نرم افزارحسابداری صدگان

چطور درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

0 1,405

حسابداراپ

هر کارمندی دوست دارد که حقوقش بیشتر باشد. بعد از مدتی که از استخدام می‌گذرد، دلمان می‌خواهد افزایش حقوق بگیریم. کارفرمایی که به کارش وارد است، می‌داند چه زمان و به چه شکل حقوق کارمندانش را بیشتر کند. با این وجود اگر کسی دلش بخواهد زودتر درخواست افزایش حقوق بدهد، یا احساس کند که کارفرما توجهی به افزایش دریافتی او ندارد، می‌تواند درخواست خود را به شکلی موثر مطرح کند.

هزینه‌ها و منافع

بسیاری از مردم وقتی افزایش حقوق می‌خواهند، به هزینه‌های زندگی خودشان اشاره می‌کنند. این کار اشتباه است. هزینه‌های زندگی شما هیچ ارتباطی به کارفرما ندارد. این طور نیست که اگر هزینه‌هایتان دو برابر شود، حقوق شما هم دو برابر بشود.

اما تغییر در هزینه‌ها و منافع شرکت، می‌تواند به سادگی بر مقدار دریافتی شما تاثیر بگذارد. اگر کاری بکنید که هزینه‌ها کاهش پیدا کند، یا بتوانید برای سازمان منافع اضافه ایجاد کنید، درخواست افزایش دستمزد کاملا منطقی خواهد بود.

از تاثیر خود بر کاهش هزینه‌ها و افزایش منافع شرکت صحبت کنید.

به همین دلیل در جلسه‌ای که برای مطرح کردن درخواست افزایش حقوق ترتیب داده‌اید، به جای صحبت کردن از هزینه‌ها و منافع شخصی، از تاثیر خود بر کاهش هزینه‌ها و افزایش منافع شرکت صحبت کنید.

زمانی درخواست افزایش حقوق نکنید که به آن نیاز دارید، زمانی بخواهید دستمزدتان بیشتر شود که شایسته آن هستید.

اگر کارفرما باشید هم این فرمول برای شما کار می‌کند. کسانی که هزینه‌ها و منافع شرکت را بهبود بخشیده‌اند، شایسته افزایش حقوق هستند، نه کسانی که نیاز بیشتری دارند.

ارزندگی و قیمت

تصور کنید قیمت کالایی که معمولا می‌خرید، گران شود. در چه صورت با رضایت این افزایش قیمت را قبول می‌کنید؟ اگر احساس کنید با وجود افزایش قیمت، کالای مورد نظر شما ارزنده‌تر از قبل شده است.

کارفرما نیز در صورتی از افزایش دستمزد کارمندش خوشحال می‌شود که احساس کند او برای شرکت ارزنده‌تر از قبل است.

رضایت دو طرفه وقتی حاصل می‌شود که دستمزد و ارزندگی به تعادل برسند. برخی از کارمندان وقتی احساس می‌کنند حقوقشان کافی نیست، از مقدار کارشان می‌زنند تا این دو عامل را به تعادل برسانند.

اما کارمندانی هستند که وقتی احساس می‌کنند ارزششان بیشتر از پولی است که می‌گیرند، سعی می‌کنند ارزش خود را بیشتر کنند تا تفاوت بین دستمزد و ارزندگی واضح‌تر شود. این افراد  خیلی راحت‌تر می‌توانند درخواست افزایش حقوق کنند.

کارهایی که لازم است پیش از درخواست انجام دهیم

سعی کنید خوبی‌ها و بدی‌های خود را کشف کنید. اگر امکان دارد بدی‌هایتان را اصلاح کنید. برای گرفتن افزایش حقوق، همچنین لازم است که خوبی‌های خود را تقویت کنید.

برای نمونه اگر تاخیر دارید، سعی کنید زمان‌بندی خود را منظم‌تر کنید. اگر به طور مداوم تاخیر داشته باشید به احتمال زیاد با درخواست افزایش حقوق شما مخالفت خواهد شد. نمی‌توانید به کارفرما بگویید در صورت موافقت با افزایش حقوق، از این به بعد وقت‌شناس‌تر خواهید شد. معنی این حرف این است که می‌توانید وقت‌شناس باشید، اما عمدا تاخیر می‌کنید. کارفرما چنین کارمندی را شایسته افزایش حقوق نخواهد دانست.

برای درخواست افزایش حقوق لازم است بازدهی خود را افزایش دهید.

یکی دیگر از کارهایی که قبل از درخواست می‌توانید انجام دهید، انجام کارهایی بیش از وظایف مشخص شده است. وقتی تمام وظایفتان را به خوبی انجام بدهید و مسئولیت‌هایی فراتر از وظایف عادی قبول کنید، درخواست افزایش حقوق منطقی خواهد بود.

وقتی احساس کردید زمان مناسب برای مطرح کردن درخواست فرا رسیده‌ است، از رئیس خود وقت بگیرید. بهتر است قرار در ساعات اولیه روز باشد. زمانی را انتخاب کنید که سر رئیس خیلی شلوغ نباشد. در روزهای پراضطراب و پررفت‌وآمد شانس موفقیت شما کمتر خواهد بود.

کارهایی که باید پس از درخواست انجام دهید

اگر با درخواست افزایش حقوق شما موافقت شد، دوباره به عادت‌های بد گذشته باز نگردید. اگر بعد از پذیرفتن درخواست تاخیر داشته باشید، یا کارهای خوبی را که تا امروز انجام می‌دادید متوقف کنید، در کارفرما احساس بدی ایجاد خواهید کرد. همین موضوع باعث می‌شود که درخواست‌های بعدی شما پذیرفته نشود. به او نشان دهید که شایسته این تشویق بوده‌اید.

اگر با درخواستتان مخالفت شد سعی نکنید انتقام بگیرید. اگر بعد از رد شدن درخواست بازدهی خود را کم کنید، کارفرما مطمئن می‌شود که رد کردن درخواست شما کار درستی بوده است.

مثبت باشید

بسیاری از جلسات درخواست افزایش حقوق حال و هوایی منفی دارند. در این جلسات در مورد مشکلات کار، مشکلات زندگی، گلایه از کم بودن دستمزد، سختی کار، قیمت‌های بالا و موضوعاتی از این دست صحبت می‌شود.

از نظر روانی در فضایی منفی و اندوه‌بار، مردم دوست ندارند پول بیشتری پرداخت کنند. اگر در مورد افزایش قیمت کالاها حرف بزنید، به کارفرما یادآوری می‌کنید که در شرایط اقتصادی فعلی بهتر است هزینه‌ها را کم کند. در این صورت افزایش حقوق کارمندان برایش گزینه‌ای معقول نخواهد بود.

به جای این کار، سعی کنید مثبت باشید. فضای کار را امیدبخش نشان دهید. از نکات مثبت گذشته و رخداد‌های دلگرم‌کننده آینده حرف بزنید. وقتی مردم احساس امنیت و دلگرمی کنند، راحت‌تر می‌توانند پول بیشتری بپردازند. البته واضح است که نباید در مثبت نشان دادن فضای کار اغراق کنید یا دروغ بگویید. بهتر است قبل از درخواست افزایش حقوق، نکات مثبت را برای خودتان فهرست کنید.

پندار سیستم

اتفاق‌ها و عادت‌ها

فراموش نکنید که «پاداش برای اتفاق‌های خوب است و افزایش حقوق برای عادت‌های خوب.» افزایش حقوق در عمل یک پاداش دائمی است. به همین دلیل لازم است که دلایل افزایش حقوق دائمی باشند.

اگر دوست دارید افزایش حقوق بگیرید، عادت‌های خوب خود را تقویت کنید و عادت‌های بدتان را کنار بگذارید.

پاداش برای اتفاق‌های خوب است و افزایش حقوق برای عادت‌های خوب.

اگر کارفرما هستید، به عادت‌های خوب بیشتر از اتفاق‌های خوب توجه کنید. مهم است که تلاش کارمندهای سخت‌کوش خود را ببینید و با پذیرفتن درخواست افزایش حقوق، نشان بدهید که قدر این عادت‌های خوب را می‌دانید.

ممکن است یک بار وقت‌شناسی کارمندی که همیشه تاخیر دارد، بیشتر از وقت‌شناسی‌های مداوم کارمندی منظم به چشم بیاید. نگذارید خوبی‌های مداوم، عادی به نظر برسند.

کارهایی که نباید انجام بدهید

کارهایی وجود دارند که شانس شما را برای افزایش حقوق کم می‌کنند. لازم است هنگام مطرح کردن درخواست خود، از این کارها بپرهیزید.

هرگز حقوق یا کار خود را با حقوق دیگر کارمندان مقایسه نکنید. هرگز نگویید من چند برابر فلانی کار می‌کنم. هیچ‌وقت نگویید من مدت‌ها است که با همین حقوق در شرکت هستم. همیشه ارزش خود را با خودتان مقایسه کنید. آیا باور دارید که ارزشتان برای مجموعه بیشتر از پولی است که دریافت می‌کنید؟

مقایسه کردن حقوق خود با سرانه تولید ناخالص ملی، میانگین درآمد کشور و دستمزد شغلی مشابه در کشوری دیگر، بر مقدار دریافتی شما تاثیر نخواهد گذاشت. بدترین کاری ممکن، مقایسه کار و دریافتی خود با کار و دریافتی رئیستان است. هرگز این کار را نکنید.

هرگز کارفرما را تهدید به ترک کار نکنید، حتی اگر پیشنهاد کاری با حقوق بیشتر دارید و می‌خواهید ببینید که آیا می‌توانید حقوق کار فعلی را بهتر کنید. بهتر است این موضوع را پیش خودتان نگه دارید و از مطرح کردن آن بپرهیزید. هیچ‌کس دوست ندارد بابت چیزی پول بیشتر بدهد، که به داشتن آن در بلندمدت مطمئن نیست.

اگر کارفرما احساس کند که شما به ترک کار فکر می‌کنید، تمایلش به افزایش حقوق کم‌تر می‌شود.

اگر درخواست رد شد چه کار کنیم؟

اگر با درخواست افزایش حقوق شما موافق نشود، هنوز هم راه‌هایی وجود دارد که منافع خود را افزایش بدهید.

اولین راه آن است که از مدیرتان بخواهید تا شرایطی برای افزایش حقوق تعیین کند. می‌توانید از او سوال کنید که اگر چه کار کنید دستمزدتان افزایش خواهد یافت؟ با انجام دادن این وظیفه جدید می‌توانید حقوق خود را بیشتر کنید.

با کمک رئیس خود، برای افزایش حقوق برنامه‌ریزی کنید.

درخواست ارتقای درجه نیز می‌تواند در افزایش حقوق تاثیر داشته باشد. ممکن است در موقعیت فعلی نتوانید حقوق بیشتر بگیرید. اما در موقعیتی بالاتر با مسئولیت‌های بیشتر می‌توانید منافع بیشتری دریافت کنید. موثرترین راه برای داشتن حقوق بیشتر، تولید ارزش‌افزوده بیشتر است.

تشویق‌های غیر نقدی

اگر واقعا باور دارید که ارزش کارتان بیشتر از حقوقتان است، به جای مبلغی مشخص، می‌توانید تقاضای امتیازهایی غیر نقدی داشته باشید.

تغییر در ساعت کاری، افزایش روزهای مرخصی، دریافت وام یا مساعده و ابزار کار بهتر می‌تواند میزان رضایت شما را افزایش دهد.

هر درخواستی ممکن است پذیرفته یا رد بشود

لازم است خود را برای هر دو حالت آماده کنید. ممکن است درخواست افزایش حقوق شما را بپذیرند، ممکن است با این درخواست مخالفت کنند. خود را برای شنیدن پاسخ منفی آماده کنید.

به خصوص هرگز نباید قبل از پذیرفته شدن درخواست، هزینه‌های خود را افزایش بدهید. برای مثال معقول نیست که با امید دریافت افزایش حقوق وام بگیرید. تا قبل از تایید نهایی، هیچ‌چیز قطعی نیست.

اما اگر درخواستتان پذیرفته شد، تشکر کنید و کاری کنید که کارفرما از قبول کردن این درخواست راضی باشد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.