نرم افزارحسابداری صدگان

بخشنامه دستمزد سال ۹۷ صادر و ابلاغ شد + متن بخشنامه

1 10,284

حسابداراپ

تاریخ آخرین بروزرسانی: ۹۷/۱/۳۰

امروز ۲۶ فروردین‌ماه ،بخشنامه‌ی مزدی ۱۳۹۷ به شرح زیر از طرف علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) برای اجرا ابلاغ شد.

جهت دریافت متن کامل بخشنامه به انضمام الحاقی های آن   اینجا کلیک کنید.


شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان و کارگران) درجلسه مورخه ۹۷/۱/۲۲ از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۳۹۷ در اجرای ماده (۴۱) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هرچه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین باتوجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی کافرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.
۱. از اول سال ۱۳۹۷ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانونت کار (اعم زا قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۳۷۰،۴۲۳ ریال (سیصد و هفتاد هزار و چهارصد و بیست و سه ریال) تعیین می‌گردد. همچنین از اول سال ۱۳۹۷ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۱۰.۴ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به اضافه روزانه ۲۸۲۰۸ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۶ افزایش می‌یابد.
تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌ای طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ ۳۷۰،۴۲۳ ریال (سیصد و هفتاد هزار و چهارصد و بیست و سه ریال) بند (۱) کمتر شود.
۲. به کارگرانی که در سال ۱۳۹۷ دارای یک سال سابقه یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۱۷،۰۰۰ ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.
تبصره ۱: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می‌گیرد.
تبصره ۲: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۶، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.
تبصره ۳: براساس مصوبه مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت محوری و بهره‌مندی تمامی کارگران با سابقه از ابتدای سال ۱۳۹۷ همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.
۳. براساس مصوبه ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۳۹۷ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متاهل یا مجرد) ماهانه مبلغ ۱،۱۰۰،۰۰۰ ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.
۴.ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (۱) و تبصره یک بند (۲) در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌باشند و نیز در مورد کارگران مزدی و همچنین چگونگی ارتقای طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.
۵. مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۹۷ به طور موقت در کارگاه‌ها اشتغال می یابند نخواهد شد.
۶. واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره‌وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت‌نامه‌های کارگاهی و پیمان‌های دسته‌جمعی و پس از تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.




جدول حقوق و مزایای کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۳۹۷





 مقایسه حداقل دستمزد ماهانه در دو سال ۹۶و ۹۷




۹۷/۱/۳۰

حقوق و مزایای کارگران مشمول قانون کار در سال ۹۷





۹۶/۱۲/۲۸

دقایقی پیش، شورای عالی کار در پایان ماراتنی طولانی، میزان افزایش دستمزد کارگران برای سال آینده را تعیین کرد؛ افزایشی که برای کارگرانِ حداقلی بگیر ۱۹.۸ درصد خواهد بود و برای دیگر کارگران، تقریبا همسنگ نرخ تورم رسمی در نظر گرفته شده است؛ موضوعی که می‌تواند حواشی به دنبال داشته باشد.


سرانجام در پایان ماراتنی طولانی و رکوردشکن، حداقل دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار برای سال ۹۷ تعیین و تصویب شد؛ اتفاقی که بیش از ۶۰ درصد کل شاغلان کشور چشم انتظار وقوعش بودند.
به گزارش «تابناک»، شورای عالی کار -که هر ساله یک هفته مانده به پایان سال، حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده را تعیین و ابلاغ می‌کرد- امسال با دیرکردی عجیب و در واپسین ساعات کاریِ سال، موفق به انجام این کار شد و ۱۱.۱۴۱.۴۰۰ ریال (یک میلیون و یکصد و چهارده هزار و یکصد و چهل تومان) را حداقل حقوق کارگری سال ۹۷ اعلام کرد که نسبت به سال گذشته ۱۸۴ هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.
غیبت دو وزیر در نشست!
در حالی که سه وزیر عضو شورای عالی کار هستند و می‌بایست در تعیین حقوق قانون کار برای سال آتی نقش ایفا کنند، تنها ربیعی، وزیر “تعاون، کار و رفاه اجتماعی” در شورا حضور داشت و آن گونه که علی فتحی، عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران خبر داد، وزرای “امور اقتصادی و دارایی” و “صنعت، معدن و تجارت” در نشست حضور نداشتند!

ماده ۴۱ قانون کار در خصوص افزایش دستمزد کارگران می‌گوید: «حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود و بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین کند.»

آن گونه که در متن قانون نیز آمده، میزان افزایش سالانه مزد کارگران تابع درصد تورم رسمی کشور است، اما در ادامه قانون توضیحاتی آمده که موجب می‌شود، اکتفا به نرخ تورم سالانه مطلوب نباشد و کفاف زندگی حداقلی کارگران و خانواده هایشان را ندهد. نکته‌ای کلیدی و اساسی که در نشست‌های روز‌های اخیر شورای عالی کار به محل بحث و مجادله تبدیل شد و تعیین میزان افزایش دستمزد سال ۹۷ را دشوارتر از همیشه کرد.

روند افزایش نرخ حقوق کارگران در سال‌های گذشته

روند افزایش نرخ حقوق کارگران در سال‌های گذشته
 

سرانجام بر پایه مصوبه شورا حداقل دستمزد کارگران ۱۹.۸ درصد افزایش یافت؛ رقمی که برای بخش‌های دیگر کمی تفاوت دارد و برای سایر سطوح افزایش ۱۲ درصدی به علاوه ۲۴ هزار ۱۸۸ ریال مورد تصویب شورای عالی کار قرار گرفت؛ مصوبه‌ای که برای نهایی شدن به تصویب در دولت نیاز دارد.

میزان افزایش حقوق کارگران در حالی مشخص می‌شود که برخی بر این باورند، تفاوت چشمگیر و آسیب‌زایی میان حقوق کارگران و حداقل هزینه‌های خانوار وجود دارد که تنها راه رفع آن، افزایش چند برابری حقوق قانون کار است؛ وضعیتی که نتیجه کوتاهی دولتمردان در سال‌های گذشته است و از این روی، جبران آن تنها زمانی ممکن خواهد بود که دولتمردان هم پای کار آمده و جبران بخشی از قصور رفته بر کارگران را متعهد شوند؛ اتفاقی که بعید است روزی شاهد وقوع آن باشیم!


در جلسه سه‌جانبه شورای عالی کار با افزایش ۱۹.۸ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده توافق شد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضای کارگری، دولت و کارفرمایی شورای‌عالی کار با افزایش ۱۹.۸ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۷ و همچنین افزایش ۱۲ درصدی مزد برای سایر سطوح به علاوه ۲۴۱۸۸ ریالی روزانه مزد به‌طور کلی توافق کردند.(توضیح سایت: طبق اظهارات وزیر کار ، تغییرات  سایر سطوح مزد در سال بعد ابلاغ میشود.)

گرچه این توافق هنوز توسط وزرا امضا نشده اما توسط نمایندگان شورای عالی کار مصوب و نهایی شده است.

پس از امضای این مصوبه توسط وزرای مربوطه خبرهای تکمیلی ارسال می‌شود.


حداقل دستمزد ۲۰ درصد افزایش یافت

پس از تشکیل چندین نشست شورای عالی کار با دستور کار دستمزد ۹۷، سرانجام پس از نشست‌های متعدد شرکای اجتماعی، دستمزد حداقلی بگیران ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، دستمزد ۹۷ کارگران برای حداقلی بگیران از ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان در سال ۹۶ با افزایش ۲۰ درصدی،  یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان تعیین شد.

سایر سطوح مزدی در فرودین ماه سال آینده تعیین تکلیف می‌شود.

بر این اساس میزان دستمزد حداقلی بگیران با احتساب مبلغ ۱۱۰ هزار تومانی بن کارگری و ۴۰ هزار تومانی حق مسکن یک میلیون و ۲۶۵ هزار تومان برای سال آینده خواهد بود.

قرار است پس از تعیین تکلیف در خصوص مزدبگیران سایر سطوح مزدی در فروردین ماه بخشنامه افزایش دستمزد از سوی علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شود.

لازم به ذکر است امسال مذاکرات مزدی رنگ و بوی متفاوتی نسبت به ادوار گذشته داشت به طوریکه پس از افزایش اختلافات بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی نشست‌های جداگانه ای از سوی وزیر کار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد تا دیدگاه های طرفین به یکدیگر نزدیک شود.


حداقل دستمزد کارگران دارای دو فرزند یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان خواهد بود

حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند برای سال آینده بیش از یک میلیون و پانصد و سی هزار تومان خواهد بود.

علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد به دستمزد کارگران در سال ۹۷ اضافه خواهد شد، تصریح کرد: حدود ۲۳۰ هزار تومان به حداقل دریافتی کارگران دارای دو فرزند در سال ۹۷ افزوده می‌شود.

وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به انجام مذاکرات فشرده مزدی طی روزهای گذشته در شورای عالی کار گفت: هنوز تا رسیدن به وضعیت رضایت‌بخش معیشتی کارگران و همچنین افزایش قدرت خرید نیروی کار باید تلاش مجدانه به عمل آوریم چراکه هنوز با وضعیت نسبتا مطلوب در این زمینه فاصله داریم.

ربیعی تاکید کرد: دستمزد کارگران در سال ۹۷ حدود ۱۳۰ درصد نسبت به تورم جلوتر خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد: توافق بر سر افزایش سایر سطوح مزدی تا پیش از پایان فروردین انجام می‌شود.

به گفته ربیعی، شورای عالی کار در نشست سه‌جانبه امشب تنها بر سر افزایش حداقل مزد به توافق رسیده و رقم افزایش ۱۹،۸ درصدی مزد؛ حدود ۱۳۰ درصد بالاتر از تورم اعلامی تعیین شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرد که در فروردین ماه بخشنامه مزد ۹۷ را منتشر می‌کند.




۹۷/۱/۲

جدول غیررسمی نرخ افزایش حقوق سال ۹۷ / بدون افزایش سایر سطوح مزدی



توضیح سایت: حق سنوات روزانه و ماهانه این جدول در سال ۱۳۹۶ نیز ۱۷،۰۰۰ریال و ۵۱۰،۰۰۰ ریال بوده است.




۹۷/۱/۲

تغییر دستمزدِ حداقل بگیران کارگری در سال ۹۷

حق اولاد کارگری طبق آخرین مصوبه نشست شورای‌عالی کار برای فرزندان زیر ۱۸ سال ۱۱۱ هزار و ۴۱۴ تومان پرداخت خواهد شد.

به گزارش فارس، شورای عالی کار در آخرین نشست خود در سال ۱۳۹۶ حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای ۳۰ روز کاری را یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۱۴۰ تومان تعیین کرد، اما میزان افزایش دستمزد سایر سطوح مزدی یعنی شاغلانی که بیش از حداقل حقوق (۹۳۰ هزار تومان) دریافتی داشتند، به بعد از تعطیلات نوروزی موکول شده است.

بر اساس این گزارش، حق مسکن ۴۰ هزار تومان و بن نقدی کارگری همان رقم ۱۱۰ هزار تومان مورد توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی قرار گرفت.

طبق مصوبه‌ای که شورای عالی کار داشت، حق اولاد برای هر فرزند زیر ۱۸ سال ۱۱۱ هزار و ۴۱۴ تومان و به نسبت برای هر تعداد فرزند این میزان افزوده می‌شود.

بنابراین حداقل حقوق دریافتی برای یک فرد متاهل که دارای یک فرزند زیر ۱۸ سال است، با احتساب حق مسکن و بن نقدی به یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۵۴ تومان رسید و همین طور حداقل حقوق برای افراد مجرد یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۱۴۰ تومان پرداخت خواهد شد.

حداقل دستمزد روزانه با افزایش حدود ۴ هزار تومان به ۳۷ هزار و ۱۳۸ تومان رسید.

پندار سیستم

بنابر این گزارش، باید دید که شورای عالی کار در اولین نشست خود در سال ۹۷ چه میزان افزایشی برای سایر سطوح مزدی تعیین و ابلاغ خواهد کرد.

البته پیش از این پیش‌بینی‌هایی برای میزان افزایش مزد سایر سطوح مزدی از افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی انجام شده، اما کارفرمایان پیشنهاد کردند که سایر سطوح علاوه بر افزایش ۸.۳ دهم درصدی روزانه ۳۳ هزار و ۳۳۵ ریال دریافت کنند.

اما نمایندگان کارگری افزایش ۱۲ درصدی دستمزد سایر سطوح را علاوه بر روزانه ۲۴ هزار و ۱۸۸ ریال را پیشنهاد کرده‌اند.

 




۹۷/۱/۱۴


جدول حقوق و مزایای کارگران مشمول قانون کار در سال۹۷





۹۷/۱/۱۴

حق بیمه سال ۹۷ بر اساس حداقل دستمزد

– مبلغ کل بیمه: ۳۶۷۲۱۷۱

– سهم کارفرما: ۲۸۱۵۳۳۱

– سهم کارگر: ۸۵۶۸۴۰

– تمامی مبالغ به ریال است

– لازم به توضیح است که کل حق بیمه ۳۰درصد حقوق می‌باشد که ۲۳درصد سهم کارفرما و ۷درصد سهم کارگر است.


۹۷/۱/۱۵


سرماه چقدر به مزد کارگران اضافه خواهد شد؟

مطابق عرف و قانون و توافق ۱۷ روز دیگر دهها هزار بنگاه کوچک و بزرگ در سراسر ایران باید دستمزد فروردین ماه را پرداخت کنند. اما این پرداخت نسبت به فروردین ۱۳۹۶ چه مقدار افزاایش را تجربه خواهد کرد؟

در حالی که مطابق گفته های وزیر کار دهها هزار بنگاه در ایران ۲۰ درصد افزایش حقوق که وی به همراه نمایندگان کارگران تصویب کرده اند را باید پرداخت کنند اما کارفرمایان پرشماری این عدد را قبول ندارند. در صورتی که کارفرمایان از پرداخت این میزان افزایش حقوق درخواستی دولت اجتناب کنند آیا با آنها برخورد قانونی خواهد شد . این برخورد قانونی با استدلال به کدام قانون خواهد بود ؟ ایا نهادهای کارگری می توانند ضمانت اجرایی مصوبه برخلاف خواست کارفرمایان باشند و کارگران را برای اجرای خواست خود به تحرکی وادار کنند؟
ابزار مدرن نبرد
روزنامه شرق در گزارشی که امروز منتشر کرده است به نبرد قلمی آمده در صفحه های توییتر نماینده کارفرمایان و نماینده کارگران در باره مسایل پیدا و پنهان نرخ مزد ۱۳۹۷ را به اطلاع افکار عمومی رسانده است. در این گزارش آمده است : تنها ساعاتی پس از آنکه وزیر کار از توافق کارگران و کارفرمایان بر سر افزایش ١٩,٨درصدی حداقل دستمزد خبر داد، حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، رئیس کانون کارآفرینی ایران و یکی از نمایندگان کارفرمایان در شورای عالی کار اولین واکنش را به سخنان علی ربیعی نشان داد و به‌کل منکر هرگونه توافقی با کارگران و کارفرمایان بر سر میزان افزایش حداقل دستمزد شد. حسین سلاح‌ورزی در توییتر نوشت: «برخلاف آنچه  وزیر محترم کار در مصاحبه تلویزیون فرمودند، هیچ توافقی از طرف گروه کارفرمایی در شورای عالی کار اعلام نشده است. گروه کارفرمایی معتقد به افزایش حداکثر ١٢درصدی متوسط هزینه‌های مربوط به دستمزد در سال ٩٧ است». سلاح‌ورزی در ادامه نوشت: «اصرار دولت به افزایش ٢٠درصدی مزد، حتما به تقویت اقتصاد غیررسمی منجر خواهد شد». و اضافه کرد: «در جلسه امشب شورای عالی کار نمایندگان بخش کارفرمایی حضور نداشتند، تفاهم افزایش ٢٠درصدی مزد با چه کسانی صورت گرفته است؟».  این توییت سلاح‌ورزی آغازی بر جدال نمایندگان کارگری و کارفرمایی در توییتر بود. علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در واکنش به سلاح‌ورزی نوشت: «آقایی که در مذاکرات مزدی حاضر نبوده و حتی تلفن همکاران خودش رو هم جواب نمی‌داد، تفاهم درمورد حداقل مزد رو تکذیب کرده، امان از انتخابات اتاق» و سپس اضافه کرد: «به‌ نظر نماینده غایب کارفرمایی ملاک تعیین دستمزد نه نرخ تورم است و نه بند۲ ماده۴۱ بلکه نظر ایشان و دوستانشان و هزینه‌هایشان ملاک است! ممنون از اعتراف صریح». این واکنش خدایی بی‌جواب نماند و سلاح‌ورزی ساعاتی بعد در توییتر توافق بر سر حداقل دستمزد بدون توافق بر سر سایر سطوح را غیرقابل‌قبول دانست و نوشت: «توافق و تعیین حداقل دستمزد، سایر سطوح مزدی و اجزای مزد فقط به‌صورت مرتبط و ‌هم‌زمان پذیرفته است. تفکیک مذاکره و توافق درمورد حداقل دستمزد و سایر سطوح مزدی از نظر بخش کارفرمایی قابل قبول نیست». روز بعد این خدایی، نماینده کارگران بود که در پاسخ به سلاح‌ورزی نوشت: «تصمیمات شورای عالی کار با رأی اکثریت اتخاذ می‌شود ولی ظاهرا گروه کارفرمایی برای خود حق وتو قائل است». او اضافه کرد: «ترک جلسه و امضانکردن توافق، ابزار ما [کارگران] در مذاکرات سه‌جانبه نابرابر است که کارفرماها آن را هم مصادره می‌کنند. مثلا ما باور کردیم آنها و دولت اختلاف دارند». جدل توییتری نمایندگان کارگری و کارفرمایی به همین‌جا ختم نشد و سلاح‌ورزی روز بعد در توییتر نوشت: «از دو ماه پیش در یادداشت‌های مختلفی عرض کرده بودم که دولت در راستای کسب محبوبیت قصد افزایش چشمگیر دستمزدها را دارد، پیام نوروزی رئیس‌جمهور محترم هم ریشه اصلی این تصمیم را عیان کرد. به هر صورت رفتار دولت با نیت حمایت از تولید و توسعه اشتغال همخوانی ندارد». علی خدایی نیز واکنش نشان داد و نوشت: «مزد تعیین‌شده نصف حق قانونی کارگران هم نیست آن‌وقت وارداتچی‌ها مصیبت تولید گرفته‌اند. دست پیش را گرفته‌اند که پس نیفتند وگرنه سهم مزد در قیمت تمام‌شده کالا پنج درصد است». او اضافه کرد: «دولت، یعنی شریک شما [کارفرمایان] در سالی که برای کسب رأی نیاز به محبوبیت داشت به اهداف مشترکتان پشت نکرد، امسال سال دروکردن کاشته‌هایتان بود نه کسب محبوبیت». خدایی در ادامه دو توییت دیگر نیز نوشت و به کاهش قدرت خرید کارگران اشاره کرد و گفت: «قرار است از تولید حمایت شود ولی کسی نمی‌گوید این تولیدات را چه کسی می‌خواهد بخرد. سرکوب مزدی سال‌های اخیر مهم‌ترین عامل رکود است. سرانه مصرف شیر صد کیلو کاهش یافته است».

او با طعنه‌ای آشکار اضافه کرد: «نرخ بالای سود بانکی، قاچاق، واردات بی‌رویه کالا و بوروکراسی‌ اداری مانع تولید نیست و فقط دستمزد با سهم پنج‌درصدی، قرار است به تولید لطمه بزند!».
سلاح‌ورزی نیز به وضعیت نابسامان صنایع کشور اشاره کرد و نوشت: «در شرایطی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در سال ۹۶ توان پرداخت حقوق را نداشته و اغلب کارگاه‌ها مشکل معوق‌شدن چندماهه حقوق را دارند و بانک مرکزی تورم اسفندماه را ٨,٢ درصد اعلام کرده، افزایش ۲۰‌درصدی مزد بیشتر به شوخی شبیه است، مگر اینکه نیتی غیر از نیت اقتصادی در آن دخیل باشد». نماینده کارگران نیز ساکت نماند و نوشت: «آقای نگران تولید، ۱۷ توییت راجع به بالابودن دستمزد و قانون کار داشته و حتی یک اشاره به نرخ سود بانکی، قاچاق کالا و هزینه مبادله و… ندارد». سپس اضافه کرد: «شما تصور کن دولتی که تئوریسین اقتصادی آن «نیلی» باشد و معاون اقتصادی رئیس‌جمهورش «نهاوندیان»، علیه اتاق بازرگانی و به نفع کارگر تصمیم بگیرد». در پایان نیز بار دیگر این سلاح‌ورزی بود که هرگونه توافق بر سر حداقل دستمزد را تکذیب کرد و نوشت: «در پاسخ به نگرانی تولیدکنندگان ایرانی بار دیگر با تأکید عرض می‌کنم، تکلیف مزد ٩٧ هنوز نهایی نشده و نمایندگان کارفرما در شورای‌عالی کار صرفا درباره حداقل دستمزد، دیگر سطوح و اجزا به صورت هم‌زمان بحث و توافق خواهند کرد».
کیک کوچک و دهانهای باز
واقعیت این است که کیک تولید ناخالص داخلی ایران روندی «ا آرام و در مجموع آهسته دارد و به همین دلیل و به دلیل اینکه نرخ رشد از فعالیتهایی به دست می آید که به استفاده از نیروری کار برنمی گردد اندازه آن به اندازه مورد نیاز بزرگ نمی شود . کیک کوچکتولید درایران با هانهیی اباز مواجه شده است که هرقشر و گروهی خود را مستحق اندازه بیشتری از آن می دانند. نماینده کارگران به سرکوب مزدی در دهه های گذشته اشاره می کند ومعتقد است این سرکوب مزدها به دلایل گوناگون رخ داده و متوسط رشد دستمزد از رشد نرخ تورم عقب افتاده استو باید این عقب افتادگی جران شود. از سوی دیگر نمایندگان کارفرمایان باوردارند که نهاددولت با اشتهایی که درخرج دارد باعث رشد تورم می شود و نباید هزینه  مخارج ناشناس دولت از جیب کارفرمایییان پرداخت شود. هردو گروه اما باوردارند کیک کوچک تولید را باید در مسیر رشدهای بالا قرارداد تا هرگروه اجتماعی سهم مناسبی از یک کیک بزرگتررا به دست آورد.




۹۷/۱/۱۷


بخشنامه دستمزد ۹۷ کی ابلاغ می‌شود؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: ابلاغ بخشنامه دستمزد ۱۳۹۷ به سراسر بنگاهها بعد از نهایی شدن میزان افزایش سایر سطوح مزدی خواهد بود.

وی درباره میزان افزایش سایر سطوح مزدی گفت: آخرین پیشنهاد ما در روند مذاکرات سال گذشته برای افزایش سایر سطوح مزدی این بود که سایر سطوح مزدی ۱۲ درصد به اضافه روزانه ۲۴۱۸ تومان افزایش پیدا کند و دولت در این زمینه باید تصمیم بگیرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: ممکن است دولت بخواهد در این خصوص جلسه‌ای برگزار کند، ولی اعتقاد ما این است که به جلسه جدید نیازی نیست و ما پیشنهاد خود را مطرح کرده‌ایم.

خدایی ابلاغ بخشنامه دستمزد سال ۱۳۹۷ به بنگاههای سراسر کشور را منوط به تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سایر سطوح مزدی و نهایی شدن آن دانست.

شورای عالی کار در آخرین جلسه دستمزد خود در اسفند سال گذشته، با افزایش ۲۰ درصدی حداقل مزد کارگران برای سال ۱۳۹۷ موافقت کرد و حداقل دستمزد را از ۹۳۰ هزار تومان به یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان افزایش داد.

این شورا در خصوص افزایش بن خواربار و حق مسکن مصوبه‌ای نداشت و در مورد درصد افزایش سایر سطوح مزدی هم مقرر شد تصمیم گیری به بعد از تعطیلات عید موکول شود.




دستمزد ۹۷ تا پایان فروردین نهایی می‌شود

معاون وزیر کار با اشاره به تعیین تکلیف دستمزد «سایر سطوح مزدی» و بسته شدن پرونده دستمزد ۹۷ حداکثر تا پایان فروردین، از ابلاغ بخشنامه مزد پیش از ۳۱ فروردین خبر داد.

احمد مشیریان، معاون روابط کار وزیر کار در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان از سرگیری مذاکرات تعیین دستمزد شاغلان دارای سایر سطوح مزدی، گفت: طی هفته آینده جلسات مشترک نمایندگان کارگری، کارفرمایی و وزیر کار برای تصمیم گیری در خصوص دستمزد سایر سطوح مزدی تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در جریان جلسات روزهای پایانی سال گذشته توافقات کلی و مذاکرات اصلی بین گروه های کارفرمایی و کارگری صورت گرفته است، ادامه جلسات زمان بر نخواهد بود و قطعا پرونده دستمزد ۹۷ طی دو هفته آینده و قبل از پایان فروردین ماه بسته می شود.

معاون روابط کار وزیر کار با بیان اینکه امیدواریم هفته آینده پرونده دستمزد امسال نهایی شود گفت: اما قطعا تا پایان فروردین در خصوص دستمزد سایر سطوح مزدی با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی تصمیم گیری خواهد شد.

مشیریان تاکید کرد: بخشنامه دستمزد ۹۷ قطعا تا قبل از ۳۱ فروردین و پیش از پرداخت نخستین دستمزد کارگران از سوی وزیر کار ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در آخرین نشست مذاکرات مزدی ۹۷ در قالب شورای عالی کار در روزهای پایانی سال گذشته، دستمزد «حداقلی بگیران» یعنی شاغلانی که دستمزد پایه آنها در سال ۹۶ به میزان ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان بود، با افزایش ۲۰ درصدی ۱۸۵ هزارو ۹۸۶ تومان افزایش یافت، تا دستمزد پایه حداقلی بگیران در سال ۹۷ به حدود یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان برسد.

بر اساس این گزارش، حق بن کارگری برای سال ۹۷ ثبیت شد و همان ۱۱۰ هزار تومان خواهد بود. حق مسکن نیز بر اساس مصوبه سال گذشته هیأت وزیران ۴۰ هزار تومان است که این دو ردیف نیز به دستمزد پایه حداقلی بگیران اضافه خواهد شد.

اما دستمزد شاغلانی که بیش از ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان است تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می شوند که به دلیل اختلاف نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد.




۹۷/۱/۲۰

افزایش ۲۰ درصدی پایه حقوق کارگران

افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد سال ۹۷ کارگران در شرایطی به تصویب رسید که نمایندگان کارگری و کارفرمایی در جلسه نهایی دستمزد تلاش می‌کردند تا ارقام پیشنهادی خود را به کرسی بنشانند و از موضع خود کوتاه نمی‌آمدند؛ در نهایت پس از ساعت‌ها بحث و مذاکره، چانه‌زنی‌های فشرده و نشست‌های طولانی، اعضای شورای عالی کار و نمایندگان گروه کارگری، کارفرمایی و دولت در توافقی سه جانبه به افزایش ۲۰ درصدی پایه حقوق کارگران رضایت دادند.

به گزارش ایسنا، افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد سال ۹۷ کارگران در شرایطی به تصویب رسید که نمایندگان کارگری و کارفرمایی در جلسه نهایی دستمزد تلاش می‌کردند تا ارقام پیشنهادی خود را به کرسی بنشانند و از موضع خود کوتاه نمی‌آمدند؛ در نهایت پس از ساعت‌ها بحث و مذاکره، چانه‌زنی‌های فشرده و نشست‌های طولانی، اعضای شورای عالی کار و نمایندگان گروه کارگری، کارفرمایی و دولت در توافقی سه جانبه به افزایش ۲۰ درصدی پایه حقوق کارگران رضایت دادند.

اما ماجرای دستمزد کارگران به همین جا ختم نشد و علیرغم آنکه تکلیف افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال گذشته روشن شد اما مذاکرات برای تعیین سایر سطوح مزدی به دلیل طولانی شدن جلسات در روزهای پایانی سال گذشته، به تعویق افتاد و به بعد از تعطیلات عید موکول شد.

منظور از سایر سطوح مزدی، میزان پایه حقوق و مزدی است که سال گذشته بیش از رقم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار بوده و شامل آن دسته از مشمولان قانون کار می‌شود که پایه حقوق آنها در سال گذشته بر اساس سنوات و سابقه کار از ۹۳۰ هزار تومان بیشتر بوده است.

با وجود آنکه نمایندگان کارگری و کارفرمایی در آخرین جلسه دستمزد شورای عالی کار پیشنهاد خود را برای افزیش میزان سایر سطوح مزدی مطرح کردند اما آنطور که معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته قرار است به زودی جلساتی با حضور نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی به منظور نزدیک کردن پیشنهادات طرفین به یکدیگر برگزار و تکلیف بسته مزدی سال ۱۳۹۷ تا پایان فروردین ماه روشن شود.

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: در آخرین نشست شورای عالی کار، پیشنهاد افزایش ۱۲ درصدی سایر سطوح مزدی به علاوه ۲۴۱۸۸ ریالی مزد روزانه را مطرح کردیم و معتقدیم که به تشکیل جلسه مجدد نیازی نیست و وزارت کار باید در این زمینه تصمیم بگیرد. نمایندگان گروه کارفرمایی نیز افزایش ۸.۳ درصدی سایر سطوح مزدی به اضافه ۳۳۳۳۵ ریالی مزد روزانه را پیشنهاد کردند.

بخشنامه دستمزد همه ساله قبل از شروع سال جدید از سوی وزیر کار ابلاغ می‌شد ولی امسال برای اولین بار در طول ۱۰ سال گذشته است که بسته دستمزد سال ۹۷ هنوز نهایی نشده و بخشنامه‌ آن برای اجرا به بنگاه‌ها ابلاغ نشده است.

با توجه به عدم ابلاغ بخشنامه، بسیاری از بنگاه‌ها نسبت به اعمال افزایش حقوق نیروهای کار خود بلاتکلیفند، در حالی که برابر قانون و با توجه به مصوبه شورای عالی کار از ابتدای امسال افزایش ۲۰ درصدی حداقل مزد باید در پایه حقوق کارگران اعمال شود.

علی اصلانی – عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار – هم به ایسنا، گفت: بخشنامه دستمزد هر زمان که ابلاغ شود، افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد بدون استثناء باید از فروردین ۱۳۹۷ اجرایی شود و شرکت‌ها و بنگاه‌های مشمول قانون کار باید این افزایش را لحاظ کنند، منتها در مورد برخی از بنگاه‌ها و کارگاه‌ها که قرارداد نیروهای کار خود را در ماه‌های بعد منعقد می‌کنند یا در پایان سال قبل قرارداد نیروهای کارشان به اتمام رسیده و تسویه کرده و قراردادهای جدید را از ۱۵ فروردین تمدید می‌کنند، ممکن است افزایش حداقل مزد به شکل معوقات مزدی در ماهای بعد پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، شورای عالی کار سال گذشته در مورد افزایش بن خواربار و حق مسکن کارگران مصوبه‌ای نداشت و بر این اساس در فیش‌های حقوقی کارگران از ابتدای امسال، حق مسکن کماکان ۴۰ هزار تومان و بن خواربار بدون تغییر همان ۱۱۰ هزار تومان منظور خواهد شد.

با توجه به آنکه پیشتر معاون روابط کار وزارت کار از ابلاغ بخشنامه مزد تا پایان فروردین ماه خبر داده بود باید منتظر ماند و دید که بخشنامه برای اجرا در بنگاه‌های سراسر کشور چه زمانی ابلاغ می‌شود تا تمام کارگران از این برج، (فروردین ۹۷‌) افزایش ۲۰ درصدی پایه حقوق را در فیش‌هایشان مشاهده کنند.




۹۷/۱/۲۵

پرونده دستمزد ۹۷ بسته شد

پس از تشکیل چندین نشست مشترک بین نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برای تعیین دستمزد کارگران برای سال جاری در اسفندماه و اختلاف نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی در خصوص میزان افزایش دستمزد سایر سطوح مزدی، سرانجام در نشست امروز شورای عالی کار، با توافق سه جانبه گرایی پرونده دستمزد ۹۷ بسته شد.

در نشست امروز تعیین دستمزد ۹۷، با توافق نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت، دستمزد نهایی حداقلی بگیران و دستمزد سایر سطوح مزدی تعیین و پرونده دستمزد ۹۷ بسته شد.

به گزارش مهر، پس از تشکیل چندین نشست مشترک بین نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برای تعیین دستمزد کارگران برای سال جاری در اسفندماه و اختلاف نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی در خصوص میزان افزایش دستمزد سایر سطوح مزدی، سرانجام در نشست امروز شورای عالی کار، با توافق سه جانبه گرایی پرونده دستمزد ۹۷ بسته شد.

در نشست امروز دستمزد کارگران دارای پایه حقوق بیش از ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ در سال ۹۶، به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت ماهیانه» تعیین شد به این ترتیب که به دستمزد پایه سال ۹۶ این گروه از کارگران، ۱۰.۴ درصد، به اضافه روزانه ۲۸۲۰۸ ریال(۸۴ هزار و ۶۲۴ تومان رقم ثابت در ماه) اضافه خواهد شد.

لازم به ذکر است، رقم ثابت ماهیانه به پایه حقوق تمامی کارگران (به غیر از حداقلی بگیران) اضافه خواهد شد.

در نشست امروز همچنین دستمزد حداقلی بگیران، یعنی کارگرانی که پایه حقوق آنها در سال ۹۶ به میزان ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان بود ۱۹.۵ درصد افزایش یافت. به این ترتیب حقوق پایه این گروه از کارگران با افزایش ۱۸۱ هزار و ۳۳۶ تومانی به یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۷ تومان رسید.

بر اساس این گزارش، پایه سنوات برای کارگران قرارداد دائم و موقت تحت پوشش قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار، همچون سال گذشته روزانه ۱۷۰۰۰ ریال تعیین شده است.

بنابراین گزارش، در سال ۹۷ حق مسکن کارگران ۴۰ هزار تومان، حق بن کارگری ۱۱۰ هزار تومان و حق اولاد به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال ۱۱۱ هزار و ۱۲۶ تومان خواهد بود که به دستمزد کارگران اضافه خواهد شد.

بخشنامه دستمزد سال جاری تا روز یکشنبه آینده از سوی وزیر کار برای اجرا ابلاغ خواهد شد.


اجزاء مزد کارگران حداقل مزد درسال ۱۳۹۷



شورای عالی کار در مورخ ۲۲ فروردین وضعیت حقوق سال ۹۷ را به شرح زیر تعیین کرد:

۱- دستمزد کارگران دارای پایه حقوق بیش از ۹.۲۹۹.۳۱۰ ریال در سال ۹۶، به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت ماهیانه» تعیین شد. دستمزد پایه سال ۹۶ این گروه از کارگران، ۱۰.۴ درصد به اضافه روزانه۲۸.۲۰۸ ریال ( ماهانه ۸۴۶.۲۴۰ ریال) اضافه خواهد شد.

۲- حداقل حقوق روزانه سال ۹۷ با ۱۹.۵% افزایش به میزان ۳۷۰.۴۲۳ ریال تعیین شد. کارگرانی که در سال ۹۶ حداقل حقوق را دریافت می کردند با ۱۹.۵ درصد افزایش روزانه ۳۷۰.۴۲۳ ریال دریافت خواهند کرد.

۳- پایه سنوات برای کارگران قرارداد دائم و موقت که تحت پوشش قانون کار هستند مانند سال گذشته روزانه ۱۷.۰۰۰ ریال تعیین شده است.

۴- حق مسکن و بن کارگری مطابق سال گذشته به ترتیب ۴۰۰.۰۰۰ ریال و ۱.۱۰۰.۰۰۰ ریال است.

۵- حق اولاد برای یک فرزند ۱.۱۱۱.۲۶۹ ریال و برای دو فرزند ۲.۲۲۲.۵۳۸ ریال است.

توضیح: ممکن است برخی ارقام تفاوت جرئی با بخشنامه در دست ابلاغ داشته باشد لذا ملاک واقعی محاسبات حقوق را برپایه بخشنامه وزارت کار تنظیم کنید.



محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. طراحی سایت همدان می گوید

    سلام سپاس از مطالب مفیدی که در اختیار ما قرار میدهید . بسیار عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.