نرم افزارحسابداری صدگان

رفع اشکالات اجرای طرح «اشتغال فارغ‌التحصیلان» در فاز اجرا

0 788

حسابداراپ

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد متقاضیان شغل در سال ۹۵ از فارغ‌التحصیلان دانشگاه بودند، اطمینان داد اشکالات طرح «اشتغال فارغ‌التحصیلان» در اجرا برطرف شود.

پندار سیستم


علی ربیعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اشتغال مهمترین دغدغه دولت است گفت: نرخ مشارکت طی سال‌های اخیر افزایش یافته که سهم زیادی از این جمعیت را جوانان تشکیل می‌دهند. از طرفی شاهد افزایش تعداد دانش آموختگان دانشگاهی در سال‌های اخیر بودیم به طوریکه در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد از متقاضیان شغل از فارغ التحصیلان دانشگاهی بودند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با بیان اینکه در جلسات متعدد بر روی موضوع اشتغال تمرکز و توجه ویژه‌ای شده است گفت: در جلسه کمیسیون تخصصی اشتغال که هفته گذشته برگزار شد شیوه اجرای طرح کارورزی به عنوان یکی از طرح‌های این وزارتخانه برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ربیعی با تاکید بر اینکه در طرح کارورزی علاوه بر متقاضیان شغل، واحدهای پذیرنده و طرف تقاضای جذب فارغ التحصیلان برای ما مهم است گفت: در جلسه کمیسیون تخصصی اشتغال مقرر شد تمام دستگاههای اجرایی واحدها و طرف تقاضای کار را شناسایی کنند تا در طرف تقاضا نیز بتوانیم از بالاترین ظرفیت بنگاه‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اشتغال بانوان نیز روبه افزایش است، به سهم ۶۷ درصدی بانوان از بازار کار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ناگزیریم در این برهه از زمان که یکی از حساس‌ترین شرایط اشتغال کشور است در جهت افزایش سطح مهارت آموزی و اشتغال پذیری به ویژه برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی اقدام کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: بر اساس هدفگذاری انجام شده پیش بینی می‌کنیم حدود ۱۵۰ هزار نفر امسال در قالب طرح کارورزی شاغل شوند که در این زمینه نیز در کمیسیون تخصصی اشتغال مقرر شد از ظرفیت‌های نهادها و تشکل‌های صنفی برای شناسایی واحدهای پذیرنده نیروی کار استفاده شود.

هدفگذاری اشتغال ۸۰ هزار نفر در بخش‌های IT، تعاون و کشاورزی

ربیعی با اشاره به شناسایی رَسته‌های دارای ظرفیت اشتغال در قالب طرح تکاپو به عنوان یکی از طرح‌های ذیل طرح جامع اشتغال فراگیر گفت: حوزه ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) یکی از همین ظرفیت‌ها است که در این بخش نیز پیش بینی کردیم در سال ۹۶ حدود ۲۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی را در قالب طرح کارورزی جذب بازار کار کنیم.

وی گفت: همچنین در بخش کشاورزی نیز پیش بینی ما با گزارش‌گیری از فعالان بخش کشاورزی این است که امسال ۳۰ هزار نفر در این حوزه در قالب طرح کارورزی به واحدهای پذیرنده معرفی شوند. همینطور در بخش تعاون نیز به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی ظرفیت ۳۰ هزار نفری جذب نیروی کار در طرح کارورزی پیش بینی کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در طرح کارورزی مشوق ۲ سال معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما برای کارفرمایان در نظر گرفته شده که در صورت جذب کارورزان می توانند از این مزیت استفاده کنند.

ربیعی درباره نگرانی‌هایی مبنی بر استفاده از نیروهای قبلی یک واحد تولیدی به عنوان کارورز برای استفاده از مزایای طرح و همچنین اخراج نیروهای فعلی و جایگزین کردن کارورزان به دلیل پرداخت دستمزد کمتر گفت: این موضوعات نگرانی‌های ما هم بود اما اطمینان می ‌دهیم این نگرانی‌ها را برطرف می کنیم چرا که ابزارهای لازم برای مدیریت این طرح وجود دارد. فعلا در مرحله ثبت نام از متقاضیان شغل و همچنین واحدهای پذیرنده هستیم اما در فاز اجرا و معرفی افراد به واحدهای اقتصادی قطعا نظارت‌های لازم صورت می گیرد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.