نرم افزارحسابداری صدگان

تولیدکنندگان موافق، مصرف‌کنندگان مخالف

0 649

حسابداراپ

مصوبه تغییر رویه درج قیمت روی کالاها که براساس آن به جای الزام تولیدکنندگان به درج قیمت مصرف کننده روی کالا، درج یا نصب برچسب قیمت به واحدهای خرده فروشی سپرده می شود، واکنش های مثبت و منفی در بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بدنبال داشته است.


به گزارش  ایرنا، «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای کاری بخشنامه ای ابلاغ کرد که مرحله نخست آن از ابتدای مهرماه و برای محصولاتی مانند بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی اجرا می شود. براساس این مصوبه توزیع کننده بر مبنای فاکتور خرید شرکت پخش و با اعمال ضریب سود قانونی تعیین شده از سوی هیات عالی نظارت ، قیمت کالاها را مشخص می کند. درشرایطی که درج قیمت بر روی کالا سابقه طولانی در کشور دارد و مبنایی برای سنجش قیمت برای مردم به شمار می رود، اعلام این مصوبه که در مرحله اول درباره کالاهای خاص اجرا می شود، با واکنش هایی رو به رو شده است.موافقان این مصوبه بر این باورند که در حال حاضر درج قیمت روی کالاها بیشتر صوری است و تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصدی فروشگاه ها نشان از نبود شفافیت قیمت هاست و با حذف قیمت ها بازار رقابتی می شود و به نفع مصرف کننده است. اما در مقابل مخالفان که بیشتر مصرف کنندگان هستند معتقدند حذف قیمت قانونی نیست و باعث آشفتگی بازار و تضییع حقوق مصرف کننده می شود.

«محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن وتجارت که اظهارات وی در شبکه اطلاع رسانی این وزارتخانه منتشر شده است، درباره طرح حذف الزام درج قیمت محصولات می گوید: این تصمیم در دولت گذشته اتخاذ شده است که الزام درج قیمت بر روی محصول از کارخانه برداشته شود.« این تصمیم برای مخدوش بودن نظام قیمت گذاری کالا در کشور گرفته شده است که قیمت برخی محصولات با ۵۰ و در مواردی تا ۷۰ درصد تخفیف در فروشگاه‌ها بویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد.» از آنجایی که مرحله اول اجرای این طرح برای محصولاتی مانند بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و …. اعمال می شود، خبرنگار ایرنا سری به شانزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات که در نمایشگاه بین المللی برگزار شده است ، زد تا نظر مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را درباره این طرح جویا شود.

**مصرف کنندگان: طرح خوبی نیست باعث هرج و مرج بازار می شود
«مریم حیدری» خانم خانه دار اطلاعی از این طرح نداشت و با شنیدن آن متعجب شد و به خبرنگار گفت: طرح خوبی نیست و با اجرای آن شاهد سردرگمی و هرج و مرج در بازار خواهیم بود. وی افزود: در حال حاضر با وجود قیمت های درج شده روی کالاها، برخی سوپرمارکت ها و فروشگاه ها خود را ملزم به فروش کالا با آن قیمت نمی کنند و می گویند این قیمت ها مربوط به چند ماه پیش است، اما با این وجود مبنای قیمتی وجود دارد و ما به عنوان مصرف کننده می توانیم اعتراض کنیم. «حسین شرفی» دیگر بازدیدکننده این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا درباره این طرح گفت: اجرای این طرح زمینه سودجویی خرده فروشان را فراهم می کند و از طرفی زمان و انرژی بیشتری باید برای پیدا کردن کالاهای با قیمت و کیفیت مناسب صرف شود. «مارال خلیلی» نیز گفت: این طرح نه تنها باعث رقابتی شدن بازار نمی شود، بلکه به ضرر مصرف کننده است و زمینه سودجویی بسیاری از افراد را فراهم می کند. «رسول شیخ لاری» و همسرش که برای خرید به نمایشگاه شیرینی و شکلات آمده بودند، هردو مخالف اجرای این طرح بودند. مرد خانواده می گوید: اصلا طرح خوبی نیست چرا که فرهنگ آن در کشور ما جانیفتاده و هر کس نظر خود را اعمال می کند و در حال حاضر نیز با تعدد قیمت یک کالا مواجه هستیم.

«حیدر رجبی» استاد دانشگاه به عنوان یک مصرف کننده تاکید کرد: مخالف این طرح هستم چرا که نه تنها رقابتی به وجود نمی آید، بلکه باعث سردرگمی می شود. وی افزود: برای رقابت باید اجازه دهیم انواع کالاهای خارجی وارد کشور شود و تولیدکننده داخلی محصولات خود را با کالاهای با کیفیت خارجی مقایسه کند و با درهای بسته نمی توان انتظار داشت رقابت سالمی داشته باشیم.

پندار سیستم

**تولیدکنندگان: طرح خوبیست و ایجاد رقابت می کند
«منوچهر رضایی» که در یک غرفه این نمایشگاه حضور دارد درباره این طرح به ایرنا گفت:این طرح خوبی است و با اجرای آن شاهد رقابت در قیمت کالاها خواهیم بود نه در کیفیت آنها. وی افزود: وقتی قیمت یکسان باشدف کیفیت کالا موجب رقابت تولیدکنندگان می شود اما متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان ما تلاش می کنند برای کاهش قیمت از مواد اولیه نامرغوب استفاده کنند. نماینده شرکت رضوان شکلات نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایده خوبی است اما باید بررسی های لازم انجام شود تا زنجیره توزیع از این موضوع سوء استفاده نکند. وی تاکید کرد: ما سعی کردیم در شرکت زنجیره فروش را در اختیار بگیریم و خود به صورت مستقیم فروش را کنترل کنیم.

نماینده شرکت پشمک حاج عبدالله دیگر تولیدکننده گفت: طرح خوبی است که باید خیلی زودتر از اینها اجرا می شدف اما باید سعی کنیم به طور مستمر قیمت ها را کنترل کنیم و برای همین در نظر داریم در بیشتر استان ها دفاتری ایجاد کنیم که خودمان بر قیمت ها نظارت داشته باشیم.
یکی از مسئولان شرکت شونیز به ایرنا گفت: مسئولان شرکت صد درصد با طرح حذف قیمت ها موافق هستند زیرا با اجرای این طرح کیفیت کالاها افزایش می یابد و مردم می توانند انتخاب کنند که متناسب با قیمت و کیفیت کالاها خرید کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره این طرح تاکید می کند: این تصمیم در دولت یازدهم برای حمایت از مصرف‌کنندگان نهایی و از بین بردن رقابت ناسالم میان شرکت ها اتخاذ شد. صنایع غذایی کشور اکنون در رقابت کامل به سر می‌برند و شرایط مطلوبی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده‌اند و این نگرانی که مصرف کنندگان آسیب ببینند، وجود ندارد.شریعتمداری افزود: در ابتدای کار نمی‌توانستیم تصمیم دولت قبل را لغو یا تجدیدنظر کنیم، به همین منظور به این سمت رفتیم که کارگروهی در این زمینه تشکیل دهیم و مشکلات آن را به حداقل برسانیم.وی گفت: با اطلاع ‌رسانی درباره این طرح مردم را در جریان گذاشتیم و قرار شد این طرح را به صورت پایلوت شروع کنیم، اگر خوب بود ادامه می‌دهیم و اگر خوب نبود تجدیدنظر می کنیم.

** آقاطاهر: حذف قیمت گذاری به منظور شفافیت درقیمت کالاهاست
«محمد آقاطاهر» رئیس اتحادیه بنکداران با اشاره به اینکه حذف قیمت گذاری کالاها اقدام مناسبی است، به خبرنگار گفت: انجام آن توسط تولیدکنندگان به منظور شفافیت در قیمت کالاهاست.
وی تاکید کرد: اگر این اقدام به درستی انجام شود، شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود و با اجرای آن تولیدکنندگان می توانند محصولات با کیفیت مناسب به مصرف کننده ارائه کنند؛ چرا که دیگر قیمت های مصوب محدودیتی برای آنها ایجاد نمی کند.

** تفرشی: حذف درج قیمت به نفع مصرف کننده است
«کریمی تفرشی» رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان صنایع غذایی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات به خبرنگار ایرنا گفت: به عنوان کسی که این طرح را ارائه کرده ام، معتقدم حذف قیمت ها باعث حذف دلال ها می شود و ورود به اقتصاد آزاد و بازار رقابتی را برای مصرف کننده ممکن می کند.
وی افزود: ممکن است این طرح در ابتدا با سوء استفاده هایی مواجه شود اما در درازمدت تصمیم خوبی است و به نفع مصرف کننده است. تفرشی اظهارداشت: افراد برای حفظ سلامت خود و خانواده مایحتاج خود را از فروشگاه های معتبر تهیه کنند چرا که در این فروشگاه ها اجناس تقلبی وجود ندارد. در هر حال هدف از این تصمیم وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ایجاد فضای رقابتی سالم و بهبود فضای کسب و کار و رعایت توامان حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین حذف واسطه های غیرضرور در زنجیره تامین و توزیع کالا اعلام شده است.
با اجرای این طرح از اول مهر ماه می توان ارزیابی دقیقی از آن برای تداوم اجرا یا توقف اجرا داشت.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.