نرم افزارحسابداری صدگان

چگونه اوضاع مالی خود را كنترل كنيم؟

0 966

حسابداراپ

در سال‌های اخیر میزان دخل و خرج بسیاری از مردم با هم نمی‌خواند و بعضا برای مهیا کردن یک زندگی کاملا معمولی اما بدون دغدغه‌ی اقتصادی باید دست به دامن وام‌ها یا مساعده‌های مالی بود.

پندار سیستم


بسیاری از ما نمی‌دانیم درآمد خود را چگونه خرج، پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کنیم تا بیشترین سود را داشته باشیم. مهارتی که در آن با رعایت برخی اصول و داشتن برنامه‌ریزی صحیح می‌توان تا حد زیادی از هزینه‌های اضافی و غیرضروری کاست و از شر قرض و وام خلاص  ماند. در ادامه با اصول تعیین بودجه، پرداخت وام و راهکارهای کاربردی برای پس‌انداز مالی آشنا می‌شوید.

چگونه درآمد خود را بودجه‌بندی کنیم؟

نخستین و اصلی‌ترین گام برای مدیریت پول‌هایتان، بودجه‌بندی آنهاست.

این کار به کمی توجه و تلاش نیاز دارد اما بهترین روش، داشتن آمار درآمدها و هزینه‌هاست. تعیین بودجه شامل موارد زیر می‌شود:

بدهکار نباشید
در دام هزینه‌های ناخواسته گرفتار نشوید
حساب بانکی خوبی داشته باشید
توانایی شناخت زمان و مکان مناسب برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را پیدا کنید
برای خرید ماشین، خانه یا سفر پس‌انداز داشته باشید

به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت؟

در اولین قدم باید بدانید که پول‌های خود را چگونه خرج می‌کنید. برای این منظور باید منابع خرج‌های اصلی زندگی خود را شناسایی و تعیین کنید. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قبض‌های آب، برق، گاز، تلفن، موبایل و شارژ ساختمان
هزینه‌های خورد و خوراک روزانه
هزینه‌های مالی همچون پرداخت حق بیمه
هزینه‌های خانوادگی همچون خرید هدیه برای اعضای خانه
هزینه‌های سفر (کرایه تاکسی، آژانس، اتوبوس، مترو، قطار، هواپیما و …)
هزینه‌های تفریح (تعطیلات، باشگاه، رستوران، کافه و …)

برای اینکه دید صحیح و دقیقی در زمینه خرج‌های خود داشته باشید بهتر است از اپلیکیشن‌های حسابداری کمک بگیرید. این اپ‌ها همه هزینه‌های احتمالی زندگی را تفکیک و تعیین کرده‌اند و تنها کاری که لازم است شما انجام دهید، وارد کردن عدد خرج‌های خود پس از هر خرید و پرداخت است. به این ترتیب، می‌توانید پس از یک تا سه ماه، به‌خوبی آمار هزینه‌های خود را بگیرید و متوجه شوید که برای چه مسایلی زیاد از حد پول خرج می‌کنید و برای چه کارهایی باید بیشتر هزینه تقبل کنید.

البته اگر بنا به هر دلیلی تمایلی به استفاده از ابزارهای تکنولوژی ندارید، توصیه می‌کنیم یک تقویم نه چندان بزرگ تهیه کنید. هر روز هر خرید و خرجی که انجام داده‌اید را در صفحه خودش یادداشت کنید. البته این روش علاوه بر وقت‌گیر بودن، دردسرهای خاص خود را دارد و توصیه می‌کنیم تا از اپ‌های موبایلی یا سرویس‌های کامپیوتری برای این منظور استفاده کنید.

پس از بررسی هزینه‌ها، اگر متوجه شدید که بیشتر از درآمد خرج می‌کنید باید به بررسی لیست هزینه‌های خود پرداخته و گزینه‌های غیرضروری را حذف کنید.

به‌طور مثال، اگر باشگاه ثبت‌نام می‌کنید و نمی‌روید، بهتر است ماه بعدی عضویت خود را تمدید نکنید. یا اگر عادت به خرید غذا از بیرون دارید، آن را ترک کرده و خودتان در خانه با هزینه کمتر غذا بپزید.

همچنین می‌توانید با گرفتن صورت‌حساب بانکی ببینید درآمدتان را خرج چه چیزهایی می‌کنید.

از اعضای خانواده برای بودجه‌بندی اقتصادی کمک بگیرید

برای اینکه بتوانید در مدیریت مسایل مالی خانه موفق شوید، لازم است با همه اعضای خانواده که در خرج‌ها نقش دارند، صحبت کرده و مشورت و همفکری لازم از آنها بگیرید. با همکاری همه اعضای خانواده می‌توان طریقه خرج کردن پول‌ها را روی خطی ثابت با کمترین ضرر و هزینه‌ی اضافی پیش برد.

همچنین لازم است در برخی از هزینه‌های خود همانند مصرف آب، برق و گاز صرفه‌جویی کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که زندگی فراز و فرود زیادی دارد و شما نمی‌توانید همیشه روی یک روند مشخص و واحد حرکت کنید. بنابراین لازم است هر چند ماه یک‌بار تغییراتی در نحوه خرج و مخارج خود ایجاد کنید.

مثلا ممکن است اضافه حقوق یا افزایش حقوق داشته باشید یا مبالغ شارژ و قبض‌های آب و برق زیاد شده باشد.

پرداخت قسط‌های وام یا قرض‌ها را در اولویت قرار دهید

اگر قسط‌های ماهانه دارید، حتما آنها را در اولویت هزینه‌های خود قرار دهید. وقتی این موارد را تسویه می‌کنید خیال خودتان هم راحت خواهد بود و جریمه‌ای هم شامل حالتان نخواهد شد. بسیار مهم است که از قرارداد مالی خود تخطی نکنید.

برای پس‌انداز مالی برنامه‌ریزی کرده و هدف تعیین کنید

بعضی از مردم پس‌انداز کردن را ناممکن یا کاری دشوار می‌دانند. اما ما این اطمینان را به شما می‌دهیم که چندان سخت نیست.

داشتن پس‌انداز مالی یکی از واجبات زندگی امروزی است زیرا هنگام مواجهه با هزینه‌های ناخواسته و ناگهانی، بهتر است که خودتان ته حسابتان پولی داشته باشید و دست به دامن دوستان و آشناها نشوید. برای چنین هدفی مثلا می‌توانید تعیین کنید که به ارزش سه ماه از حقوق همیشه در حسابتان باشد.

نگران نباشید، رسیدن به این هدف چندان سخت نیست. هر زمان که پولی به دستتان می‌رسد، مقداری از آن را برای روز مبادا کنار بگذارید و کاملا هم نادیده‌اش بگیرید. یک حساب بانکی باز کنید و هر ماه این پول را هر چند اندک، به آن حساب واریز کنید.

ادامه داشتن این روند کمک می‌کند تا برای خریدهایی که مدنظر دارید، بودجه اولیه را بدست بیاورید، بدون اینکه لازم باشد از کسی قرض بگیرید.

همچنین می‌توانید پول‌های خود را در حساب‌هایی ذخیره کنید که سودی به آنها تعلق می‌گیرند. یا پس از یک‌جا شدن پول‌ها، آنها را در جایی برای آینده سرمایه‌گذاری کنید. مثل پیش‌خرید ملک یا خرید سهام



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.