آنسو رییس سازمان برنامه بودجه اعلام کرده که دولت با هدف کاهش وابستگی بودجه به نفت و مهار آسیب پذیری نفتی اقتصاد ایران، اقداماتی را انجام داده و در سال آینده بودجه کشور به میزان کمتر از یک سوم کل منابع درآمدی بودجه به نفت (۲۷ درصد) وابسته است.

دولت همچنان در سال آینده نیز منابع اصلی درآمدی خود را در بخش درآمدهای نفتی، ‌مالیاتی، از محل فروش اموال و شرکت های دولتی، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری، فروش اوراق و… قرار داده و معتقد است از این طریق ۴۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت که نسبت به بودجه سال جاری، ‌۱۲ درصد بیشتر است.

پندار سیستم

دولت همچنین اعلام کرده که برای سال آینده نیز در راستای حمایت از معیشت مردم و جلوگیری از وارد شدن آسیب های اقتصادی، در نظر دارد ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص دهد و روند سال جاری را در سال ۹۸ نیز ادامه خواهد داد.

در عین حال، دولت برای تسعیر نرخ ارز در بودجه سال آینده دلار ۵۷۰۰ تومانی را در نظر گرفته است. از نکات مهم و کلیدی دیگر بودجه در سال آینده می توان به مصارف اشاره کرد که یکی از مهم ترین بخش های هزینه ای دولت، تامین و پرداخت دستمزد و حقوق شاغلان در دستگاه های دولتی است.

محمدباقر نوبخت؛ در اینباره به خبرنگار ایبِنا عنوان کرد که دولت برای افزایش حقوق سال آینده شاغلان رشد ۲۰ درصدی در نظر گرفته است. با این حال، این میزان افزایش با مخالفت برخی نمایندگان مجلس همراه شده و آنها معتقدند رشد ۲۰ درصدی حقوق ها برای جبران افزایش مخارج خانوار کافی نیست. نوبخت در این زمینه عنوان کرد که دولت با بررسی و در نظر گرفتن توان پرداخت خود، رشد ۲۰ درصدی را در نظر گرفته در عین حال اگر نمایندگان مجلس می توانند با اصلاح دخل و خرج بودجه دولت، منابع جدیدی را ایجاد کنند می توانند در زمان بررسی بودجه آن را در مجلس پیگیری کنند.

از موارد دیگری که ممکن است برای اقشار مختلف جامعه حائز اهمیت باشد و آن را پیگیری کنند، ‌وضعیت پرداخت یارانه های نقدی در سال آینده است که در این زمینه دولت با اختصاص ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه، مبلغ یارانه نقدی سال آینده را نیز مانند سال های اخیر همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده است؛ بنابراین یارانه خانوار در بخش نقدی افزایشی نخواهد داشت، در صورتی که برخی محاسبات نشان می دهد که قدرت خرید یارانه نقدی به ۹ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافته است.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین عنوان کرد که دولت برای اولین بار در قالب لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، اقدام به انتشار لیست دستگاه ها، سازمان ها و ارگان هایی خواهد کرد که از انواع معافیت ها از قبیل مالیاتی، گمرکی و … برخوردارند. پیش از این، برخی حواشی و مباحث رسانه ای بین دولت و برخی نهادها و ارگان ها در زمینه معافیت های مالیاتی ایجاد شده بود. به نظر می رسد دولت همچنان به دنبال شفاف سازی در این بخش بوده و در نظر دارد تا بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه های اطلاعاتی خود، لیست هایی را منتشر کند.

در عین حال، دولت اعلام کرده که برای افزایش نرخ حامل های انرژی در سال آینده به ویژه بنزین برنامه خاصی ندارد و نرخ هر لیتر بنزین همچنان هزار تومان خواهد ماند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.