نرم افزارحسابداری صدگان

تعریف صورت حساب سود و زیان چیست؟

0 1,341

حسابداراپ

صورت حسابی که عملکرد مالی شرکت را در یک بازه زمانی خاص اندازه‌گیری می‌کند، صورت حساب سود و زیان گفته می‌شود. این صورت حساب با ارائه خلاصه‌ای از اینکه کسب‌وکارها چگونه درآمدها و هزینه های خود را از طریق فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی کسب می‌کنند، محاسبه می‌شود. همچنین سود یا زیان خالص ایجادشده شرکت را در یک دوره حسابداری خاص، معمولاً در یک فصل یا سال مالی نشان می‌دهد.


صورتحساب سود و زیان یکی از سه گزارش مالی مهم است. دو تای دیگر ترازنامه و صورت حساب جریانات نقدی هستند. صورتحساب سود و زیان به دو بخش تقسیم می‌شود:

بخش عملیاتی و بخش غیرعملیاتی.

بخشی از این صورت حساب که با آیتم‌های عملیاتی سروکار دارد برای سرمایه گذاران و همچنین تحلیل گران جذاب است. چون این بخش اطلاعاتی درباره درآمدها و هزینه هایی که نتیجه مستقیم عملیات منظم تجاری هستند، نشان می‌دهد. برای مثال، اگر یک شرکت تجهیزات ورزشی تولید می‌کند، پس آیتم‌های عملیاتی آن درباره درآمدها و هزینه های مربوط به تولید تجهیزات ورزشی خواهد بود.

پندار سیستم

آیتم‌های غیرعملیاتی اطلاعات درآمد و هزینه فعالیت‌هایی که به‌صورت مستقیم به عملیات منظم شرکت مربوط نیستند، نشان می‌دهد. به‌طور مثال، اگر مدیران شرکت تولیدکننده تجهیزات ورزشی، قطعه‌ای زمین و تعدادی میز و صندلی بلااستفاده شرکت را بفروشد، درآمدها و سود و زیان ناشی از فروش این اقلام به‌عنوان بخش آیتم‌های غیرعملیاتی طبقه‌بندی می‌شود.

معادل‌ انگلیسی صورت حساب سود و زیان عبارت است از:

Income Statement

تهیه‌شده در: مدیر مالی



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.