نرم افزارحسابداری صدگان

قانون سرقفلی را گذاشتند تا اخاذی کنند!

1 810

حسابداراپ

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: کسانی که ۵۰ سال پیش قانون سرقفلی را تصویب کردند، ملاکان بزرگی بودند که می‌خواستند از مستاجر اخاذی کنند؛ اینک با توجه به محدودیت‌های پیش‌ آمده برای کسبه، باید این قانون حذف شود.


مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قانون سرقفلی و محدودیت های آن برای کسبه اظهار کرد: این قانون ۵۰ سال یا قبل از آن تصویب شد و کسی که مستاجر تلقی شود، مشکلات زیادی با توجه به این قانون خواهد داشت.

وی در این باره افزود: کسی که سرقفلی را خریداری می‌کند به اندازه ارزش واقعی مغازه پول پرداخت می‌کند اما تا آخر عمر مستاجر مالک باقی خواهد ماند و این قانون تماما به نفع مالک است.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به اینکه این قانون به نفع مالکان کلان و سرمایه‌داران است، ادامه داد: فکر می‌کنم کسانی که ۵۰ سال پیش این قانون را تصویب کردند، جزو زمین‌داران و ملاکان بزرگ بودند و هدف‌شان این بوده که ضمن فروش مغازه، تا آخر عمر امکان اخاذی و باج‌گیری از مستاجر را داشته باشند. این قانون تنها به نفع سرمایه‌داران و مالکان است.

یوسف خانی با انتقاد از قانون سرقفلی‌ها گفت: این قانون باید برداشته شود و مالکان اجازه خرید و فروش سرقفلی را نداشته باشند بلکه ملکیت به طور کامل انتقال پیدا کند.

پندار سیستم

وی با بیان اینکه قانون سرقفلی قانون مضحکی است، ادامه داد: خریدار سرقفلی به واسطه این قانون تا آخر عمر مستاجر مالک باقی خواهد ماند و برای کوچک‌ترین تغییری در مغازه مانند رنگ کردن، تغییر دکوراسیون یا حتی کوبیدن یک میخ به دیوار، نیازمند اجازه مالک است. در صورتی که هنگام خرید ماشین یا آپارتمان یک بار پول پرداخت و خرید تمام می‌شود اما در خرید و فروش مغازه علاوه بر پرداخت ارزش ملک همچنان خریدار، مستاجر باقی خواهد ماند.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی درباره مشکلاتی که این قانون به وجود آورده است، گفت: این قانون باعث به وجود آمدن اختلافات زیادی بین مالک و مستاجر می‌شود. همچنین وقت زیادی را از دادگاه‌ها اشغال خواهد کرد.

یوسف خانی در رابطه با پیشنهاد نایب‌رئیس اتاق اصناف مبنی بر اینکه قانونی تصویب شود که در صورت تمایل خریدار، مالک مجبور باشد علاوه بر انتقال سرقفلی ملکیت را نیز واگذار کند، گفت: در این صورت امکان دونرخی شدن قیمت سرقفلی و ملکیت وجود خواهد داشت. به این صورت که مالکان بزرگ هنگام خرید و فروش قیمتی را برای سرقفلی خواهند گذاشت و قیمتی بسیار بالاتر برای خرید ملک، تا خریدار نتواند علاوه بر سرقفلی، ملک را نیز بخرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه این قانون به طور کلی باید حذف شود، درباره محدودیت‌های حقوقی که برای مستاجر در صورت خرید سرقفلی به وجود خواهد آمد، گفت: مستاجر مشکلی از بابت بیمه کردن مغازه و فروشندگانش نخواهد داشت اما در صورت تغییر شغل باید اجازه صاحب ملک را داشته باشد. در غیر این صورت با شکایت مالک امکان پس گرفتن مغازه وجود دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه اکنون تمایل به خرید سرقفلی بسیار کمتر شده است، ادامه داد: با افزایش آگاهی مردم، اکنون تمایل به خرید سرقفلی کاهش یافته است و خریداران بدون انتقال ملکیت، تمایل به خرید مغازه ندارند و باید همین روند ادامه پیدا کند.



محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. hamid می گوید

    قانون سرقفلی عین استعمار است. صاحب ملک چون اجازه نمی دهد سرقفلی دار تعمیری انجام دهد دکوراسیونی تغییر دهد یا تغییر شغل دهد عملا به استعمار سرقفلی دار می پردازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.