نرم افزارحسابداری صدگان

معافیت مالیاتی برای پول نفت ایران در هند

0 943

حسابداراپ

سازمان مالیاتی CBDT هند با هدف افزایش تجارت دهلی نو با تهران، پولی که بابت واردات نفت به ایران پرداخت می‌شود را از مالیات معاف کرد.


به گزارش ایسنا، این تصمیم با گذشت اندکی بیش از یکسال از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران صورت می‌گیرد. در این بین بانک خصوصی IndusInd برای تسهیل همه مبادلات مربوط به ایران اعلام آمادگی کرده است.
سازمان مالیاتی CBDT در اطلاعیه‌ای به تاریخ ۲۳ فوریه اعلام کرد درآمدی که شرکت ملی نفت ایران به روپیه در هند برای فروش نفت خام به یک شرکت هندی دریافت می‌کند باید از ۱۶ اوت سال ۲۰۱۶ به بعد از مالیات معاف شود.
به گفته آجی ساهای، مدیرکل فدارسیون سازمان‌های صادرات هند، معافیت از مالیات تکلیفی شرکت ملی نفت ایران را تشویق خواهد کرد بخشی از پولی که برای صادرات نفت در هند دریافت می‌کند را در این کشور نگه دارد تا سپرده‌ای که این شرکت تحت مکانیسم پرداخت به روپیه در هند دارد، افزایش پیدا کند، زیرا در حال حاضر این سپرده به سرعت روبه کاهش است. این امر به نفع صادرکنندگان هندی خواهد بود، زیرا امکان مبادله ارزی آزاد با ایران از طریق بانک‌های محدودی که اعلام آمادگی کرده‌اند هنوز تثبیت نشده است.

پندار سیستم

وی در ادامه افزود: ادامه مکانیسم مبادله ارزی آزاد و مکانیسم پرداخت به روپیه برای صادرکنندگان هندی و واردکنندگان ایرانی انتخاب گسترده‌تری فراهم خواهد کرد به خصوص زمانی که ارز ایران با نوسانات شدیدی روبه‌رو می‌شود.
پیش از این به دنبال تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای تهران، دو کشور موافقت کرده بودند ۴۵ درصدی از پولی که دهلی نو برای واردات نفت از ایران پرداخت می‌کند، در حسابی در بانک هندی UCO که فعالیت‌های چندانی در آمریکا یا اتحادیه اروپا ندارد، نگهداری شود. در مقابل ایران از این پول برای پرداخت پول واردات از هند استفاده می‌کرد. گفته می‌شود که تراز در حساب روپیه ممکن است برای پوشش سه ماه صادرات هند به ایران کافی نباشد.
در سال مالی ۲۰۱۶ ارزش تجارت میان هند و ایران به ۹ میلیارد دلار بالغ شد که از این رقم، ۶.۳ میلیارد دلار واردات از ایران بود که ۴.۵ میلیارد آن هزینه واردات نفت بود. در حالی که صادرات هند تنها ۲.۷ میلیارد دلار بود. تجارت دو جانبه کمتر از سطح ۱۶.۲ میلیارد دلار است که در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۱ به ثبت رسید و در مدت مذکور صادرات هند ۲.۴ میلیارد دلار و واردات از ایران ۱۳.۸ میلیارد دلار بود.
بر اساس گزارش پایگاه خبری هندو، فدراسیون سازمان‌های صادرات هند به منظور افزایش تجارت میان ایران و هند در دسامبر سال ۲۰۱۶ از بانک مرکزی این کشور درخواست کرد به بانک‌های ایرانی مانند بانک بین‌المللی پرشیا، بانک پارسیان، بانک پارسارگاد، بانک ملت و بانک سامان اجازه دهد در هند شعباتی دایر کنند. همزمان بانک‌های هندی هم باید برای افتتاح شعبه در ایران اقدام کنند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.