نرم افزارحسابداری صدگان

اطلاعات تراکنش‌های بانکی به دست سازمان مالیاتی نرسید

0 1,021

حسابداراپ

مدیر امور هماهنگی طرح جامع مالیاتی با بیان اینکه، شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی از جمله دستگاههایی هستند که با طرح جامع مالیاتی همکاری مناسبی نداشته اند، افزود: هنوز اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی به دست سازمان امور مالیاتی نرسیده است.


طرح جامع مالیاتی یکی از طرحهای اولویت دار وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی است، تا کنون قسمت عمده ای از نرم افزارهای مربوط به این طرح به بهره برداری رسیده است و با تکمیل ۳۲ پروژه طرح جامع مالیاتی اقدامات عملی برای مبارزه با فرار مالیاتی انجام خواهد شد.

پندار سیستم

سیدمحمدرضا احمدی مدیرکل دفتر امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی، با بیان اینکه، دراین طرح چهار سامانه اطلاعاتی نیز راه‌اندازی شده است، گفت: سامانه‌های جست‌وجوی اطلاعات مالیاتی مؤدیان، پالایش و الحاق اطلاعات به پرونده‌های مالیاتی، بررسی و پیگیری تشکیل پرونده مؤدیان شناسایی شده و بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک این چهار سامانه است که دو سامانه آخر به‌منظور شناسایی فراریان مالیاتی به‌کار گرفته می‌شود.

 در سامانه چهارم که به بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک مربوط می‌شود، گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان در هر سال از طریق حساب‌های بانکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.  برای بررسی تراکنش‌های بانکی از طریق کد ملی افراد اقدام می‌شود به این معنا که اگر فردی دارای حساب‌های بانکی متعددی باشد مجموع حساب‌ها ملاک عمل قرار می‌گیرد.



در طرح جامع مالیاتی اطلاعات مورد نیاز از طریق سه منبع اصلی شامل سازمان‌ها، پرتال خدمات الکترونیک و سامانه‌های داخل سازمان مالیاتی می‌شود. براساس گفته مسئولان دراین طرح هر مأمور مالیاتی تنها به اطلاعات پرونده‌ای که به وی سپرده شده دسترسی دارد و سایر اطلاعات این بانک محرمانه باقی می‌ماند. برای سال‌جاری دریافت اطلاعات از ۱۰ دستگاه اجرایی برنامه‌ریزی شده است. طبق این برنامه‌ریزی دستگاه‌های سازمان ثبت اسناد، ثبت املاک، بانک مرکزی، گمرک، بورس، وزارت صنعت، شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، پست و ثبت شرکت‌ها باید در سال‌جاری اطلاعات به روز خود را دراختیار سازمان مالیاتی قرار دهند.

این درحالی است که به گفته  مدیرکل دفتر امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی از میان این دستگاه‌های اولویت‌دار تنها بخشی از آنها اطلاعات مورد نیاز را ارائه کرده‌اند و برخی همکاری مناسبی نداشته‌اند.

طبق اعلام وی شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی دستگاه‌هایی هستند که با طرح جامع مالیاتی همکاری کامل نکرده‌اند.

درخصوص اطلاعات حساب‌های بانکی نیز گرچه با تمام بانک‌ها تفاهمنامه همکاری امضا شده و بانک مرکزی مسئول دریافت و ارائه اطلاعات به سازمان مالیاتی است ولی تاکنون به غیر از اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی هنوز موارد مربوط به تراکنش‌های بانکی به دست سازمان امور مالیاتی نرسیده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.