نرم افزارحسابداری صدگان

دیه در ماه‌های حرام سال ۹۷ چقدر است؟

0 2,382

حسابداراپ

ماه رجب یکی از ماه های حرام است که دیه در آن به میزان ۳۳ درصد افزایش می‌یابد.

پندار سیستم


و باید یادمان باشد ۲۸ اسفند یعنی شروع سفرهای نوروزی همراه با آغاز ماه رجب است.

به گزارش فارس، معمولا ایرانی‌ها تا چند روزی تعطیلات پیدا می‌کنند بار و بندیل را جمع کرده و پا به سفر می‌گذارند.

از آنجایی هم که سفر با ماشین شخصی ارزان تر از بقیه انواع سفر از جمله استفاده از هواپیما و قطار است چه بهتر آنکه ماشین را روشن کرده و وارد جاده شده و چند روزی را خارج از خانه و کاشانه سپری کرد.

اما همین دو دو تا چهارتای ساده می‌شود بلای جان ایرانی‌ها و به یکباره تعداد تصادفات جاده‌ای بالا می‌رود و مترصد آن هم تعداد کشته‌ها.

فارغ از اینکه وقتی کسی در تصادفی کشته و زخمی می‌شود خانواده‌ای درمانده و دردمند می‌شوند نباید فراموش کرد که مقصر حادثه باید دست به جیب شده و خسارت و دیه پرداخت کند.

کمی راننده باشی و حساب و کتاب هم بلد باشی حواست هست که چند ماه از سال به نام ماه‌های حرام شناخته می‌شود ودیه در آنها افزایش پیدا می‌کند.

اما اگر کمی از این حساب و کتاب دور باشی معمولاً برایت سوال پیش می‌آید که در چه ماه‌هایی نرخ دیه افزایش پیدا می‌کند و مبلغ آن چقدر است؟

نرخ دیه در کدام ماه‌ها افزایش می‌یابد؟

فرض کنیم شخصی در ماه حرام مرتکب قتل غیر عمدی ناشی از حادثه رانندگی شده و می‌خواهیم بدانیم که اولاً تحت چه شرایطی دیه‌ای که باید بپردازد افزایش پیدا می‌کند و ثانیاً این افزایش تا چه سقفی است؟ ماه‌های حرام عبارتند از ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب، بنابراین بر خلاف باور برخی که ماه رمضان را نیز جزو ماه‌های حرام می‌دانند فقط ماه‌های مذکور ماه حرام بوده و موجب افزاش دیه یا با اصطلاح تغلیظ آن می‌شود اما برای اینکه نرخ دیه افزایش پیدا کند هم صدمه و هم قتل باید در یکی از این چهار ماه حرام باشد.

افزایش ۲۱ میلیونی نرخ دیه در سال ۹۷

پس اگر کسی در ماه رجب به واسطه تصادف رانندگی مصدوم شد و در ماه شعبان فوت کرد افزایش دیه شامل او نمی‌شود،‌حتی عده‌ای معتقدند که صدمه و فوت باید در یک ماه حرام باشد پس اگر کسی در ماه ذیقعده صدمه دید و در ماه ذیحجه فوت کرد باز هم افزایش دیه مستقر نخواهد شد.

دیه کامل معادل بهای یکصد نفر شتر است و اگر صدمه و قتل هر دو در ماه حرام واقع شوند یک سوم به مبلغ دیه اضافه می‌شود و شخص مقصر باید بهای ۱۳۳ نفر شتر را بپردازد.

در سال ۹۶ و بر اساس نظر رئیس قوه قضائیه دیه به میزان ۲۱۰ میلیون تومان تعیین شده بود در حالی که برای سال ۹۷ این رقم به ۲۳۱ میلیون تومان برای ماه های غیرحرام افزایش یافته است.

با توجه به تغییر نرخ دیه و افزایش ۲۱ میلیون تومانی آن، بیش از پیش رعایت اصول راهنمایی و رانندگی و همچنین تمدید بیمه نامه‌های شخص ثالث، گواهینامه و برگه معاینه فنی خودرو ضرورت پیدا می‌کند.

دیه در ماه‌های حرام سال ۹۷ چقدر است؟

همانطور که گفته شد دیه در سال ۹۶ و در ماه‌های غیرحرام مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان بود که این رقم برای ماه‌های حرام در آن سال عدد ۲۸۰ میلیون تومان بود.

اما با توجه به افزایش ۲۱ میلیون تومانی رقم دیه در ماه‌های غیرحرام سال ۹۷، رقم دیه در ماه‌های حرام هم چیزی در حدود ۳۰۸ میلیون تومان خواهد بود. یعنی ۲۸ میلیون بیشتر از سال گذشته.

۵۳۰ بدهکار دیه ناشی از تصادفات رانندگی در زندان‌های کشور

میزان افزایش جریمه‌ها هرچند تا ۵ برابر هم شده و سقف این مبالغ حتی در مواردی به ۴ میلیون ریال هم رسیده اما رویکرد جریمه‌محوری هرگز سیاست کارآمدی برای شرایط امروز کشور نبوده است.

متأسفانه هنوز بسیاری از رانندگان ایرانی اصول ابتدایی مربوط به قوانین را نه این‌که نخواهند رعایت کنند، بلکه نمی‌دانند!

بر اساس اعلام مدیرعامل ستاد دیه کشور تا شهریور ماه ۹۶ تعداد ۵۳۰ بدهکار دیه ناشی از تصادفات رانندگی در زندان‌های کشور تحمل کیفر می‌کردند و این نشان می‌دهد که برای داشتن جامعه سالم، جرم بودن تخلفات رانندگی باید برای همه اقشار اجتماعی نهادینه شود.

انسان تا ۸۵ درصد عامل اصلی‌تصادفات رانندگی است

از سوی دیگر براساس‌ تحقیقات انجام‌شده، انسان تا ۸۵ درصد عامل اصلی‌تصادفات رانندگی و یا عامل زمینه‌ساز آن است، به همین جهت بررسی سلامت روانشناختی رانندگان قبل از صدور گواهینامه درکاهش تصادفات بسیار مؤثر است.

رفتارهای رانندگی، فرهنگ ترافیکی، رانندگی هیجان‌محور ، خشم جاده‌ای و بسیاری دیگر از این نوع موضوعات، مباحثی هستند که در حوزه روانشناختی و یا علوم اجتماعی به شمار رفته که با هدفگذاری مناسب می‌توانند در مدت زمانی کوتاه، نقش عامل انسانی در بروز تصادفات را تعدیل کنند.

بدیهی است داشتن گواهینامه توسط افرادی که سلامت روانشناختی آنها با تردید مواجه است، همچون یک ابزار قتاله است که قبل از هرچیزی، سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد.

۲۸ اسفند مصادف با اول رجب!

اما همه اینها را گفتیم تا یادمان بماند که روز ۲۸ اسفند امسال یعنی درست یک روز قبل از آغاز سفرهای عیدانه هموطنان مصادف است با حلول ماه رجب.

و باید یادمان بماند که در این ماه خدای نکرده اگر مقصر وقوع تصادف منجر به جرح و فوت باشیم میزان دیه پرداختی مشمول ماه‌های حرام خواهد شد.

همچنین باید یادمان باشد که اگر زبانم لال یادمان برود بیمه نامه خودروی مان را تمدید کرده باشیم شاید سالها پشت میله‌های زندان سپری کنیم.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.