نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات عملکرد‌۹۶ مشاغل خودرویی ابلاغ شد

2 855

حسابداراپ

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، میزان مالیات عملکرد سال ۹۶ مشاغل خودرویی را مقطوع ابلاغ کرد.


پندار سیستم

سید کامل تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات عملکرد سال ۹۶ صاحبان مشاغل خودرویی را در راستای اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مقطوع اعلام کرد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بر این اساس، تقوی‌نژاد طی دستورالعملی این موضوع را به ادارات کل مالیاتی ابلاغ کرده است. در این مطلب ذکر شده بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات عملکرد سال ۹۶ صاحبان وسائط نقلیه مسافری، باری، ماشین‌آلات راهسازی و صنعتی مطابق جداول پیوست با رعایت گروه‌بندی استان‌ها به شرح زیر تعیین می‌شود.

۱- استان‌های کشور با توجه به امکانات و شاخص‌های مؤثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند.

گروه یک: تهران

گروه دو: استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران، سایر شهرستان‌های استان‌ تهران به غیر از شهر تهران

گروه سه: استان‌های آذربایجان غربی، گلستان، کرمان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان.

گروه چهار: استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی.

گروه پنج: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، و اردبیل.

۲- مالیات صاحبان وسائط نقلیه عمومی تا ظرفیت ۷ تن موضوع جداول ۳ الی ۷ پیوست با توجه به تقسیم‌بندی فوق و بنابر اهمیت محل فعالیت با اعمال ضرائب جدول زیر نسبت به ارقام مالیات مندرج در جداول مذکور تعیین شود.

مالیات

۳- در خصوص مالکین تاکسی و وانت که دارای ۲ خودرو یا بیشتر باشند خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع به شرح جدول یک پیوست تعیین می‌شود. در خصوص مالکینی که دارای ۲ خودرو یا بیشتر غیر از تاکسی یا وانت باشند مالیات خودروی بعدی به صورت مقطوع به میزان ۲۵ درصد بیشتر محاسبه و وصول خواهد شد. همچنین در صورتی که خودروی اول مؤدی تاکسی یا وانت بوده و خودروی دوم و یا خودروهای بعدی از سایر خودروها یا عدوات موضوع جداول این دستورالعمل باشند با عنایت به توضیحات مذکور، مالیات خودروی دوم با در نظر گرفتن رقم مربوط، مالیات خودرو یا وسیله مذکور با افزایش ۲۵ درصد به صورت مقطوع خواهد بود.

۴- مؤدیانی که در سال ۹۶ فعالیت نداشته‌اند مالیات آنها براساس مدت کارکرد قطعی می‌شود.

۵- صاحبان مشاغلی که مشمول این دستورالعمل می‌شوند تکلیفی جهت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک موضوع آئین‌نامه ماده ۹۵ قانون مالیات‌ها برای عملکرد سال ۹۶ نخواهند داشت.

۶- صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل مکلفند نسبت به پرداخت مالیات مقرر عملکرد سال ۹۶ حداکثر تا پایان خرداد ۹۷ اقدام کنند. بدیهی است عدم پرداخت مالیات در مهلت یاد شده موجب تعلل جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم به مالیات متعلقه می‌باشد.

۷- مالیات صاحبان انواع وانت‌بار پلاک سفید و همچنین وانت‌های کرایه آژانس‌ها و همچنین صرفاً سواری‌های پلاک سفید، کرایه آژانس‌ها یا مؤسسات دست نظارت تاکسیرانی یا سایر مراجع ذیربط اعم از دولتی، خصوصی، نهادها و شهرداری‌ها برابر جدول شماره یک پیوست به این دستورالعمل محاسبه و وصول شود.

۸- مالیات عملکرد سال ۹۷ صاحبان خودروهایی که در این سال به صورت قطعی به اشخاص غیر واگذار می‌شوند معادل ۱۵ درصد بیشتر از جدول موضوع این دستورالعمل بر حسب مدت فعالیت رعایت سایر بندهای این دستورالعمل مطالبه خواهد شد.

تبصره: فروشندگان خودروهای مزبور برای عملکرد سال ۹۷ تا تاریخ انتقال مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و انجام سایر تکالیف مقرر مربوط به خودروی مورد نظر نخواهند بود.

۹- درخصوص سایر وسائط نقلیه عمومی که در جداول پیوست قید نشده صاحبان این وسائط می‌بایست نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر قانونی اقدام نمایند.

۱۰- نظر به اینکه مالیات صاحبان مشاغل خودرویی موضوع این دستورالعمل به صورت مقطوع تعیین می‌شود اعمال مقررات مواد ۱۳۷، ۱۶۵، ۱۷۲ و سایر موارد مشابه در خصوص این گونه مؤدیان منتفی است.



محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. سعید می گوید

    با سلام
    آیا امسال ۹۷ هم مطابق روال سال گذشته ۹۶در خصوص سایر مشاغل گروه ۳ تبصرف ماده ۱۰۰ اجرایی می باشد یا خیر؟

  2. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    بخشنامه جدیدی دراین خصوص درسایت منتشر شد.
    لطفا مرور بفرمائید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.