نرم افزارحسابداری صدگان

نکاتی باید در مورد تخلیه اماکن تجاری در صورت عدم پرداخت اجاره بها باید بدانیم

0 1,034

حسابداراپ

تخلیه اماکن تجاری در صورت عدم پرداخت اجاره بها

*بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶، در صورت عدم پرداخت اجاره بها در اماکن تجاری قانونگذار امتیازی را برای دارنده سند رسمی در نظر گرفته است تا بتواند بدون مراجعه به دادگستری و تنظیم دادخواست و رعایت تشریفات مربوط و صرف وقت و انتظار برای تعیین وقت محاکمه و غیره مستاجر متخلف را به پرداخت اجاره بها یا تخلیه مورد اجاره ملزم کند و لذا موجر دارنده سند رسمی اجاره هم می‌تواند به اداره ثبت یا دفترخانه تنظیم کننده سند اجاره مراجعه کند و هم دادگستری و اگر به اداره ثبت مراجعه کرده باشد و پس از مراجعه از این امتیاز صرف نظر کند دادگاه‌های دادگستری موظفند به درخواست او رسیدگی کنند.


*در حالتی که اجاره نامه رسمی است و مستاجر اجاره بها را نمی‌پردازد آیا باید برای تخلیه به اداره ثبت یا دفترخانه‌ای که سند اجاره در آنجا تنظیم شده است مراجعه کرد؟

الزامی وجود ندارد، زیرا همیشه اصل بر صلاحیت دادگاه‌های دادگستری است. در این حالت قانونگذار امتیازی را برای دارنده سند رسمی در نظر گرفته است تا بتواند بدون مراجعه به دادگستری و تنظیم دادخواست و رعایت تشریفات مربوط و صرف وقت و انتظار برای تعیین وقت محاکمه و غیره مستاجر متخلف را به پرداخت اجاره بها یا تخلیه مورد اجاره ملزم کند و لذا موجر دارنده سند رسمی اجاره هم می‌تواند به اداره ثبت یا دفترخانه تنظیم کننده سند اجاره مراجعه کند و هم دادگستری و اگر به اداره ثبت مراجعه کرده باشد و پس از مراجعه از این امتیاز صرف نظر کند دادگاه‌های دادگستری موظفند به درخواست او رسیدگی کنند.

*در چه حالتی موجر باید برای مستاجری که اجاره بها را نمی‌پردازد اظهارنامه بفرستد تا از مزایای قانونی برای تخلیه بهره‌مند شود؟

در صورتی که مابین موجر و مستاجر قرارداد اجاره‌ای تنظیم نشده باشد و یا اگر تنظیم شده است رسمی نباشد و به اصطلاح عادی باشد فرستادن اظهارنامه ضروری است.

*در صورتی که مستاجر اجاره بها را مطابق مقررات پرداخت نکند و شرایط قانونی برای تخلیه او فراهم شود آیا نصف حق سرقفلی به او تعلق می‌گیرد؟

پندار سیستم

خیر، حق سرقفلی و یا حق کسب و پیشه به او تعلق نمی‌گیرد و عین مستاجره از تصرف او خارج می‌شود.

*برای اینکه موجر بتواند از حق تخلیه به علت عدم پرداخت اجاره بها بهره‌مند شود چه شرایطی باید وجود داشته باشد؟

این امر دارای حالت‌های مختلف است و بستگی به شرایط گوناگون دارد:

حالت اول: اخطاریه ۱۰ روزه اداره ثبت (در مورد اجاره نامه رسمی) یا اظهارنامه (در مورد اجاره نامه عادی یا در مواردی که اجاره نامه موجود نیست) برای نخستین بار به مستاجر ابلاغ می‌شود و مستاجر باوجود پایان مهلت ۱۰ روزه اقدام به پرداخت اجاره بها نمی‌کند در این حالت مستاجر قبل از صدور حکم دادگاه، اضافه بر اجاره بهای معوقه صدی بیست آن را به نفع موجر در صندوق دادگستری پرداخت می‌کند در این حالت حکم تخلیه صادر نمی‌شود.

حالت دوم: مستاجر به منظور اذیت و آزار موجر هر بار پس از ابلاغ اخطاریه یا اظهارنامه ۱۰ روزه داخل در مهلت قانونی یعنی همان ۱۰ روز اقدام به پرداخت اجاره بهای معوقه می‌کند. در این صورت چنانچه مستاجر ۲ بار ظرف یکسال پس از دریافت اخطاریه یا اظهارنامه اقدام به پرداخت اجاره بها کند و برای بار سوم اجاره بها را در مهلت قانونی پرداخت نکند، موجر می‌تواند مستقیماً درخواست تخلیه از دادگاه کند و دیگر دادگاه نمی‌تواند به مستاجر مهلت دهد یا او را از ارفاق حالت اول برخوردار کند و حکم تخلیه صادر می‌شود. پس اگر مستاجر برای مرتبه اول پس از ابلاغ اظهارنامه یا اخطاریه ۱۰ روزه داخل در مدت قانونی اجاره بها را بپردازد، اما در مرتبه دوم علی‌رغم ابلاغ اظهارنامه و یا اخطاریه اجاره بها را نپردازد.

منبع:باشکاه خبرنگاران

 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.